Столицата на САЩ, Вашингтон, вероятно има една от най-добрите противовъздушни системи в света. В ерата на дроновете и по-малките заплахи тя получава нова система с изкуствен интелект (AI), която може бързо да идентифицира неоторизирани нарушители и да ги предупреждава с лазерен лъч.

Американската столица е не само национален административен център, но и официалната резиденция на президента, дом на системите за командване и управление за отбраната и по същество - "щабът на Западния свят". Това я прави изключително привлекателна цел за вражески атаки.

На 11 септември 2001 г. отвлечен самолет с пътници осъществи първия пробив в небето над американската столица, разбивайки се в сградата на Пентагона. Това доведе до по-строг контрол на въздушното пространство

Тази задача изисква бързо вземане на решения, особено когато самолетът нарушител е реактивен и лети с почти звукова скорост. Радарите са отлични за откриване и проследяване на нарушители, но имат ограничения в идентифицирането им, особено ако нарушителят не съдейства.

Затова новата AI-система включва набор от камери и лазери, известни като Enhanced Regional Situational Awareness (ERSA), които допълват интегрираната отбранителна мрежа, включваща изтребители, ракети земя-въздух и антидронови оръжия.

Камерите във видимия и инфрачервения спектър правят визуална идентификация на нарушителя, докато лазерът, който не е опасен за очите, предоставя данни за разстояние и височина за допълнителен анализ.

Новите камери са дело на Teleidoscope и предлагат по-висока разделителна способност, удължен обхват, инфрачервена колоризация за по-добро разпознаване на целите и, най-важното, система с машинно обучение за бърза автоматична идентификация.

След предварителна идентификация от AI, операторът може да потвърди или отхвърли анализа и да предприеме подходящи действия. Те могат да включват радио предупреждение към нарушителя, визуално предупреждение с лазер, изпращане на изтребители за ескорт или сваляне на самолета.

Лазерното предупреждение е особено ценно, тъй като е ефективно и значително по-евтино от изпращането на изтребители.

"Самолетите знаят, че когато видят червено-зеления лазер, трябва незабавно да се отдалечат от центъра на зоната за ограничение на полетите (SFRA) и да се свържат с FAA, за да изяснят защо са осветени от него," казва старши сержант от Въздушната национална гвардия Кендрик Уилбърн. "Имало е случаи, когато съм го използвал и [нарушителите] реагираха."

Две от новите камери вече са инсталирани, а още седем се очаква да бъдат внедрени през следващата година.