Над 82 000 души придобиха нови знания за защита в интернет и новите технологии през 2024 г.
Справянето със заплахите онлайн и използването на изкуствения интелект са сред водещите теми в програмата на Yettel
Програмата на Yettel "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" за поредна година се затвърждава като успешна и все по-мащабна инициатива за подкрепа на дигитално-медийната грамотност на хора от различни възрасти. С реализираните през 2024 г. кампании телекомът ангажира близо 20 000 души повече спрямо предходната година. По темите за онлайн безопасност броят на достигнатите деца и младежи е над 58 000, а близо 24 000 души са подобрили дигиталните си умения чрез участието си в програмата. Сред тях са ученици на възраст между 7 и 18 години, като най-уязвимите групи в интернет, учители и родители - заради ролята си на ментори и важни фигури за подрастващите.
Овластяване и защита на децата
В партньорство с Центъра за безопасен интернет (Safenet) Yettel създаде серия безплатни уроци, с които преподавателите обучават децата за основните правила при общуване онлайн, използване на социалните медии и справяне с кибертормоза. Те са достъпни в образователната платформа на издателство "Клет България" - iZZI. В рамките на инициативата бяха разработени нови материали за учениците от 5. до 7. клас, съобразени с навиците и интересите на децата в съответната възраст, както и с най-често срещаните онлайн опасности. Тематичните уроци се радваха на сериозен интерес от учителите, но и от учениците - само за няколко месеца бяха обучени над 26 000 деца и младежи.
В образователната инициатива Digital Scouts, която използва метода на игровизацията, се включиха едни от най-любимите на децата и тийнейджърите създатели на дигитално съдържание. Борислав Вълов (ei_bo), Милен Колев и Борислава Тодорова подготвиха забавни, но и обучителни предизвикателства към последователите си, чрез които им показаха как да се предпазват от рисковете в интернет и да изграждат добри дигитални навици. Второто издание пък превърна други популярни инфлуенсъри в комикс герои. Кристиян Николов (Kriskata), Петър Байков, Антония Сарафова, Христина Георгиева и Яница Михайлова (Хриси и Яни) се озоваха в четири различни ситуации и със собствения си пример насърчаваха отговорното поведение във виртуална среда. Историите обхващаха теми като фишинг измами, смущаващо съдържание, злоупотреби с лични данни и гейминг култура. Илюстрациите са дело на Неда Малчева, известна със своите забавни рисунки за децата и родителството. В рамките на двете издания близо 32 000 деца се превърнаха в дигитални скаути и усвоиха нови умения за виртуалния свят.
Новите технологии в клас
Ползите от екраните в час - с помощта на изкуствения интелект, показва на преподаватели и директори Академията за дигитални умения на prepodavame.bg, подкрепена от Yettel. Инициативата обхваща над 4300 учители, които участват в тематични уебинари и асинхронни курсoве с практически насоки за използването на инструменти като ChatGPT, Gemini, Copilot и BgGPT. След всяко обучение те имаха за задача да подготвят учебен урок по избран предмет, като приложат наученото. От близо 1000 разработени уроци в специалната библиотека на проекта бяха селектирани 170 учебни планове, които се състезаваха за вота на потребителите. Най-много гласове събраха три урока по математика, в които се използва изкуствения интелект. Те включват методи за изчисление на дължина и наклон на рампа за хора с увреждания, създаване на визуални материали с числото Пи и проверка на задачи със събиране и изваждане.
Примерите от класната стая подпомагат не само учителите, но и подрастващите при възприемането на новите технологии - обучените деца по проекта надхвърлят 16 800. Освен с ползите и приложенията, те се запознаха и с особеностите при създаване на съдържание чрез инструментите, базирани на изкуствен интелект. Задачите в дигиталните уроци развиват уменията им за работа в екип, креативност, критично мислене и др.
Дигитално родителство
Програмата "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" обръща специално внимание на родителите и предизвикателствата, с които се сблъскват при отглеждането и възпитанието на децата. В тематичните срещи с родители в в няколко града, организирани от Центъра за безопасен интернет, участваха над 700 родители. По време на дискусиите те получиха практически насоки и съвети за изграждане на здравословни навици и осъзнато онлайн поведение у своите деца. Експертите от Центъра обърнаха специално внимание на комуникацията родител-дете и създаване на доверителни връзки с цел по-добра защита на малките.
Подкрепата на дигиталната грамотност и преодоляването на дигиталното разделение са важен приоритет в стратегията за устойчиво развитие на Yettel. В нея компанията си поставя за цел ежегодно да ангажира над 40 000 деца с темата за интернет безопасността и да подпомага 10 000 души в развитието на техните дигитални умения. Най-дългогодишната кампания за корпоративна социална отговорност на Yettel продължава и през 2025 г. с амбицията да разширява темите и обхвата с нови активности и съдържание.
НАЙ
Частeн американски космически апарат, поел към Луната, направи снимки на Земята
Германски авиоинженер живя 120 дни под вода и подобри световен рекорд
Нидерландска фирма стартира фонд за подкрепа на квантови стартъпи по света
Частeн американски космически апарат, поел към Луната, направи снимки на Земята
Германски авиоинженер живя 120 дни под вода и подобри световен рекорд