Учени предлагат ново обяснение за пришълеца Оумуамуа | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Учени предлагат ново обяснение за пришълеца Оумуамуа

Теориите ще продължат да се множат, но учените очакват 2025 г., когато ще започнат наблюденията с телескопа "Вера Рубин" в Чили

Преминаването на загадъчния обект Оумуамуа през нашата Слънчева система през 2017 г. накара астрофизиците да се усъмнят в него, като един от тях дори стигна дотам, че го определи като извънземна технология. Ново изследване, цитирано от Франс прес и БТА, предлага "неизвънземно" обяснение за екзотичното посещение.

Оумуамуа - първият по рода си пришълец от друга слънчева система, беше открит с телескоп на Хаваите през октомври 2017 г. На местен език наименованието му означава пратеник. Загадъчният обект пътуваше с толкова висока скорост, че можеше да идва само от друга звездна система.

Откритието развълнува астрономическата общност, която отдавна търси подобни на комети обекти, навлизащи в нашата Слънчева система от необятното пространство. Оумуамуа обаче не приличаше на обичайните комети - липсваше й характерната опашка, образувана от огромния им ореол от газ и прах при приближаването им към Слънцето.

Странностите, съпътстващи появата на междузвездния посетител, оставиха учените да се "борят" месеци наред с непълни и на пръв поглед противоречиви данни, които трябваше да осмислят. Това доведе до редица теории, някои от които бяха "отвъд въображението", казва Дженифър Бергнер, астрохимик от Калифорнийския университет в Бъркли и съавтор на новото изследване, публикувано в сп. "Нейчър".

Според нейното обяснение какъвто и да е произходът на Оумуамуа, става въпрос за богат на вода обект, подобен на комета. По време на пътуването си през междузвездното пространство той е бил подложен на въздействието на космически лъчи, които са бомбардирали водата, освобождавайки водород, който е останал в капан в тялото на обекта.

Когато междузвездният пришълец се е приближил до Слънцето, топлината на свой ред освободила уловения водород, действайки като "ускорител", който го е изпратил по неочаквана траектория.

"Уловеният водород е просто най-общото обяснение", казва в изявление Дарил Селигман от университета Корнел и съавтор на изследването.

Тези трудове "предоставят без съмнение първото просто и реалистично обяснение на особеностите на този обект", казва Марко Микели, астроном от Европейската космическа агенция (ЕКА).

Още отговори научната общност може да получи, когато през 2025 г. започнат наблюденията с телескопа "Вера Рубин" в Чили, които се очаква да открият много нови комети, както в Слънчевата система, така и извън нея.

49 82899 Снимка: NASA