Apple продаде повече компютри с изкуствен интелект от всички останали производители заедно
Проучване показва, че компанията държи 54% от този бързо растящ пазар
За втора поредна година технологичните компании усилено развиват пазара на персонални компютри с хардуерна поддръжка на изкуствен интелект. Проучване на Canalys разкрива, че през последното тримесечие делът на тези устройства на световния пазар е достигнал 23%, като броят на продадените единици възлиза на 15,4 милиона.
Компютрите с AI възможности включват лаптопи и настолни машини, оборудвани с процесори с вграден невронен процесор (NPU), който позволява ускоряване на AI функциите директно на устройството. През четвъртото тримесечие на 2024 г. броят на тези компютри е нараснал с 18% спрямо предходния период, като тенденцията сочи още по-голям ръст през 2025 г.
Водещата позиция на този пазар безапелационно заема Apple, която държи 54% от всички продадени персонални компютри с AI функционалности през изминалата година. След нея се нареждат Lenovo и HP Inc. с дял от 12% всеки, а останалите производители изостават значително. Според анализаторите, една от причините за този успех на Apple е оптимизацията между хардуер и софтуер, която позволява максимално ефективно използване на AI възможностите на нейните устройства.
Canalys прогнозира, че основен двигател за закупуването на нови компютри през 2025 г. ще бъде изтичането на поддръжката на Windows 10. Това ще принуди потребителите да обновят хардуера си, като голяма част от тях ще изберат устройства с вграден AI. В същото време, заплахата от по-високи мита в САЩ, които президентът Доналд Тръмп може да наложи, също може да окаже влияние върху световния пазар.
Производителите на процесори следват различни стратегии, за да се адаптират към нарастващото търсене. Intel насочва усилията си към премиум сегмента с новата серия чипове Lunar Lake, докато AMD разширява присъствието си както в средния, така и във високия клас. Qualcomm, която досега залагаше предимно на премиум лаптопи, започва да навлиза в по-достъпните ценови категории, предлагайки устройства с цени около 600 долара. Дори Apple, известна със скъпите си продукти, започна да предлага по-стари модели MacBook на по-достъпни цени, привличайки клиенти от развиващите се пазари.
Ако разгледаме само Windows-базираните компютри, делът на AI моделите през последното тримесечие възлиза на 26%, като Lenovo води с 15% пазарен дял. Apple продължава да държи водещата позиция при всички персонални компютри, като нейните AI-съвместими модели представляват 45% от продажбите ѝ. HP Inc. заема 14% от пазара на AI компютри, а Dell изостава с едва 9%. Впечатление прави Huawei, която при AI компютрите държи 3% пазарен дял, докато на общия PC пазар присъствието ѝ е под 2%.
Докато пазарът на персонални компютри с изкуствен интелект се разраства, анализаторите предупреждават, че самият AI не е основният фактор, влияещ върху покупателните решения на потребителите. Повечето клиенти все още избират нов хардуер не заради AI възможностите, а заради предстоящата нужда от ъпгрейд, свързана с края на поддръжката на Windows 10.