Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас
По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G
Миналата седмица Федералната авиационна администрация (FAA) затвори една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт за почти два дни и наложи промяна на редица въздушни маршрути в региона след появата на мистериозна аномалия в GPS. Разследването ще установи причината за сривовете, но засега експертите са объркани. Повечето са съгласни, че е имало "електронна" намеса.
Смущенията започват малко след обяд местно време и се увеличават през следващите няколко часа. На следващия ден, около 23:00 ч., смущенията внезапно престават. Непосредствено след прекъсването FAA издаде предупреждение, че 40-милната въздушна ивица в близост до летище Далас-Форт Уърт е ненадеждна от гледна точка на приемането на GPS сигнал и препоръча пистата по този маршрут да бъде затворена, а самолетите в региона да бъдат пренасочени.
GPS смущенията традиционно се свързват с военни дейности от един или друг вид. В този случай наблюдателите не са склонни да обвиняват армията за намесата. Причината за неизправността трябва да е друга и нейното естество остава загадка.
В изявление от сряда служителите на заявиха следното: "FAA разследва съобщения за проблеми с GPS насочването на една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт. Агенцията не е открила доказателства за умишлена манипулация и работи за установяване на причината. Самолетите могат да кацат безопасно на другите писти."
Трябва да се отбележи, че прекъсването на GPS не е нещо катастрофално за полетите, но лишава пилотите и диспечерите от удобни инструменти за контрол на въздушния трафик, което например може да доведе до закъснения на полети и други нарушения на разписанието. По време на инцидента редица летища в региона незабавно преминаха към навигационни системи от предишно поколение и се справиха без GPS сигнал. Въпреки това, колкото повече новите поколения ръководители на въздушното движение и пилоти разчитат на сигналите за глобално позициониране, толкова по-трудно е да се излезе от такива ситуации.
По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G. Нееднократно са възниквали повреди в навигацията, когато базовите станции са били инсталирани в близост до летища. В същото време повредата на GPS, която се случи в Тексас, все още не може да се свърже с оборудването 5G, но може да се наложи да ѝ се обърне внимание.
Интересна подробност е, че подобна неизправност е възникнала през януари 2021 г. в Денвър. По това време в продължение на 33 часа се наблюдава ненадеждно функциониране на GPS в 50-километровата лента в близост до местното летище. Вероятно е време да разгледате този въпрос в детайли.