Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки)

През 1951 г. на летище Граф Игнатиево постъпва на служба първият самолет без витлов двигател

Обратно в новината
17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Фактите са прости. До 1990 година имахме мощна авиация с близо 500 машини както и армия с които можеше да изметем съседите си, а сега вече имаме само педократични джендърски козацки подлоги и пръцки с лук, и нищо повече! както и чакаме десетина бараки Ф-16 които са само на хартия и струват тройно и четворно по скъпо! Факт!

Абе шмайзер, като имахме толкова авиация, защо загубихме войната?

ИЗОБЩО НЕ СИ В ЧАС

Смисъла на едно оръжие е да воюва, иначе е просто непотребно парче желязо, за което си хвърлил пари на вятъра. добре имали сме супер авиация, както сам пишеш "До 1990 година имахме мощна авиация с близо 500 машини както и армия с които можеше да изметем съседите си..." спор няма. Да наляли сме милиарди държавни пари за нея, а ползата ... харесах твоя израз "пръцки с лук, и нищо повече!". Точно това беше ползата от тази авиация! Кръгла 0! Като сме "можеше да изметем съседите си", да не би да сме го направили? На кой му пукаше особено за размера на българската армия? Гърция, Турция ... пука им те са в НАТО, съюзническа коалиция ще смачка българската армийка за дни максимум седмица. Югославия, Румъния ... пука им, нали са ни "приятели". Единствения, който му пукаше беше Русия, че ще има вярно зло куче с което да плаши района. Нещо като С.Корея и Китай днес. минаха 30тина години, и от военна гледна точка спрямо съседите си не сме постигнали нищо (никого не сме нападали, от никого не сме се отбранявали), точно както и предните 45 години. Разликата е че днес харчим 1-2% от БВП за военните, а преди харчехме около 30-40% БВП за военните. Ти ми кажи кое според теб е по-добре? Огромни харчове с полза 0, или малки харчове с полза пак 0. 500 безполезни бойни машини, или каквото и да е друго? ако погледнеш примерно САЩ, да наливат безумни пари в армията си, обаче ето американски армейски ботуш стъпва в близкия изток и изведнъж се оказва, че в САЩ цената на галон бензин (около 4 литра) е колкото литър бензин в България. Съвпадение сигурно? харченето само по себе си никога не е проблем, въпроса е какво получаваш? Какво целим и какво получаваме от военното министерство днес? Ако целим териториална цялост, 500 самолета са излишен разход, дори 50 са много. Ако целим забележимо военно влияние и 100% БВП на България не стига!

Защо тогава най-силните икономически държави са бъкани от "непотребни железа" и ги произвеждат, СУПЕР БИЗНЕС??????И инвестират милиарди в разработването им, силните икономически държави в Близкият Изток купуват и системно обновяват военните си технологии. Баце явно е че си кръгла нула, гола вода...... Фани тая "гола" икономика за джуките... аматьор-икономист Открийи банка без охрана и системи за сигурност а ако разчиташ само на застраховките........ значи си бита карта, пинокио финито.... аривидерчи Мики факин Маус

Осъзнай се! Говориш за две съвсем различни държави. Едната имаше 9000000 население, на средноевропейско жизнено равнище, а другата сега има проформа под 7000000 жители, от които 2000000 работят в чужбина и е най-бедната в Европа. Всичко, всичко в държавата, вкл. и армията, определя и едното и другото и състояние!

И всичко шапкари и фатмаци дето чакат заплатата техниката пред полуразпад генералите вдигат вили с краден бетон воиничетата се чудят как да избягат вечер и за 2 години боядисани милиони бордюри но с 10 патрона изстреляни. Тва неше армията на НРБ. Беше си най вече да пази да не избяга някой.

Г-н Гогов дали чете това, което копи-пейства от някъде или е важно да има някаква публикация и под нея коментари. Дали е чувал или пък да е прочел за такива реактивни изтребители, като Як-15, МиГ-9.

