Откриха вид, имащ общи гени и с влечугите, и с бозайниците | IT.dir.bg

Откриха вид, имащ общи гени и с влечугите, и с бозайниците 6
Снимка: Wikimedia

Откриха вид, имащ общи гени и с влечугите, и с бозайниците

Хетериите са оцелели катаклизмът, заради който са изчезнали динозаврите

Учени, дешифрирали генома на хатериите - уникален вид създания, водещ началото си от периода триас преди около 250 милиона години, и срещан днес единствено в Нова Зеландия, са установили, че представителите му имат удивителна архитектура, предаде ЮПИ, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър".

Оказва се, че хатериите са и влечуги, и бозайници.

Макар да приличат на гущери, въпросните създания не са такива. Те са уникални по рода си, единствените живи членове на разред Клюноглави (Rhynchocephalia) от клас Влечуги (Reptilia).

Настоящото изследване разкрива, че хатериите споделят генетично наследство както с влечуги, така и с бозайници.

Учените знаят, че генетичната линия на хатериите е древна и доста уникална. Досега обаче изследователите не бяха сигурни дали влечугоподобните създания са най-тясно свързани с птици, крокодили и костенурки или са се разклонили от прародител на гущерите и змиите.

Вижте как изглеждат хетериите >> >> >>

Търсейки отговор на въпроса, международен екип от учени посвещава няколко години на секвенирането на генома на хатериите. Специалистите се фокусират върху повтарящи се ДНК последователности, наречени "прескачащи гени".

"Т.нар. повтарящи се елементи са важни за еволюцията, тъй като имат редица съществени функции", казва Щефан Прост, един от съавторите на изследването от природонаучното дружество "Сенкенберг" в Германия.

Проучването потвърждава, че хатериите са се разклонили преди около 250 милиона години от предшественик на гущерите и змиите.

Когато обаче сравняват моделите на "прескачащи гени" на вида с тези на няколко генома на влечуги и бозайници, учените остават изненадани от разнообразното им генетично наследство.

"Сред най-поразителните характеристики на хатериите е високият процент повтарящи се елементи, които споделят с бозайниците", казва Прост.

Изследователите освен това са останали изненадани от удивително бавните им еволюционни темпове - гените и външният им вид са такива, каквито са били преди милиони години.

При хатериите много неща се случват доста бавно, включително сексуалното съзряване. Представителите на вида освен това живеят над 100 години и рядко страдат от болести.

Откриха вид, имащ общи гени и с влечугите, и с бозайниците 6

Откриха вид, имащ общи гени и с влечугите, и с бозайниците

Хетериите са оцелели катаклизмът, заради който са изчезнали динозаврите

| Редактор : Стоян Гогов 23 12591 Снимка: Wikimedia

Оказва се, че хатериите са и влечуги, и бозайници.

Вижте как изглеждат хетериите >> >> >>