Малко след като бе заснет тестови полет на китайски стелт изтребител от шесто поколение в интернет изтече запис от изпитанието на втори самолет от шесто поколение. С това Китай става единствената страна, за която знаем че има два летящи прототипа на изтребител от най-нова генерация.

Вторият самолет е с по-малки размери, но кадрите са с по-лошо качество, което затруднява разбирането на конкретни детайли.

Според непотвърдени данни, дизайнът на втория боен самолет е на Shenyang Aircraft Corporation ("Шенянска авиационна корпорация" или SAC), докато по-големият е на конкурентната Chengdu Aircraft Corporation ("Ченгдунска авиационна корпорация" или CAC). И двете фирми обаче са държавни.

Shenyang отговаря за китайските разработки на многоцелевите самолети от серията J-15 и семейството среднотежки стелт изтребители J-35, докато Chengdu произвежда среднотежкия J-10 и тежкия стелт изтребител J-20.

Новият самолет на Shenyang има остро наклонено крило с необичаен профил, наподобяващ "ламбда", с триъгълни разширения на задната част. За разлика от това, Chengdu разполага с модифициран диамантено-делтов план на крилото с удължени елементи. Шенянският самолет изглежда по-компактен и вероятно е с два двигателя, докато този на Ченгдунската корпорация използва три.

Двигателите на Шенян са снабдени с въздухозаборници DSI, разположени от двете страни на фюзелажа. За момента не е ясно дали самолетът има пилотска кабина или е напълно безпилотен.

Дизайните без опашки предлагат редица предимства, като по-ниска радиолокационна забележимост и по-малко аеродинамично съпротивление, което повишава скоростта и ефективността. Те обаче изискват усъвършенствани системи за управление на полета, за да се компенсират недостатъците в стабилността и маневреността.

Според неофициална информация, прототипът на Шенян е извършил първия си полет на 20 декември. Кадрите са изтекли за първи път на 26 декември, часове след появата на видеата на първия китайски изтребител от шесто поколение. Анализаторите отбелязват, че 26 декември е рожденият ден на Мао Дзедун и течът едва ли е случаен.

Появата на тези два самолета потвърждава, че Китай е силно ангажиран с развитието на своята въздушна бойна програма. Очаква се тези технологии да включват както пилотирани изтребители, така и дронове, интегрирани в единна система.

Още по-интересен е фактът, че Китай е първата страна в света показала изтребители от шесто поколение и е възможно да е изпреварила САЩ в развитието им.