Преминаваща звезда е променила орбитата на Земята | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Може би тълкуваме климатичните промени от изминалите епохи по грешен начин

Преминаваща близо до Слънчевата система звезда е променила орбитата на Земята преди 3 милиона години.

Проучването, публикувано миналата седмица в списание The Astrophysical Journal Letters, предполага, че тези така наречени "звездни срещи" могат да играят по-голяма роля в орбиталната и дори в еволюцията на околната среда на Земята, отколкото се смяташе досега.

"Една от причините това да е важно е, че геоложкият запис показва, че промените в орбиталния ексцентрицитет на Земята съпътстват колебанията в климата на Земята", каза водещият автор на изследването Нейтън Каиб, старши учен в Института за планетарни науки, в изявление за работата. "Ако искаме да търсим най-добре причините за древните климатични аномалии, важно е да имаме представа как е изглеждала орбитата на Земята по време на тези епизоди."

Въпросната звезда е HD-7977, прелетяла покрай нашата слънчева система преди около 2,8 милиона години. Оценките варират, но астрономите смятат, че се е намирал на не повече от 31 000 астрономически единици (AU) от Слънцето, което е равно на 31 000 пъти разстоянието между Земята и Слънцето. В мащабите на космоса това е невероятно близо.

Ключов фактор в това изчисление са нашите съседни гигантски планети като Юпитер и Сатурн, които са достатъчно масивни, за да смущават леко орбитата на Земята сами. Ако една звездна среща привлече орбитата на гигантските планети, които са по-навътре в Слънчевата система, тогава тези смущения могат да отекнат до нас.

Нещо повече, тези звездни срещи не са рядкост. Една звезда преминава в рамките на 50 000 AU от Слънцето средно на всеки 1 милион години и на всеки 10 милиона години в рамките на 10 000 AU.

Каиб и неговият екип твърдят, че тези открития показват, че звездните срещи могат да добавят несигурност към "обратните прогнози" за орбиталната еволюция на Земята, което от своя страна има последици за това как тълкуваме миналите климатични промени.

Може би тълкуваме климатичните промени от изминалите епохи по грешен начин