Ще си спомняме с умиление за българските ВВС! До 1989 г. във ВВС на БА имаше годни да носят бойно дежурство не по- малко от 350 самолета, отделно транспортни и хеликоптери! Няма ги! Нарязаха ги и вече са в друга физическа форма... Сега с 10- ина безбожно скъпи и остарели като модели самолети искат да възстановят ВВС... Не става!!! За Турция, Гърция и тогавашна Югославия ние бяхме само " вероятен противник", а практически- невъзможен!

Глупости. Точно през 89-а Гърците купуват 40 бройки от супер модерния F-16C block 30, заедно с около 36 бройки Mirage-2000. Това срещу нашите 20 МиГ-29. При турците нещата са още по-подтискащи....

Абсолютно точно!!!!

Говори се, че заради хвърлени пари за въоръжение, гърците "фалираха". За целият период на комунизма сме имали около 460 самолети и хеликоптери.

До: Някой За гърците не знам, но България 1989 г (с 460 бойни самолета) със сигурност фалира.

Тодор Живков в май последно интервю по Всяка Неделя, твърдеше че България е имала само текущи дългове от 2-3 милиарда долара, като други държави са ни дължали същите пари. И искаше да му покажат, къде са били тези дългове изкарвани после. Макар Горбачов да му се е сърдил, че е ходил във ФРГ да договаря заем, където пък го атакували за възродителният процес, но му отпуснали парите.

Е та? Ние имахме огромно количество модерни МиГ-23 които не отстъпват на ранните версии Ф-16 дори го превъзхождат, както и последните версии на МиГ-21, така че спокойно можехме да иметем и гърци и турци.

Човека е написал до 1989 година

Да не броиш и тия дето са като паметници по села и градове???

Това руските слуги си въздишате по съветската окупация, какво да се прави. Добрата новина е, че сте на изхода.

КАКВА СЪВЕТЦКА ОКУПАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ БЕ МАЛОУМНИКО БЪЛГАРИЯ ДОРИ НЕ Е БИЛА В СССР,УЧЕТЕ БЕЕЕЕ КЛЕСАВИ САРОСОИДИ

Не пишете като не разбирате! Тъпи червени кратуни! F16 block 70 е с радар като на F35. Най модерният в света! Може да води до 60 цели на разстояние 160 км. Руснаците газ пикаят от този радар. Не му действат руските средства за радио електронна защита. Този радар е от типа стреляй и забрави. Противникът изобщо не те вижда. Тъпите червени кратуни са се хванали на опорката че фюзелажът е от 1974год. И какво от това? В бойната авиация радарите са определящи за победата. Радвам се че ще имаме един от най съвременните модели самолети.

Все ми се струва, че тоз радар, както и средствата за управление на безпилотни апарати, можеха да бъдат монтирани и във "Фюзелажа" на нашите МИГ 29. Иначе, моето уважение към Ф 16, ама фюзелажа му е предназначен за различна военна доктрина и способи за водене на боя. Дори не съм сигурен, че Ф 16 ще може да маневрира успешно само и единствено над България, без да нарушава нашите въздушни граници. Иначе, самият МИГ 29 е създаден да противостои на Ф18, чието евтино, едномоторно копие (разбирай за продажба на аборигени или изпълняване на второстепенни задачи) се нарича Ф 16.

До Еретика: Колега F-16 и Ф-18 са коренно различни самолети. И по никакъв начин единият не е копие на другия. Създадени са за различни цели по различно време от различни фирми. И не разбирам, как тялото на самолета (фюзелажът) може да бъде предназначен за вид военна доктрина? Дори когато го казвате, звучи нелепо! Може ли да ни обясните, ако не ви представлява трудност?

Драги 145, американската военна доктрина още от 70-те залага на воденето, включително и на въздушен бой, от разстояние. Демек, техните оръжейни системи следва да атакуват нашите от позиции, извън обсега на нашето ПВО. Тоест, те следва да си пускат ракетите още преди да сме ги забелязали и да бягат, като избягват прекия контакт самолет - самолет. За тази цел, американските самолети носят по-голям товар, но не са толкова маневрени, като, да речем МИГ-29. В този ред на мисли изказах съмнение, че Ф-16 би могъл да завие над България.

