Учени откриха нови пещерни бактерии, способни да разграждат глутен | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

Това може да помогне дори и в търсенето на живот на Марс

Учени са открили в пещери в Алжир нови бактерии, способни да разграждат глутен, пише сп. "Майкробайолъджи спектрум", цитирано от БТА.

Откритието може да помогне за лечението на хора, страдащи от глутенова непоносимост, или дори в търсенето на живот на Марс.

На Земята потенциално има трилиони различни видове микроби, а човечеството е идентифицирало само малка част от тях. Това донякъде се дължи на факта, че откриването им изисква авангардни технологии. Понякога обаче то се свежда до по-практични въпроси, като например просто да се търси на правилното място.

В нов проект специалисти от Алжир, САЩ и Швеция са открили някои особено интригуващи нови видове бактерии. Според учените подобни микроорганизми могат да намерят важно приложение в биотехнологичната индустрия.

Причината, поради която не са били открити толкова дълго време е, че бактериите са се спотайвали на стотици метри под земята в неизследвани досега пещери.

Не е изненадващо нови видове микроорганизми да бъдат намирани под земята. Според някои оценки почти три от всеки четири бактерии живеят в подповърхностните слоеве на нашата планета, а не на повърхността.

"Открихме щамове, способни да произвеждат антимикробни вещества и да разграждат глутена, който може да предизвика възпалителни реакции в червата на много хора. Установено е също, че тези бактерии са в състояние да понасят екстремните условия в нашата храносмилателна система", пишат изследователи от университета на Умео, Швеция.

Новооткритите бактерии могат да намерят важно приложение в лечението на хора с алергии или непоносимост към глутен. Точно този им потенциал специалистите се надяват да проучат в по-нататъшни изследвания.

"Подземните екосистеми са недостатъчно добре проучени и обикновено са смятани за екстремни. Те са изолирани от повърхността, ограничени са откъм хранителни вещества и се характеризират с липса на светлина", пишат още авторите на изследването.

В последно време изследователите все повече се интересуват от тези подземни среди, тъй като се надяват да получат представа за екосистемите на планети, различни от нашата, като например Марс.

Още по-интригуващо е, че бактериите, открити в изследването, са тясно свързани с групата микроорганизми Bacillus, изучавана активно в астробиологията заради впечатляващите си способности за оцеляване. B. subtilis например, с която някои от видовете пещерни бактерии показват над 99 процента сходство, е доказала способността си да оцелява на Червената планета.

"Настоящото изследване е още един пример за фантастичния потенциал на вълнуващите бактерии на нашата собствена планета. Въпреки интензивните проучвания досега сме успели да идентифицираме само малка част от всички микроби, които се срещат на Земята", пишат още авторите му.

Това може да помогне дори и в търсенето на живот на Марс