НАТО заменя разузнавателните си самолети АУАКС с военизирана версия на "Боинг 737" | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
НАТО заменя разузнавателните си самолети АУАКС с военизирана версия на "Боинг 737"
Снимка: АР/БТА

НАТО заменя разузнавателните си самолети АУАКС с военизирана версия на "Боинг 737"

Моделът "Уеджтейл" вече е във въоръжение или предстои да влезе в действие в САЩ, Великобритания и Турция

| Редактор: Лилия Чалева 40 4866

НАТО ще замени своя претърпяващ амортизация флот от разузнавателни самолети АУАКС, които са във въоръжение от Студената война през 80-те години на миналия век, с военизирана версия на гражданския "Боинг 737", обяви алиансът днес, цитиран от Ройтерс. Сделката се оценява на милиарди евро, уточнява агенцията, цитирана от БТА.

Действащи като летящи радарни кули, самолетите АУАКС (AWACS - Airborne Warning and Control System, въздушна система за предупреждение и контрол), които се отличават по своите деветметрови обтекатели на гърбовете, са "очите в небето" на НАТО от 1982 г. насам.

Със своя въртящ се радар настоящата модификация на "Боинг 737" може да засича самолет на разстояние от над 400 километра, отбелязва Ройтерс. Наблюдението му покрива площ от около 300 000 квадратни километра, колкото територията на Полша например - според характеристиките, изнесени от НАТО - и може също така да проследява цели на водното равнище като кораби.

В замяна на самолетите АУАКС Организацията на Северноатлантическия договор възнамерява да закупи шест боинга от модела за ранно предупреждение "Уеджтейл И-7Ей" (Wedgetail E-7А), като договорът трябва да бъде сключен догодина. Първата машина трябва да е готова да застъпи на оперативно дежурство през 2031 г., уточнява Ройтерс.

"Самолетите за наблюдение и контрол са от ключово значение за колективната отбрана, осигурявана от НАТО, и аз приветствам съпричастността на съюзниците с вложенията в техника от висок клас", заяви генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг. "Тази инвестиция в най-съвременна технология показва силата на трансатлантическото отбранително сътрудничество, като ние продължаваме да се приспособяваме към един все по-несигурен свят", добави той.

Алиансът не уточнява защо е избрал да замени флота си от 14 самолета АУАКС с едва шест боинга "Уеджтейл", но казва, че новите самолети имат повече характеристики и ще бъдат по-скъпи от своите предшественици, отбелязва Ройтерс. Моделът "Уеджтейл" вече е във въоръжение или предстои да влезе в действие в САЩ, Великобритания и Турция. Разположен във военновъздушната база в Гелзенкирхен, Германия, флотът от натовските самолети АУАКС бе широко използван от алианса за разузнавателни мисии по цялото протежение на границите на източните му страни членки след нашествието на Русия в Украйна през февруари миналата година.

В миналото тези самолети са участвали в мисии на НАТО на Балканите, в Афганистан и в Ирак, но също и в прояви от друг вид като Световното първенство по футбол в Германия през 2006 т. и дипломатически срещи на върха.

По време на военен конфликт самолетите АУАКС могат не само да предоставят образи на засечени обекти за самолети изтребители, кораби или контролни центрове, но и да насочват бойните самолети на НАТО към техните цели. Тези самолети, които всъщност са сред малкото притежавани от НАТО активи, са обслужвани от международни екипажи с хора от деветнадесет от общо тридесет и едната страни членки на алианса.

НАТО заменя разузнавателните си самолети АУАКС с военизирана версия на "Боинг 737"

НАТО заменя разузнавателните си самолети АУАКС с военизирана версия на "Боинг 737"

Моделът "Уеджтейл" вече е във въоръжение или предстои да влезе в действие в САЩ, Великобритания и Турция

| Редактор : Лилия Чалева 40 4866 Снимка: АР/БТА

НАТО ще замени своя претърпяващ амортизация флот от разузнавателни самолети АУАКС, които са във въоръжение от Студената война през 80-те години на миналия век, с военизирана версия на гражданския "Боинг 737", обяви алиансът днес, цитиран от Ройтерс. Сделката се оценява на милиарди евро, уточнява агенцията, цитирана от БТА.

Действащи като летящи радарни кули, самолетите АУАКС (AWACS - Airborne Warning and Control System, въздушна система за предупреждение и контрол), които се отличават по своите деветметрови обтекатели на гърбовете, са "очите в небето" на НАТО от 1982 г. насам.

Със своя въртящ се радар настоящата модификация на "Боинг 737" може да засича самолет на разстояние от над 400 километра, отбелязва Ройтерс. Наблюдението му покрива площ от около 300 000 квадратни километра, колкото територията на Полша например - според характеристиките, изнесени от НАТО - и може също така да проследява цели на водното равнище като кораби.

В замяна на самолетите АУАКС Организацията на Северноатлантическия договор възнамерява да закупи шест боинга от модела за ранно предупреждение "Уеджтейл И-7Ей" (Wedgetail E-7А), като договорът трябва да бъде сключен догодина. Първата машина трябва да е готова да застъпи на оперативно дежурство през 2031 г., уточнява Ройтерс.

"Самолетите за наблюдение и контрол са от ключово значение за колективната отбрана, осигурявана от НАТО, и аз приветствам съпричастността на съюзниците с вложенията в техника от висок клас", заяви генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг. "Тази инвестиция в най-съвременна технология показва силата на трансатлантическото отбранително сътрудничество, като ние продължаваме да се приспособяваме към един все по-несигурен свят", добави той.

Алиансът не уточнява защо е избрал да замени флота си от 14 самолета АУАКС с едва шест боинга "Уеджтейл", но казва, че новите самолети имат повече характеристики и ще бъдат по-скъпи от своите предшественици, отбелязва Ройтерс. Моделът "Уеджтейл" вече е във въоръжение или предстои да влезе в действие в САЩ, Великобритания и Турция. Разположен във военновъздушната база в Гелзенкирхен, Германия, флотът от натовските самолети АУАКС бе широко използван от алианса за разузнавателни мисии по цялото протежение на границите на източните му страни членки след нашествието на Русия в Украйна през февруари миналата година.

В миналото тези самолети са участвали в мисии на НАТО на Балканите, в Афганистан и в Ирак, но също и в прояви от друг вид като Световното първенство по футбол в Германия през 2006 т. и дипломатически срещи на върха.

По време на военен конфликт самолетите АУАКС могат не само да предоставят образи на засечени обекти за самолети изтребители, кораби или контролни центрове, но и да насочват бойните самолети на НАТО към техните цели. Тези самолети, които всъщност са сред малкото притежавани от НАТО активи, са обслужвани от международни екипажи с хора от деветнадесет от общо тридесет и едната страни членки на алианса.