До-Еретика: Радиусът на виража зависи от тяговъоръжеността и натоварването на крилото (съотношение на масата на самолета към площта на крилото) и ще се изненадате, че на F-16 и МиГ-29 тези показатели са приблизително еднакви. Миг-29 има по добра тяговъоръженост (два двигателя) но пък и масата му е малко по-голяма, по същата причина. И само да ви напомня, че F-16 се експлоатира от такива "аборигени" като Япония, Холандия, Дания, Норвегия, Израел, Ю. Корея, Гърция...

Отново меланж от неточни факти и лаически коментари. "Баба Наста" е само Як-17. В началото на ерата "изменяема геометрия на крилете" /Ф-14, Ф-111-САЩ;МиГ-23, Су-17-22 и 24, Ту-22,Ту-160-СССР/Египет воюва с Израел. Тогава СССР демонстрира прототип на самолет с изменяема геометрия /някъде 1966-1968 г./. Египет поръчва голяма бройка такъв самолет и руснаците го пускат в серийно производство. Египет обаче се отказва от сделката. Тогава се е смятало че, за да е икономически изгодно един самолет за да се пусне в серия трябва да се произведат поне 800 бр. Варшавският договор се превъоръжава с него макар и м.б. малко "доброзорно". Не знам за изтребителя, но ударния МУ вариант въобще не беше лош като бойни /ударни/ способности.Реално само той е бил потенциален носител на ядрено оръжие в Българските ВВС.

"Завинаги" се пише слято! Моля пишете грамотно и с отговорност към професията си.

Изобретател да съвременния (с осов компресор) реактивен двигател е Коанда, румънец. Логично първи реализират изобретението му в Германия. Англичаните притежават първия патент за р.д., но той се отнася до нещо, което никога не е летяло (с центобежен компресор) РолсРойс работят по "немската" схема доразвивайки немската технология. Миг 15 е с двигатели на Камов, произвеждани по патент на РолсРойс. В последствие на свой ред руснаците доразвиват съществено технологията.

Двигателя на Миг-15 БИС е ВК-1, конструкторът му е Владимир Яковлевич Климов (не Камов)

За този Коанда се твърди, че е със свищовски корени, от изселници от там под османско робство.

Новото летище на Букурещ носи името Хенри Коанда. Може би е същият човек.

"Англичаните притежават първия патент за р.д., но той се отнася до нещо, което никога не е летяло (с центобежен компресор)" - Колега, именно ВК-1 Е С ЦЕНТОБЕЖЕН компресор. И самолети с такива двигатели, като Миг-15, Gloster Meteor, Saab 29 Tunnan, си летят дълго и много успешно даже.

Статията не дава отговор...

Първият е Як-23, а учебният му вариант е Як-17 - Баба Наста. Статията наистина е малко объркваща, но като за нивото на нашите родни журналисти - става.

FFF

И пак всичко идва от немците. Всяко нещо, с което се гордеят и руснаците и западняците след ВСВ идва от немските учени и техните разработки. В кой бивш секретен град на Русия има паметник на съветската ракетна промишленост - пленена ракета V-2? Руснаците всичко са взимали на лиценз и преработвали за техните условия. Преди време четох, че дори таблото на Москвич е по лиценз на Дженеръл мотърс. А то беше едно грозно, пластмасово, грубо и с един скоростомер и няколко лампички, не е нещо велико.

Нищо не води до по-бързо развитие на една икономика от прехвърлянето и на военни релси. Още с идването си на власт Хитлер прави това. Десет години по-късно резултатите са видими. Германия става водеща във всичко свързано със създаването на машини за убиване. А защо руснаците и западняците се възползват от постиженията на германците? Ами такива са правилата на войната. Едно време победителите са вземали храната, и жените на победените. Сега им вземат учените. И не само победителите във ВСВ. Колко руски учени сега живеят и работят в САЩ. Просто американците спечелиха Студената война. Защо е тема за дълъг разговор. Победата обаче е факт.

Япония след ВСВ е най демилитализираната страна в света, без грам военно производство. Как ще обясните технологичния и гигантски ръст през 70-80 г на миналия век? И също икономическия крах на СССР, където цилвилно производство практически липсваше.

КВ България произвежда първия реактивен български самолет по време на ВСВ!! Гогов от къде да знае,,,,,:)))))))))

Самолетът на КБ външно удивително прилича на Миг-21. Основният италиански инженер в „Капрони“, бидейки комунист, бяга в СССР и отваря очите на руснаците за реактивния двигател с по-голяма скорост. Той е автор на най-бързите съветски изтребители по онова време.

Глупости. Предполагам дори не знаеш кой е изобретателя на съвременния (по немски тертип) реактивен двигател. Почти винаги пишеш глупости или откровенни лъжи които съчиняваш на момента. Ползата от теб е НУЛА. Лекувай си логореята и си намери работа!

За Капрони не знам но мисля, че италиянският емигрант авиоконструктор в СССР се казва Роберто Бартини. Не съм чел да е е бил "светило" в свръхзвуковите скорости. Има една уникална и много странна конструкция ВВА-14.

Тъпите руснаци е трябвало да откраднат технологията от Германия, за да успеят да направят нещо подобно и то 8 години по-късно.

Зараждането на реактивната авиация в СССР е благодарение на Великобритания и следвоенното лейбъристко правителство на Атли което им продава Ролс Роис реактивен двигател. Омразните 'англосакси' - дето ватниците толкова обичат да мразят заради комплексите си за малоценност.

Той ватникът мрази всички!!!!! Но най много себеси затова и русофилите са винаги българомразци!!!

Ми то и американците правят същото, явно и те са тъпи по малоумния ти критерий.

И само да допълня. МиГ-29 са ЗАКУПЕНИ от България, не са подарък. Цената е 11 600 000 преводни рубли за боен самолет (изделие 9-12А) и 12 300 000 за единична спарка (изделие 9-51). Стойността на преводната рубла е фиксирана през 1963 на 0,987412 грама чисто злато. Или цената, която плащаме е по около 12 тона чисто злато за самолет. По днешните цени от около $55 за грам, това прави по около 673 милиона долара за самолет. Точно така, братския СССР ни ПРОДАВА самолетите за над половин милиар долара бройката.

Само дето ние сме ги платили тия самолети не със злато а със компоти консерви вино мотокари и електрокари и секви други джунджурии. Дали американците сега ше се навият да им платим със зарзават, не че го имаме достатъчно

Дори и да е така, сме ги плащали за бройка с продуция, чиято равностойнноста е била 12 тона злато. А руснаците не са оценявали кило домати на един грам злато. Електрокарите и мотокарите пък станаха известно точно със смешно ниската им експортна цена, която беше по-малка от цената на оловото, вложено в тях. Така че братския СССР е намазвал двойно, като е купувал на занижени цени от нас.

А за урана който извлякоха и откраднаха да не говорим колко струва

Приятелю, даже и да е така. Малко се съмнявам в цифрите, но нямам сега ищах да ги проверявам. Даже и да е така. Хайде обясни ми как закъсалата, фалирала, загубена, изостанала и т.н. социалистическа България може да си позволи да купи наведнъж двайсет и два МиГ29 за грубо петнайсет милиарда долара / по твоите цени/ ? И не са само Миговете. По това време получаваме / според теб купуваме / и щурмовите Су25, и вертолетите Ми24. Как така социалистическа България може да си позволи да купи и да поддържа в бойна готовност 280 изтребителя, и куп други помощни самолети? И като казвам поддържа да поддържа не на хартия. Пилотите ни летяха интензивно, и не се оплакваха нито от липса на гориво, нито на резервни части.

Много просто как в ДСК имаше над 8 милиона депозита по 1500 лв за коли който така и никога не можахме да си купим Предполагам още толкова, а и отгоре депозито за апартаменти. Също така олио, сирене захар - да напомнял ли че бяха с купони и километрични опашки А да не забравя зарзавата - събираше се от безплатни ученически, студентски бригади и Ленински съботници

15-те процента от бюджета на НРБ беше за военни разходи.Сега е 2.5 процента.

А ти защо мислиш застната собстветност в/у земята и предприятията беше премахната? Но и като свуршиха и тези пари и всичко рухна....

