В стремежа си към тънък и елегантен дизайн на преносимите компютри, производителите спряха да използват сменяеми батерии, които потребителите могат да подменят сами. Европейският парламент сметна това за неприемливо за зелената икономика и призова за забрана на лаптопите от този тип.

Преди новите правила да влязат в сила, те трябва да бъдат одобрени от Съвета на ЕС. Очаква се това да стане през лятото. Те обаче ще станат задължителни едва след три години и половина. След това на потребителите на преносими компютри в Европа трябва да бъде гарантирана възможността сами да сменят батериите във всички нови мобилни компютри.

Регламентът има за цел рециклирането на изтощените батерии и повторното използване на материали, особено на такива от райони на конфликти и социално напрежение. Лесната подмяна на батериите в преносимите компютри ще улесни събирането и рециклирането на повече използвани батерии, като по този начин ще се получат по-големи добиви и ще се използват повторно ценни суровини.

Изискването няма да се прилага за смартфони и таблети. Законодателите дават възможност на производителите да изберат дали да позволят проста подмяна на батериите или да поддържат определени изисквания за производителност и издръжливост. С други думи, може да се изисква батериите за мобилни устройства да са с по-голям капацитет и да поддържат повече цикли на зареждане. Възможно е да има и изключения за устройства, които са защитени от проникване на вода.

Освен това европейските парламентаристи определиха цели за събиране на отработените батерии. Например, от края на 2023 г. трябва да се събират 45% от произведените преносими батерии, след това 63% до 2027 г. и 73% до 2030 г. За батериите за "лек транспорт" (скутери и велосипеди) делът трябва да бъде 51 % до 2028 г. и 61 % до 2030 година. Например през 2019 г. източници съобщават, че 47 % от преносимите батерии и акумулатори, продадени в Европа, са били събрани за рециклиране в ЕС. Договорени са и определени минимални количества възстановени материали, които задължително трябва да се използват при производството на нови батерии. Но този регламент ще влезе в сила едва след 8 години. Това очевидно ще помогне за облекчаване на недостига на ресурси, ако продължи експлозивното търсене на батерии, което според прогнозите ще се увеличи 14 пъти до 2030 година.

Други точки в новите разпоредби включват "задължително деклариране и етикетиране на въглеродния отпечатък за тягови батерии, батерии за леки превозни средства, като електрически скутери и велосипеди, и акумулаторни промишлени батерии с капацитет над 2 kWh" и предвиждат "цифров паспорт на батерията" за тези продукти. Повече информация можете да намерите в актуализираната Директива за батериите.