Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас
Снимка: Shutterstock

Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас

По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G

| Редактор: Кристиан Антонов 18 3498

Миналата седмица Федералната авиационна администрация (FAA) затвори една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт за почти два дни и наложи промяна на редица въздушни маршрути в региона след появата на мистериозна аномалия в GPS. Разследването ще установи причината за сривовете, но засега експертите са объркани. Повечето са съгласни, че е имало "електронна" намеса.

Смущенията започват малко след обяд местно време и се увеличават през следващите няколко часа. На следващия ден, около 23:00 ч., смущенията внезапно престават. Непосредствено след прекъсването FAA издаде предупреждение, че 40-милната въздушна ивица в близост до летище Далас-Форт Уърт е ненадеждна от гледна точка на приемането на GPS сигнал и препоръча пистата по този маршрут да бъде затворена, а самолетите в региона да бъдат пренасочени.

GPS смущенията традиционно се свързват с военни дейности от един или друг вид. В този случай наблюдателите не са склонни да обвиняват армията за намесата. Причината за неизправността трябва да е друга и нейното естество остава загадка.

В изявление от сряда служителите на заявиха следното: "FAA разследва съобщения за проблеми с GPS насочването на една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт. Агенцията не е открила доказателства за умишлена манипулация и работи за установяване на причината. Самолетите могат да кацат безопасно на другите писти."

Трябва да се отбележи, че прекъсването на GPS не е нещо катастрофално за полетите, но лишава пилотите и диспечерите от удобни инструменти за контрол на въздушния трафик, което например може да доведе до закъснения на полети и други нарушения на разписанието. По време на инцидента редица летища в региона незабавно преминаха към навигационни системи от предишно поколение и се справиха без GPS сигнал. Въпреки това, колкото повече новите поколения ръководители на въздушното движение и пилоти разчитат на сигналите за глобално позициониране, толкова по-трудно е да се излезе от такива ситуации.

По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G. Нееднократно са възниквали повреди в навигацията, когато базовите станции са били инсталирани в близост до летища. В същото време повредата на GPS, която се случи в Тексас, все още не може да се свърже с оборудването 5G, но може да се наложи да ѝ се обърне внимание.

Интересна подробност е, че подобна неизправност е възникнала през януари 2021 г. в Денвър. По това време в продължение на 33 часа се наблюдава ненадеждно функциониране на GPS в 50-километровата лента в близост до местното летище. Вероятно е време да разгледате този въпрос в детайли.

Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас

Мистериозна GPS аномалия наложи затварянето на писта на летището в Далас

По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G

| Редактор : Кристиан Антонов 18 3498 Снимка: Shutterstock

Миналата седмица Федералната авиационна администрация (FAA) затвори една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт за почти два дни и наложи промяна на редица въздушни маршрути в региона след появата на мистериозна аномалия в GPS. Разследването ще установи причината за сривовете, но засега експертите са объркани. Повечето са съгласни, че е имало "електронна" намеса.

Смущенията започват малко след обяд местно време и се увеличават през следващите няколко часа. На следващия ден, около 23:00 ч., смущенията внезапно престават. Непосредствено след прекъсването FAA издаде предупреждение, че 40-милната въздушна ивица в близост до летище Далас-Форт Уърт е ненадеждна от гледна точка на приемането на GPS сигнал и препоръча пистата по този маршрут да бъде затворена, а самолетите в региона да бъдат пренасочени.

GPS смущенията традиционно се свързват с военни дейности от един или друг вид. В този случай наблюдателите не са склонни да обвиняват армията за намесата. Причината за неизправността трябва да е друга и нейното естество остава загадка.

В изявление от сряда служителите на заявиха следното: "FAA разследва съобщения за проблеми с GPS насочването на една от пистите на международното летище Далас-Форт Уърт. Агенцията не е открила доказателства за умишлена манипулация и работи за установяване на причината. Самолетите могат да кацат безопасно на другите писти."

Трябва да се отбележи, че прекъсването на GPS не е нещо катастрофално за полетите, но лишава пилотите и диспечерите от удобни инструменти за контрол на въздушния трафик, което например може да доведе до закъснения на полети и други нарушения на разписанието. По време на инцидента редица летища в региона незабавно преминаха към навигационни системи от предишно поколение и се справиха без GPS сигнал. Въпреки това, колкото повече новите поколения ръководители на въздушното движение и пилоти разчитат на сигналите за глобално позициониране, толкова по-трудно е да се излезе от такива ситуации.

По-рано експертите отбелязаха, че значителен проблем за навигационното оборудване на самолетите са източниците на комуникационни сигнали от поколение 5G. Нееднократно са възниквали повреди в навигацията, когато базовите станции са били инсталирани в близост до летища. В същото време повредата на GPS, която се случи в Тексас, все още не може да се свърже с оборудването 5G, но може да се наложи да ѝ се обърне внимание.

Интересна подробност е, че подобна неизправност е възникнала през януари 2021 г. в Денвър. По това време в продължение на 33 часа се наблюдава ненадеждно функциониране на GPS в 50-километровата лента в близост до местното летище. Вероятно е време да разгледате този въпрос в детайли.