500 години по-късно: Дизайн на Леонардо да Винчи бе реализиран от учени
Гениалният художник е автор на множество изобретения изпреварили времето си
Обратно в новинатаКоментари - 500 години по-късно: Дизайн на Леонардо да Винчи бе реализиран от учени | IT.dir.bg
Коментари
Има пирамидална структура, което обуславя голямата устойчивост на конструкцията. Пътното платно би могло да остане по осевата линия, а четирите опори да бъдат облекчени. Това, като на пръв поглед. Основното в случая е пирамидата.
Гогов, пълен член не се туря на всяка дума... А, че Леонардо не е от тази планета е ясно.
То това добре ще стои, но как ще го построят без допълнителни прикрепвания! Докато не стане от край до край, няма какво да го държи. В конструирането не е важно да кажеш, че крайният резултат ще работи, но трябва да може и да се сглоби. А на такъв мост това е проблем.
А, нищо ново под слънцето. Подобни арки, но в по-малък размер съм виждал в Сеговя на акведукта. И са монтирани без хоросан между тях.
Строи се с кръжило, а ключовия камък по средата заклинва елементите и не им дава да паднат. И още: колкото по голям е товарът, толкова по добре работи моста. За това е хубаво да бъде натоварен с допълнителни тежести, като настилката и пълнеж под нея, особено в средата. За справка - моста на Колю Фичето при Бяла.
Както винаги по форумите на дира има големи специалисти и разбирачи. Виждал бил подобни арки в Сеговя. Ама кога си ги виждал бе, байно, преди времето на Да Винчи или сега? И кога са строени? И откъде разбра, че са със същата конструкция като не си нито строител, нито архитект?
Явно не си виждал старинните мостове в Родопите като Дяволския мост, Кемеровия мост и др., нито моста на Колю Фичето в Бяла, които са строени на същия принцип със заклинващи елементи в средата на свода. Ама нали форумите на дира са пълни със специалисти по всичко - дигитални разбирачи и чукчи - писатели, все бързате да се изкажете неподготвени. Много е важно да ръсите спам под всяка статия.
Тракийските могили от преди 4 в.пр.н.е.(преди траките да открият червената тухла) градежите са тип ЦИКЛОПСКИ. Уникални архитектурни решения от мегалитни по размер каменни елементи до десетки тонове, без спойващо вещество. Особенно "гробницата" ....Храма в който Севт Трети извършва Посвещението - купулна окръжна структура с отвор на върхът. До днес не е паднал 1 камък. Между другото, Леонардо е бил Орфист....но явно не-само в мистическата част.
гледам някакви ненужни бълвочи по-долу, та реших че ви трябва мнението на архитект. всъщност може би било по-правилно да търсим мнението на историк, но мисля и аз ви стигам. римляните са първите всепризнатите майстори на каменната арка! скицата на ДаВинчи е просто вариация на това което римляните са правили милиони пъти в цялата си империя, включително и в много по-сложни конфигурации. всъщност арката далеч не е новост дори по времето и на римляните, те издигат технологията на небивали до тогава висоти. египтяните правят каменни арки 4-5000 г преди ДаВинчи, макар и техните да са доста груби и масивни. по времето на ДаВинчи (ренесанса) архитектурни/строителни училища/академии/университети е нямало. строителите/архитекти и тн. са били самоуки - опит, наблюдение и ако попадне някоя книжка от някъде. било е прието който има някъкви такива наклонности просто да иде до Рим (тогава в руини) и няколко години да изследва, скицира, прерисува, фантазира на тема останките от древния град. Един вид да се учи от тези забравени към онзи момент методи на строене. В това отношение ДаВинчи с нищо не е по-различен от съвременниците си и той е изследвал, скицирал, фантазирал на тема римски останки. Дизайна е интересен, но с нищо не е уникален дори в контекста на строителството от онова време. Как мислиш са се строели каменни мостове тогава? Ще ти подскажа - Пак са били арки! Единственото специално/уникално нещо в този мост е подписа на ДаВинчи под скицата! Имай предвид че ДаВинчи има в скиците си множество различни идеи за мостове, включително една много по-интересна идея от тази за самоносещ се дървен мост (потърси в интернет ще я намериш), но в живота си не е построил дори 1 мост!
