Турция пусна жп тунел под Босфора, свързващ Европа и Азия | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Турция пусна жп тунел под Босфора, свързващ Европа и Азия
DarikNews.bg

Турция пусна жп тунел под Босфора, свързващ Европа и Азия

0 265
Навръх 90-та годишнина на републиката, вчера Турция пусна жп тунела „Мармарай”, който минава под Босфора. След 9 г. строителство „проектът на века”, както го наричат турските власти свързва Азия и Европа. Тунелът ще облекчи междуконтиненталния трафик, натоварен от ежедневното пътуване на милиони хора от единия до другия бряг на Истанбул. Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган вчера откри новото трасе на бляскава церемония в район Юскюдар на азиатския бряг на Истанбул. На откриването присъстваха редица държавници и министри, сред които японският премиер Шиндзо Абе и румънският му колега Виктор Понта, както и нашият транспортен министър Данаил Папазов и заместникът му Антон Гинев. Част от товарите, които ще се движат между Европа и Азия по новия тунел под Босфора, ще преминават и през България. От това страната ни може да печели но не веднага, главно заради трагичното състояние на родната пътна и жп инфраструктура. Поради това до края на тази и през следващата година няма да има забележим ръст на жп транзита на стоки между Турция и Европа през България. Едва от средата на 2015 г., когато бъде завършена пълната рехабилитация на жп участъците Димитровград - Свиленград (65 км) и Септември - Пловдив (53 км) и скоростта на влаковете се вдигне, можем да разчитаме на по-сериозно увеличение на жп транзита на стоки и то чак след края на 2020 г. когато бъде модернизирана и жп линията София - Септември, която е в отчайващо състояние. Значително увеличаване на автомобилния товаропоток пък се през втората половина на 2014 г., когато трябва да бъдат готови двете големи отсечки от магистрала „Марица”.Идеята за тунел под Босфора се лансира за пръв път през 1860 г. от султан Абдул Меджид, но така и не я реализира поради недостатъчни технически и финансови средства. Проектът е възобновен през 90-те години заради демографския бум в Истанбул, чието население се удвои от 1998 г. насам и достигна повече от 15 млн. души. С финансовата подкрепа на Японската банка за международно сътрудничество от 735 млн. евро, а по-късно и на Европейската инвестиционна банка първа копка на тунела бе направена през 2004 г. от консорциум от турски и японски компании. Днес общата стойност на проекта се оценява на 3 млрд. евро. С проекта „Мармарай”, който ще бъде свързан с още 63 км новопостроени железопътни линии, властите искат да сложат край на страданията на над 2 млн. жители на Истанбул, които преминават ежедневно разстоянието между двата бряга на града. Съоръжението е с дължина 76 км, от тях тунелите са 13,6 км, трасето под водата е 1,38 км, най-дълбоката точка е на 60,45 м, има 37 наземни станции и 3 под земята, ограничението на скоростта е 100 км/ч В интервал от 2 до 10 мин., ще се превозват по 75 000 пътници за час в една посока. Всичко това ще бъде факт пред 2015 г., когато се очаква целия проект да бъде окончателно завършен и пуснат в експлоатация.
Турция пусна жп тунел под Босфора, свързващ Европа и Азия

Турция пусна жп тунел под Босфора, свързващ Европа и Азия

0 265 DarikNews.bg
Навръх 90-та годишнина на републиката, вчера Турция пусна жп тунела „Мармарай”, който минава под Босфора. След 9 г. строителство „проектът на века”, както го наричат турските власти свързва Азия и Европа. Тунелът ще облекчи междуконтиненталния трафик, натоварен от ежедневното пътуване на милиони хора от единия до другия бряг на Истанбул. Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган вчера откри новото трасе на бляскава церемония в район Юскюдар на азиатския бряг на Истанбул. На откриването присъстваха редица държавници и министри, сред които японският премиер Шиндзо Абе и румънският му колега Виктор Понта, както и нашият транспортен министър Данаил Папазов и заместникът му Антон Гинев. Част от товарите, които ще се движат между Европа и Азия по новия тунел под Босфора, ще преминават и през България. От това страната ни може да печели но не веднага, главно заради трагичното състояние на родната пътна и жп инфраструктура. Поради това до края на тази и през следващата година няма да има забележим ръст на жп транзита на стоки между Турция и Европа през България. Едва от средата на 2015 г., когато бъде завършена пълната рехабилитация на жп участъците Димитровград - Свиленград (65 км) и Септември - Пловдив (53 км) и скоростта на влаковете се вдигне, можем да разчитаме на по-сериозно увеличение на жп транзита на стоки и то чак след края на 2020 г. когато бъде модернизирана и жп линията София - Септември, която е в отчайващо състояние. Значително увеличаване на автомобилния товаропоток пък се през втората половина на 2014 г., когато трябва да бъдат готови двете големи отсечки от магистрала „Марица”.Идеята за тунел под Босфора се лансира за пръв път през 1860 г. от султан Абдул Меджид, но така и не я реализира поради недостатъчни технически и финансови средства. Проектът е възобновен през 90-те години заради демографския бум в Истанбул, чието население се удвои от 1998 г. насам и достигна повече от 15 млн. души. С финансовата подкрепа на Японската банка за международно сътрудничество от 735 млн. евро, а по-късно и на Европейската инвестиционна банка първа копка на тунела бе направена през 2004 г. от консорциум от турски и японски компании. Днес общата стойност на проекта се оценява на 3 млрд. евро. С проекта „Мармарай”, който ще бъде свързан с още 63 км новопостроени железопътни линии, властите искат да сложат край на страданията на над 2 млн. жители на Истанбул, които преминават ежедневно разстоянието между двата бряга на града. Съоръжението е с дължина 76 км, от тях тунелите са 13,6 км, трасето под водата е 1,38 км, най-дълбоката точка е на 60,45 м, има 37 наземни станции и 3 под земята, ограничението на скоростта е 100 км/ч В интервал от 2 до 10 мин., ще се превозват по 75 000 пътници за час в една посока. Всичко това ще бъде факт пред 2015 г., когато се очаква целия проект да бъде окончателно завършен и пуснат в експлоатация.