Какво знаем за самолета, превозващ военните товари на Москва
Родното му място е в Украйна, но Русия е най-крупният оператор на авиационната машина
Продължаваме серията си за най-големите товарни самолети в света, като идва ред за Ан-124 Руслан. Машината дело на дизайнера Виктор Толмачев, който работи за позиционираното в днешна Украйна конструкторско бюро "Антонов". В началото на 70-те години на миналия век то получава задачата да разработи стратегически тежък транспортьор за нуждите на Съветската армия.
Първият полет на Ан-124 е осъществен през 1982 година, а световният му дебют е на Авиошоуто в Париж от 1985 г.
Вижте как изглежда Ан-124 >> >> >>
През 1987 година пък е поставен доста интересен рекорд - Ан-124 изминава 20 151 километра без да презарежда с гориво. Самолетът лети в продължение на 25 часа.
Макар външно да наподобява дебютиралият по-рано американски самолет Lockheed C-5 Galaxy, за който вече писахме, то Ан-124 Руслан е доста по-различен. Руската машина може да превозва по-голямо количество товари от своя западен конкурент, като разликата в максималната товароносимост е 25%.
Ан-124 Руслан може да побере 150 тона товари, както и да превози 448 души или 268 десантчици.
Дължината на самолета е 69 метра, размахът на крилете му е 73 метра, а височината - 21 м. За задвижването се използват 4 броя от същите реактивни двигатели, монтирани и на гигантският Ан-225. Поради тази причина "Руслан" може да каца само на летища, чиято писта издържа на топлината на агрегатите му, а сградите - на шума им.
От създаването му през 1982 г. са произведени 56 самолета, от които в експлоатация са 49. Ан-124 се използват в Русия, Украйна, ОАЕ и дори от НАТО. Либия е разполагала с два броя от самолета, но едната е била унищожена в хангара си по време на битки около Триполи, а другата е конфискувана от Украйна.
САЩ също разчитат на Ан-124 за да преместват различни обекти със стратегическо значение - ракети на НАСА или оборудване за фабриките на Ford.
Заради кризата в отношенията между Киев и Москва, Русия смята да замени своите самолети Ан-124 с нов самолет. Причината е, че намиращите се в Украйна заводски мощности на "Антонов" не могат да обслужват руските бройки.
Именно с Ан-124 Кремъл извършва стратегическите си военни доставки, като тази на ПВО системата С-300 и С-400.