До 2025 г. Русия ще може да изстрелва до 20 ракети "Ангара"
Според руският министър на отбраната това ще гарантира независим достъп и постоянно присъствие на Русия в космоса.
Космодрумът "Плесецк", след приключване на плануваните до 2025 г. работи, ще може да извършва ежегодно до 20 изстрелвания на леки и тежки ракети-носители "Ангара". Това заяви руският министър на отбраната и генерал на армията Сергей Шойгу, цитиран от ТВ "Звезда" и Russia Beyond.
Вижте как изглежда ракетата "Ангара" >> >> >>
"Изпълнението на планирания набор от работи до 2025 г. по създаването на космическия ракетен комплекс "Ангара" ще позволи до 20 изстрелвания на ракети-носители "Ангара" от лек и тежък клас от космодрома "Плесецк", както и ще гарантира независим достъп и постоянно присъствие на Русия в космоса", каза той по време на проверката на готовността за изстрелване на "Ангара".
По данни на министерството на отбраната универсалният стартови комплекс включва над 130 съоръжения и над 50 технологични системи.
По-рано съобщиха, че изстрелването на тежката ракета-носител "Ангара-A5" ще се състои на 28 ноември. Общо шест изстрелвания на "Ангара-A5" са планирани в рамките на летателни изпитания. Днес се предвижда ракетата "Бриз-М" да бъде внесена в стартовия комплекс.
"Ангара" е семейство ракети-носители от модулен тип с кислородно-керосинови двигатели, която включва в себе си носители от различни класове - от леки до тежки: леки "Ангара-1.2", средни "Ангара-А3", тежки "Ангара-А5" и модернизирани "Ангара-A5M", повишена товароносимост - "Ангара-A5В".
Предполага се, че "Ангара" трябва да замени изцяло ракетите-носители "Протон-М" през 2024 година.
Какво знаем за тежката "Ангара А5"
Тежката версия има 4 помощни ускорителя, като всеки един от тях на практика е версия на първата степен на Ангара А1.2, работещ с течен кислород и керосин, които се изгарят от ракетния двигател РД-191.
Заедно с ядрото, при излитането функционират общо 5 агрегата РД-191. Втората използва същото гориво и ракетният двигател РД-0124A. Нещата са по-сложни при третата степен, защото тя може да бъде или с модулът Бриз-М, ползващ токсичното гориво диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин или модулът КВТК, работещ с течен водород и кислород.
На ниска околоземна орбита Ангара А5 ще може да се извежда 24 500 килограма, а на геостационарна - 7500 кг. Цената на един пуск ще е около 100 милиона долара.
Проблемите
Основният проблем на "Ангара А5" е, че е морално остаряла. Нейните способности са сходни с тези на американската ракета Falcon-9, но цената на изстрелването е с цели 40 милиона долара повече.
Русия продължава да развива своя доста успешен керосиново-кислороден двигател, който наистина има голям потенциал. Експертите обаче споделят, че бъдещето е на метановите ракетни двигатели. Към днешна дата SpaceX и Blue Origin са във финалната фаза на разработката на подобен агрегат, а Русия още не е стартирала планирането му.
Роскосмос няма ясни планове и за прилагането на технология, свързана с повторно използване на ракетите.
Всичко това означава, че "Ангара" няма да бъде конкурентна на пазара за комерсиални мисии. Основният ѝ клиент ще е руската армия, а евентуално Роскосмос ще я ползва за различни научни мисии или изграждането на конструкции в орбита.
Заради скромния си бюджет, Роскосмос не планира самостоятелни изследователски мисии, което означава, че "Ангара" няма да стане масово използвана ракета.