САЩ не се отказват от 60-годишния хеликоптер CH-47 Chinook | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
САЩ не се отказват от 60-годишния хеликоптер CH-47 Chinook 30
Снимка: Getty Images

САЩ не се отказват от 60-годишния хеликоптер CH-47 Chinook

Производството му все още продължава в заводите на Boeing

| Редактор: Стоян Гогов 39 22596

CH-47 Chinook е един от най-успешните хеликоптери в историята. Показателно за това е, че производството му не е спирало от 60 години. Американската армия използва машината от дебюта й през 1962 г. Какво знаем за CH-47 Chinook?

Вижте как изглежда CH-47 Chinook >> >> >>

В края на 1956 г. Пентагонът обявява конкурс за нов транспортен хеликоптер. Военните обаче не са единни в изискванията си към машината и първоначално проектът стартира трудно. Сблъскват се два лагера. Единият смята, че Вашингтон трябва да придобие хеликоптер, можещ да пренася бойни машини, като мобилните балистични ракети Pershing. Този вертолет би могъл да пренася и поне 20 войника. Другият лагер е на мнение, че е по-удачно използването на по-малки транспортни хеликоптери с капацитет до 10-11 души.

Минават няколко години, докато Пентагонът решава да даде зелена светлина и на двете предложения. Второто е свързано с дълбока модернизация на UH-1 "Huey". Първото ражда CH-47 Chinook.

Boeing CH-47 Chinook е тандемен роторен хеликоптер, разработен от американската роторна компания Vertol и произведен от Boeing Vertol. Той е с доста необичаен външен вид. Двата му ротора са разположени в началото и в края на фюзелажа.

При дебюта си CH-47 се оказва един от най-бързите хеликоптери с максимална скорост от 310 км/ч.  Круизната скорост е малко по-ниска и е 296 км/ч. Дори днес тези характеристики продължават да са актуални.

Всеки двигател има 4 733 к.с. Диаметъра на роторите е 18 метра. Дължината на фюзелажа е 16 метра.

CH-47 Chinook може да измине 740 километра с пълно зареждане на резервоарите си. Той може да носи 10 886 килограма полезен товар. Що се отнася за транспорта на войниците, хеликоптерът може да превозва между 33 и 55 души на борда си.

Една от последните модификации се появява през 2020 година. Това е CH-47F Block 2, като версията е с по-мощен двигател и повишена издръжливост. Планирано е Block 3 да дебютира през 2025 година.

Към този момент Пентагонът има планове да използва CH-47 поне до 60-те години на този век. Това означава, че хеликоптерът ще направи минимум 100 години на служба.

Причините за това са, че кръстеният на индиански вожд вертолет е изключително надеждна и доказана машина. Производството й е добре усвоено, както и управлението й във въздуха.

Хеликоптерът може да се използва за въздушни десанти, за евакуации, за пренасяне на бойни машини, разполагане на артилерия, снабдяване и за разузнаване. Всъщност списъкът с мисиите, които машината може да извършва е доста по-голям, като дори НАСА разполагат с CH-47.

Що се отнася за чуждестранните му оператори, в списъка влизат Япония, Индия, Великобритания, Гърция, Италия, Индонезия, Тайван, Турция, Южна Корея, Сингапур и други.

До днес са произведени над 1 200 бройки от вертолета.

САЩ не се отказват от 60-годишния хеликоптер CH-47 Chinook 30

САЩ не се отказват от 60-годишния хеликоптер CH-47 Chinook

Производството му все още продължава в заводите на Boeing

| Редактор : Стоян Гогов 39 22596 Снимка: Getty Images

CH-47 Chinook е един от най-успешните хеликоптери в историята. Показателно за това е, че производството му не е спирало от 60 години. Американската армия използва машината от дебюта й през 1962 г. Какво знаем за CH-47 Chinook?

Вижте как изглежда CH-47 Chinook >> >> >>

В края на 1956 г. Пентагонът обявява конкурс за нов транспортен хеликоптер. Военните обаче не са единни в изискванията си към машината и първоначално проектът стартира трудно. Сблъскват се два лагера. Единият смята, че Вашингтон трябва да придобие хеликоптер, можещ да пренася бойни машини, като мобилните балистични ракети Pershing. Този вертолет би могъл да пренася и поне 20 войника. Другият лагер е на мнение, че е по-удачно използването на по-малки транспортни хеликоптери с капацитет до 10-11 души.

Минават няколко години, докато Пентагонът решава да даде зелена светлина и на двете предложения. Второто е свързано с дълбока модернизация на UH-1 "Huey". Първото ражда CH-47 Chinook.

Boeing CH-47 Chinook е тандемен роторен хеликоптер, разработен от американската роторна компания Vertol и произведен от Boeing Vertol. Той е с доста необичаен външен вид. Двата му ротора са разположени в началото и в края на фюзелажа.

При дебюта си CH-47 се оказва един от най-бързите хеликоптери с максимална скорост от 310 км/ч.  Круизната скорост е малко по-ниска и е 296 км/ч. Дори днес тези характеристики продължават да са актуални.

Всеки двигател има 4 733 к.с. Диаметъра на роторите е 18 метра. Дължината на фюзелажа е 16 метра.

CH-47 Chinook може да измине 740 километра с пълно зареждане на резервоарите си. Той може да носи 10 886 килограма полезен товар. Що се отнася за транспорта на войниците, хеликоптерът може да превозва между 33 и 55 души на борда си.

Една от последните модификации се появява през 2020 година. Това е CH-47F Block 2, като версията е с по-мощен двигател и повишена издръжливост. Планирано е Block 3 да дебютира през 2025 година.

Към този момент Пентагонът има планове да използва CH-47 поне до 60-те години на този век. Това означава, че хеликоптерът ще направи минимум 100 години на служба.

Причините за това са, че кръстеният на индиански вожд вертолет е изключително надеждна и доказана машина. Производството й е добре усвоено, както и управлението й във въздуха.

Хеликоптерът може да се използва за въздушни десанти, за евакуации, за пренасяне на бойни машини, разполагане на артилерия, снабдяване и за разузнаване. Всъщност списъкът с мисиите, които машината може да извършва е доста по-голям, като дори НАСА разполагат с CH-47.

Що се отнася за чуждестранните му оператори, в списъка влизат Япония, Индия, Великобритания, Гърция, Италия, Индонезия, Тайван, Турция, Южна Корея, Сингапур и други.

До днес са произведени над 1 200 бройки от вертолета.