Телескопът "Джеймс Уеб" измери температурата на "братовчедка" на Земята | IT.dir.bg

Снимка: АР/БТА

| Редактор: Лилия Чалева 2 7830

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" измери за първи път температурата на скалиста планета, "братовчедка" на Земята, която е на 40 светлинни години от Слънчевата система, съобщи АФП.

Откритата през 2017 г. система Трапист-1 има седем планети, които обикалят около малка студена червена звезда джудже, чиято температура е два пъти по-малка, отколкото на Слънцето. Тази планетна система е основна цел за телескопа "Джеймс Уеб" на НАСА, който е в експлоатация от юли 2022 г. Една от неговите мисии е да изследва атмосферата на потенциално обитаеми екзопланети извън Слънчевата система.

Трапист-1 е "отлична лаборатория" за това търсене, се казва в изявление на НАСА. Тя е близо до Слънчевата система и планетите й са скалисти и сходни по размер и маса със Земята.

Трудно е обаче да се определят техните характеристики, тъй като екзопланетите не могат да бъдат наблюдавани директно на такова голямо разстояние, за разлика от звездите, около които обикалят. За да ги открият, астрономите използват метода на транзита, който улавя промените в яркостта при преминаването на планетата пред нейната звезда, подобно на микрозатъмнение.

Камерата "Мирим" на "Джеймс Уеб", която работи в средния инфрачервен диапазон, успява да улови подобно вторично затъмнение, когато планетата Трапист -1b преминава зад своята звезда. Тя е най-близо до звездата и следователно най-лесната за изучаване, тъй като нейните транзити са по-многобройни.

Точно преди да изчезне зад звездата, планетата добавя най-много светлина към тази на звездата, тъй като показва почти изцяло своята дневна страна", обяснява Елза Дюкро, астрофизик от френския Комисариат за атомна енергия (CEA), съавтор на изследването, публикувано в сп. "Нейчър".

Чрез сравняване на количеството светлина, засечена преди и по време на затъмнението, учените могат да установят каква част от нея е била излъчена от планетата. Това е светлина, която може да бъде засечена само в средния инфрачервен спектър - дължина на вълната, неизползвана досега от астрономите, която позволява да се открие топлинното излъчване на планетата.

Телескопът "Джеймс Уеб" действа "като безконтактен гигантски термометър", обяснява НАСА, чийто астрофизик Томас Грийн е водещ автор на изследването.

Температурата на Трапист-1-b е около 230 градуса по Целзий през деня, което предполага, "че няма преразпределение на топлината по цялата планета, осигурено от атмосфера", казва Комисариатът за атомна енергия, който е проектирал камерата.

Заключението на специалистите е, че Трапист-1b "има малко или никаква атмосфера", казва Елза Дюкро, като подчертава, че ще трябва да бъдат направени изследвания и с други дължини на вълните. Това, което е сигурно, е, че ако има атмосфера, тя не съдържа въглероден двуокис.

Всички тези подробности не са открити от предишния телескоп "Спицър", въпреки че той наблюдава 28 транзита на Трапист-1b. "Джеймс Уеб" успя от един път!", каза Дюкро.

Като разкрива за първи път атмосферата около скалиста планета, разработеният от НАСА телескоп открива "нова ера" за изучаването на екзопланетите, добавя тя.

Трапист-1b е твърде близо до звездата си, за да е вероятно да приюти познатите ни форми на живот. Но наблюдението й може да предостави ценна информация за останалите планети в системата, казват от НАСА. Трапист-1e, Трапист-1f и Трапист-1g са в обитаема зона - нито много гореща, нито студена.

| Редактор : Лилия Чалева 2 7830 Снимка: АР/БТА