Значи, били "подобни"?!? Ами именно че са само "подобни", защото включват елемента "арка с ключов камък". На практика всички арки от дялан камък, от окоо 3200 години насам (прочети си за моста Аркадико в Гърция), се базират на конструкция, ИЗИСКВАЩА ключов камък в ОСНОВНАТА ВЕРТИКАЛНА дъга. Съществено различното в идеята на Леонардо са двете почти ХОРИЗОНТАЛНИ арки, в двата края на моста, работещи като контрафорси. Такова нещо е правено досега само в основите на църквата "Света София" в Константинопол, за допълнително укрепване на външните стени. В общи линии - аман от пишман-експерти - "щом е подобно, значи е същото" :-(
Писах го в коментара си по-долу, но ще го препиша и тук - уникалното в конструкцията на Давинчи не е 200-метровата основна арка, а дъгите в контрафорсите на двата бряга.
На долният човек е отговорил правилно. Тук става дума за цитат: "Мостът щял да има дължина от над 200 метра." А за да се прави такъв, трябва множество закрепвания. Трябва да правят първо държаща конструкция. Все едно да изградят първо временен дървен мост с множество колони и върху него да направят този. Иначе с 3 трапецовидни "кубчета" и аз ще го постигна.
@Бай Хой - Ами, пиши на "Рекордите на Гинес", да дойдат и да си оправят регистрите, щото за момента като най-дълъга единична дъга на каменен мост е регистрирана тази на моста Солкан в Словения, с някакви си жалки 85 метра. Или може би си пляснал една нула вповече "за красота", към дъгата на Дяволския мост на Арда, която е тъкмо 20 метра и с това е най-дългата единична каменна арка у нас?!?
Авторът на статията, че и редакторът й да седнат да научат правилото за пълния и краткия член, че е срамота и излагация!!
ама наистина ли това е уникалното? аркада (серия от арки) в контрафорсовете имаш буквално в почти всеки римски акведукт, много от които са използвани и за мостове. пак подчертавам Давинчи не е построил един мост през живота си. Той е човек който всъщност си няма идея как се строят арки с такива размери, защото ако знаеше арката му въобще нямаше да изглежда така. С технологиите от онова време (а чесно казано и сегашните) изпълнението на този мост е неимоверно трудно. Не всичко което Давинчи е надраскал е шедьовър! Не си мисли че щом Давинчи се е подписал отдолу това задължително е нещо уникално, невиждано милион години изпреварило времето си ... Аз като гледам тези скици виждам единствено интересен, макар и непрактичен и неприложим дизайн. Не виждам нищо кой знае колко напредничаво за периода.
Мостът Солкан е строен 1906г., но е бил взривен и препостроен 1927г. Той е от предният век. Арката му е висока почти половин кръг, докато тук почти липсва. Не е въпросът, дали може, а колко сложно е да се построи. Как ще крепят нещата по време на строежа. Не знам и дали издържа на заметресения. Особено сигурно отдолу-нагоре, а не само странично. Тъй като е сравнително съвременен (от предният век), не знам дали съдържа дори бетон и стоманена арматура в него. Продължава и нататък, а това изравнява тежестта от противополжната посока на основите. За да строиш такъв мост даден на снимката над 200метра, ти трябва или друг мост, върху който да се построи и после махне другият примерно дървен. Или изравняване на тежестите, като строиш и в обратна посока и нагоре. Или/и закрепвания отгоре на които да виси. С някакви закрепени стойки. Плуващ едва ли ще стане. Опънати отстрани метални въжета. Някакво решение. Но за времето си, мостът на Да Винчи е почти невъзможен. То и сега да го предлага, най-практичното е, да го отхвърлят.
Глупости! Този тип строителсто е още от Римската империя. Мостовете са живи и до днес по нашите земи