Нобеловата награда за физика - за неутрино | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Нобеловата награда за физика - за неутрино

Нобеловата награда за физика се присъжда за вибрациите на неутриното.

Нобеловата награда за физика тази година отива при Такааки Каджита и Артър Макдоналд за тяхното откритие на вибрациите на неутриното (елементарна частица), които показват, че неутриното има маса, съобщава БГНЕС.

С обявяването на наградата за физика продължава Нобеловата седмица, по време на която ще станат известни носителите на престижните награди.

Откритието на двамата Нобелови лауреати променя разбирането за най-задълбоченото функциониране на материята и може да се окаже от решаващо значение за възгледите ни за Вселената, предава БТА.

На прага на новото хилядолетие Такаки Каджита представя откритието, че частици неутрино от атмосферата преминават от една самоличност към друга на път към детектора Супер-Камиоканде в Япония.

Междувременно изследователска група в Канада, ръководена от Артър Макдоналд, демонстрира, че идващи от Слънцето неутрино не изчезват по пътя си към Земята.

Вместо това те се улавят с различна самоличност при пристигането им в обсерваторията в Съдбъри.

Сравнени с теоретичните изчисления за броя на частиците неутрино, до две трети от тях липсват в измервания, направени на Земята.

Двата експеримента установяват, че частиците неутрино променят самоличността си.

Откритието води до важното заключение, че неутрино - дълго време смятани лишени от маса частици, трябва да имат някаква маса, макар и малка.

За физиката на елементарните частици откритието е историческо, тъй като хвърля светлина върху загадъчния свят на неутрино.

След фотоните - частиците светлина, неутрино са най-многобройните частици в космоса. Земята постоянно е бомбардирана от тях.

Много неутрино се създават в реакции между космическата радиация и земната атмосфера. Други са продукт на ядрени реакции във вътрешността на Слънцето.

Милиарди неутрино преминават през човешкото тяло всяка секунда. Почти нищо не може да ги спре - неутрино са най-изплъзващите се елементарни частици в природата.

В света непрекъснато продължават да бъдат извършвани експерименти за улавяне на неутрино с цел изучаване на техните свойства.

Нови открития за най-дълбоките им тайни ще променят човешкото разбиране за историята, структурата и бъдещата съдба на Вселената.

Вчера бяха обявени наградите в категория физиология или медицина
>> >> >>

Те отидоха при трема учени за две изследвания. Първите двама носители на отличието са Уилям С. Кемпбъл и Сатоши Омура за техните открития, свързани с нова терапия срещу инфекции, причинени от кръгли червеи. Другият носител на отличието е Йоуйоу Ту за откритията й за нова методи за повлияване на малария.

Утре се очаква да бъде обявен носителят на отличието в категория химия, в четвъртък за литература, а в петък за мир. Следващият понеделник – 12 октомври, ще станат известни носителите на наградата за икономика.
Нобеловата награда за физика - за неутрино

Нобеловата награда за физика се присъжда за вибрациите на неутриното.

Вчера бяха обявени наградите в категория физиология или медицина