5-те най-големи космически катастрофи | IT.dir.bg

NASA

5-те най-големи космически катастрофи

В похода си към звездите човечеството е срещало, а навярно и ще продължи да среща множество трудности, в които опасността е постоянен спътник.

19 1905
Въпреки това някои ситуации са доста по-лоши и опасни от други, коствайки живота на смелите откриватели, решили да изследват Космоса.

ВИДЕО >> >> >>

На 1-ви февруари 2003 година совалката Колумбия се разпада в небето на Тексас и Луизиана, а причината за това е, че при излитането ерозирало парче от рампата се откача и удря в топлинния щит на совалката. От НАСА разбират за проблема, но решават да го запазят в тайна от екипажа - докато са в Космоса 7-те астронавта нямат никаква представа за проблема и сигурната смърт, която ги очаква. Именно повредата в топлинния щит е причината за разпадането на Колумбия.

Союз 11 е съветският космически кораб, който извежда в Космоса първия екипаж на първата в света орбитална станция Салют-1, а 3-членният екипаж прекарва 23 денонощия на борда на станцията, сблъсквайки се с множество трудности, които почти довеждат до преждевременното прекратяване на мисията. Тя обаче завършва успешно, а космонавтите се връщат на Земята. Когато спасителният отряд почуква по корпуса на капсулата, не чува обратен отговор - екипажът е загинал. При завръщането си корабът се е разхерметизирал, а въздухът е изтекъл за секунди. До тогава космонавтите не използвали скафандри при кацането си, които са можели да спасят живота им. Трагедията със Союз 11 е и единственият до сега случай на смърт в Космоса.

Аполо 1 е първият кораб от програмата Аполо на НАСА, поставила си амбициозната цел да изпрати хора на Луната. След като виждат командния модул на капсулата, астронавтите веднага изтъкват колко необмислен и зле конструиран е той, поради наличието на лесно запалим найлон. Астронавтите настояват тренировките да бъдат прекратени, но от НАСА отхвърлят това. При първата генерална репетиция на стартовия процес дефектите на капсулата се проявяват - вътре избухва пожар. Астронавтите се опитват да отворят люка, като отвън същото се опитват да направят и техници. Поради сложният механизъм на отваряне и дефектите в него, астронавтите умират от задушаване, борейки се до последно за живота си. Разследването открива 1407 дефекта, а НАСА взема решението да преосмисли програмата Аполо, поставяйки като приоритет безопасността, а не крайните срокове.

Союз 1 - Първата пилотирана мисия на тогава новия съветски космически кораб Союз, които стои в основата на Лунната програма на СССР е изстреляна в ранните часове на 23 април 1967 година, отбелязвайки рождения ден на Ленин. Всички предишни 3 полета на програмата са били безпилотни и неуспешни. Преди изстрелването на Союз 1 инженерите докладват над 200 недостатъка на кораба и ракетата-носител, но поради политически натиск от ръководството на СССР това е оставено без внимание - Союз 1 трябва да отбележи годишнината от рождението на Ленин. Малко след старта започват и проблемите - един от слънчевите панели не успява да се разтвори, космическият кораб изпитва недостиг на енергия, а датчиците за ориентиране дефектират. След 13-тата обиколка около Земята извън строя излиза и системата за стабилизация на кораба, като системата за управление е само частично ефективна. Предвидено е веднага да излети Союз-2, който да помогне на космонавтите, но разразила се гръмотевична буря поврежда ракетата носител, докато тя е на космодрума и мисията на Союз-2 е отменена. Междувременно основният пилот на Союз-1, Владимир Комаров успява да включи спирачния двигател на космическия кораб и да започне навлизане в земната атмосфера. Възниква нов дефект - основният парашут не се отваря, а резервният се заплита. Капсулата се удря в Земята със скорост 140 км/ч, следва експлозия, а екипажът загива. В резултат на това програмата Союз претърпява някои изменения, превръщайки се в един от най-дълго експлоатираните и надеждни пилотирани космически кораби. Въпреки това поради проблемите в началото и неуспехът на ракетата Н-1, СССР се отказва от покоряването на Луната.

Космическата совалка „Чалънджър
“ - Утрото на 28-ми януари 1986 година е изключително студено, а на космодрумът във Флорида Кейп Каневерал е -8 градуса. Въпреки това НАСА не отменя насрочения старт на мисията. В резултат на това 73 секунди след изстрелването совалката се взривява. Причината се крие в гумени уплътнения, които губят еластичността си при ниски температури. В следствие от това десния спомагателен двигател изпуска пламък, който попада върху главния горивен резервоар и връзката на двигателя с него. Връзката се нарушава, двигателят се откача, конструкция не издържа натоварването и се разпада, а главният горивен резервоар се деформира и се взривява. Екипажът на совалката обаче все още е жив, защото се намира в специална капсула. След експлозията тази капсула полита надолу, а натоварването вътре достига до 20G. Въпреки това екипажът няма шанс - капсулата се удря със скорост от 333 км/ч във водата на Атлантическия океан.

Причината за всяко едно от тези събития в крайна сметка се оказва човешкия фактор - натискът за гонене на срокове, изборът на неправилен дизайн с оглед на по-евтина цена и бързо монтиране, както и неправилно експлоатиране и ненавременни ремонти са истинските причини за трагедиите, а решенията за това се винаги се вземат нагоре по йерархията.

Въпреки това човешкият дух да открива нови светове остава несломим, а космическите програми продължават да се усъвършенстват.

19 1905 NASA