От къде е дошла водата на Земята? | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

От къде е дошла водата на Земята?

Сондата "Розета" на Европейската космическа агенция е установила, че водните изпарения от кометата Чурюмов-Герасименко са съвсем различни от водата на Земята.

Откритието отхвърля идеята, че кометите са източник на земната вода и подкрепя тезата, че водата е пренесена от метеорити, разпалвайки дебата за произхода на земните океани.

Измерванията са направени през месеца след срещата на "Розета" с кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко на 6 август т.г., съобщи ЕКА, цитирана от "Фокус".

Това са едни от най-нетърпеливо чаканите първоначални резултати в тази мисия, тъй като произходът на земната вода все още е въпрос без отговор.

Според една от водещите хипотези при формирането си преди 4.6 милиарда години Земята е била толкова гореща, че първичното водно съдържание напълно се е изпарило. Днес обаче две трети от повърхността на планетата са покрити с вода, за която не се знае откъде идва.

Този сценарий приема, че водата е била „доставена“ на Земята след охлаждането ѝ, най-вероятно при сблъсък с комета или астероид.

Ключът за определянето на произхода на водата е нейният „вкус“, който зависи от пропорцията на деутерий – изотоп на водорода, спрямо нормалния водород. Основна цел на космическите проучвания е сравнението на измервания от различни космически обекти с показателите на Земята. В това отношение кометите са уникални, тъй като съдържат материал от протопланетарния диск, от който са се формирали планетите.

Предишни измервания на съотношението деутерий/водород в други комети показват широк диапазон от стойности. От 11 проучени комети, само 103Р/Хартли 2 от семейството на Юпитер има показатели като тези на Земята.

От семейството на Юпитер е и кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко.

От друга страна, всички проучени метеорити, идващи от астероидния пояс, имат съдържание като на земната вода. Това навежда на мисълта, че въпреки малкото количество вода в метеоритите, многобройните сблъсъци с тях може да са довели до възникването на океаните.

Резултатите на "Розета" показват съотношение деутерий/водород значително по-голямо от това на океаните на Земята.

“Тези изненадващи открития предполагат различен произход на кометите от семейството на Юпитер”, казва ученият Катрин Алтвег.

“Резултатите отхвърлят идеята, че кометите от семейството на Юпитер съдържат вода, подобна на земната и дават по-голяма тежест на моделите, според които астероидите са основният механизъм за доставка на вода за океаните на Земята”, допълва той.
От къде е дошла водата на Земята?

От семейството на Юпитер е и кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко.