Как Facebook подчини света | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как Facebook подчини света
EPA/БГНЕС

Как Facebook подчини света

Едва на 8 години, а вече световен лидер. Платформата Facebook определя тенденциите в бранша. За сравнително кратко време социалната мрежа натрупа 800 милиона членове и направи основателя си най-младия милиардер в света.

13 207
Facebook отива на борсата. Компанията планира да събере 5 милиарда долара на пазара на акции. Осем години след създаването си Facebook е истински гигант.

Когато Марк Зукърбърг създава Facebook, интернет-комуникацията изглежда много по-различна от днес. Все още не съществуват социалните мрежи, няма и много голям избор на сайтове. YouTube ще се роди година по-късно, а Twitter - дори две. Самият Зукърбърг не предполага чак такъв успех. Той създава сайта като малка платформа, предназначена първоначално само за студенти.

Днес Facebook е най-могъщият портал. Всички големи концерни и медии поддържат сайтове във Facebook. А всичко започва като игра. 19-годишният тогава студент по психология Зукърбърг обича да си играе с проекти в интернет. През 2003 година създава предшественика на Facebook - Фейсмеш (Facemash). Неофициалният сайт предлага снимки на студентки в Харвард. Две от снимките се появяват на случаен принцип и потребителите могат да оценяват коя от двете девойки е по-красива. Сайтът тогава е критикуван остро, но все пак е успех за Зукърбърг. Университетът бързо закрива страницата и обвинява създателя й в нарушаване на авторските права, защото снимките са показвани без съгласието на притежателите им.

Малко по-късно Марк Зукърбърг, заедно с Едуардо Саверин, Крис Хъджис и Дъстин Московиц създава платформата Thefacebook.com. Първоначално сайтът е с ограничени възможности. Статии или снимки не могат да се разменят с приятели. Въпреки това проектът е успех. Още първия ден в него се регистрират 600 човека. Месец по-късно в сайта могат да се регистрират вече и студенти от университетите Йеил, Станфорд и Колумбия. В края на 2004 година платформата има вече един милион потребители. Едва в края на септември 2006 година Facebook става достъпен за всички потребители, навършили 13 години. От август 2008 година платформата вече работи и на немски език.

Още от самото начало Facebook получава солидна подкрепа. През октомври 2007 година Майкрософт закупува 1.6 процента от портала за 240 милиона долара. По това време във Facebook има регистрирани 50 милиона потребители. С течение на времето Facebook се променя радикално. Огромният успех на платформата зависи и от факта, че Facebook не се капсулира, а се отваря все повече. Още през 2007 година други сайтове получават правото да публикуват във Facebook. После се появяват игрите. Потребителите могат да играят директно в портала. През 2006 година е създаден и News Feed, където се появяват профилите на приятели, предстоящи събития и рожденните дни.

Много юзъри протестират срещу нарушаване на личната им сфера и порталът променя защитата. От септември 2011 година са възможни и разговори през Skype директно от платформата. Големият пробив от години насам е въвеждането на т.нар. хроника. При това не става дума само за оптически промени. Профилите на членовете на Facebook се показват така, че изглеждат като дневник. Приятелите във Facebook могат по-лесно да проследят кой какво е публикувал през даден период, а всеки член може да изтрие свои стари постинги.

Според правени в САЩ изследвания Facebook е вторият най-често посещаван сайт след Google. В Германия зачестяват обвиненията срещу платформата. Правозащитници твърдят, че не е ясно какво става с информациите за отделните потребители. Въпреки всичко Facebook расте ли расте. И остава безплатен.

Според официални данни 800 милиона души по цял свят ползват платформата (активни потребители - бел. ред.). В Германия социалната мрежа има над 20 милиона потребители. Създателят и Марк Зукърбърг междувременно е станал на 27 години, притежава 28% от нея и е най-младият милиардер. През 2010 година списание Тайм го обяви за личност на годината. И в това няма нищо чудно, защото неговата платформа революционизира комуникациите в интернет.

Зукърбърг държи Facebook с желязна хватка
Как Facebook подчини света

Как Facebook подчини света

Едва на 8 години, а вече световен лидер. Платформата Facebook определя тенденциите в бранша. За сравнително кратко време социалната мрежа натрупа 800 милиона членове и направи основателя си най-младия милиардер в света.

13 207 EPA/БГНЕС
Facebook отива на борсата. Компанията планира да събере 5 милиарда долара на пазара на акции. Осем години след създаването си Facebook е истински гигант.

Когато Марк Зукърбърг създава Facebook, интернет-комуникацията изглежда много по-различна от днес. Все още не съществуват социалните мрежи, няма и много голям избор на сайтове. YouTube ще се роди година по-късно, а Twitter - дори две. Самият Зукърбърг не предполага чак такъв успех. Той създава сайта като малка платформа, предназначена първоначално само за студенти.

Днес Facebook е най-могъщият портал. Всички големи концерни и медии поддържат сайтове във Facebook. А всичко започва като игра. 19-годишният тогава студент по психология Зукърбърг обича да си играе с проекти в интернет. През 2003 година създава предшественика на Facebook - Фейсмеш (Facemash). Неофициалният сайт предлага снимки на студентки в Харвард. Две от снимките се появяват на случаен принцип и потребителите могат да оценяват коя от двете девойки е по-красива. Сайтът тогава е критикуван остро, но все пак е успех за Зукърбърг. Университетът бързо закрива страницата и обвинява създателя й в нарушаване на авторските права, защото снимките са показвани без съгласието на притежателите им.

Малко по-късно Марк Зукърбърг, заедно с Едуардо Саверин, Крис Хъджис и Дъстин Московиц създава платформата Thefacebook.com. Първоначално сайтът е с ограничени възможности. Статии или снимки не могат да се разменят с приятели. Въпреки това проектът е успех. Още първия ден в него се регистрират 600 човека. Месец по-късно в сайта могат да се регистрират вече и студенти от университетите Йеил, Станфорд и Колумбия. В края на 2004 година платформата има вече един милион потребители. Едва в края на септември 2006 година Facebook става достъпен за всички потребители, навършили 13 години. От август 2008 година платформата вече работи и на немски език.

Още от самото начало Facebook получава солидна подкрепа. През октомври 2007 година Майкрософт закупува 1.6 процента от портала за 240 милиона долара. По това време във Facebook има регистрирани 50 милиона потребители. С течение на времето Facebook се променя радикално. Огромният успех на платформата зависи и от факта, че Facebook не се капсулира, а се отваря все повече. Още през 2007 година други сайтове получават правото да публикуват във Facebook. После се появяват игрите. Потребителите могат да играят директно в портала. През 2006 година е създаден и News Feed, където се появяват профилите на приятели, предстоящи събития и рожденните дни.

Много юзъри протестират срещу нарушаване на личната им сфера и порталът променя защитата. От септември 2011 година са възможни и разговори през Skype директно от платформата. Големият пробив от години насам е въвеждането на т.нар. хроника. При това не става дума само за оптически промени. Профилите на членовете на Facebook се показват така, че изглеждат като дневник. Приятелите във Facebook могат по-лесно да проследят кой какво е публикувал през даден период, а всеки член може да изтрие свои стари постинги.

Според правени в САЩ изследвания Facebook е вторият най-често посещаван сайт след Google. В Германия зачестяват обвиненията срещу платформата. Правозащитници твърдят, че не е ясно какво става с информациите за отделните потребители. Въпреки всичко Facebook расте ли расте. И остава безплатен.

Според официални данни 800 милиона души по цял свят ползват платформата (активни потребители - бел. ред.). В Германия социалната мрежа има над 20 милиона потребители. Създателят и Марк Зукърбърг междувременно е станал на 27 години, притежава 28% от нея и е най-младият милиардер. През 2010 година списание Тайм го обяви за личност на годината. И в това няма нищо чудно, защото неговата платформа революционизира комуникациите в интернет.

Зукърбърг държи Facebook с желязна хватка