Пурко, ами не можеш ли да се сетиш?! Да, бедна България всяка година купуваше оръжие. Много оръжие. И се стигна до там, че стигнахме до фалит. И както руснаците, така и ние трябваше да си ядем оръжието. За това фалирахме, защото се въоръжавахме без да имаме адекватна икономика.

Изобщо не си знаещ. Само за времето 1989 до 1992 г., българия произвежда и продава на руснаците 100 супер компютъра ЕС 1014 по средна цена 35 000 000 USD. След което "умния" Филип Димитров по съвет на съветника Алекс Алексиев през 1992 нарежда спирането на производството на компютри от ЗИД за да произвеждат инкубатори за мътене на пилци. Същатата година е отклонени предложението на IBM за приватизацията за ЗИД, пак по съвет на Алекс Алексиев. От същия супер компютър са продадени 10 на Китай (а сега внасямв сбирщаини от там), 4 на Франция, 2 на Холандия и т.н.. Към 120 колеги от екипа разработил супер компютъра, почнаха работа в IBM в Минеаполис през птолетта на 1993 г.. За неверващите злобари, някой от тях вече се върнаха в България като американски пенсионери.

ЕС 1014 е бил суперкомпютър през 70-те. Сандък с тегло 500 килограма. След като остарява, ни позволяват да купим поточни линии за производството му. През 1989 на пазара в САЩ се появяват ДОМАШНИ компютри с 486 процесор, които са в пъти по-бързи от него. Все едно да търдиш, че някой мобифон е супертелефон в момента. Далаверата ни е била, че сме успели да заобиколим ембаргото и да внесем машини за производство на остаряла западна електроника, която за руснаците обаче е била необходима, защото тяхната е още по изостанала. Но като пада СИВ, просто няма кой да я купува... Така че по полека с хвалбите за преуспелия социализъм.

Той добре се е описал като "ДЕДО" та и мисленето му е същото а да не говорим,че този ЕС1014 беше пълно копие на IBM 370 копиран и разработен в ЦИИТ и има хора които са още тук и знаят но повечето са в Канада и Щатите

Какво е ЗИД? Щото на 7–ми километър имаше ЦИИТ, ИМПТ, ЗИТ, ИМЕ, ИЯИЯЕ, ИЕ, ИФТТ и "ЦЛ СИНЕИ".

Ти ще изкараш , че портиер на колхоз е изкарвал по 10-11 000 долара на месец. Такава ти е сметката.

Портиерът получава заплата в рубли, а ние сме плащали в ПРЕВОДНИ Рубли. Разликата е като между щатски долар и намибийски долар.

И респективно това е момента, в който Българската авиация също тържествува на Балканите. По това време, 50-те и 60-те, Гърция се раздира от конфликти, Турция се лута във външната си политика, докато ние трупаме няколко поколения опитни летци на първокласни машини. Положението рязко се променя през 70-те. Гърция и Турция почват да се готвят за война помежду си и почват да купуват модерни самолети. Американски ударни А-7, мощните Ф-4Е с ракети със среден обсег, френския красавац Мираж Ф-1. Ния можем да вземаме само от руснаците, а те по това време за тръгнали по грешния път с МиГ-23, който е пълен провал, а разработката на МиГ-29 закъснява с няколко години... В края на 80-е вече изоставаме не само количествено, а и качествено, като дори купените 20 броя МиГ-29 не променят особено това.

Аз също съм фен на американската военна авиация но не мисля, че Миг-23 е ПРОВАЛ. Баща ми летя на него 6 години и според него, няма по изпипан съветски изтребител. Особено МиГ-23МЛА и МЛД. Четох някъде, че руснаците са ни ги продавали някъде около 5,5 милиона преводни рубли парчето. В Габровница и Доброслвци имаше общо 46 броя ако не се лъжа.

МЛ и МЛД вариантите са най-доброто от МиГ-23, но идват реално след като на запад са почнали да произвеждат Ф-15 и Ф-16. При нас през 83-а в Доброславци. По принцип всеки пилот хвали самолета си, но ако искаш други обективни оценки, потърси в нета спомените на Меницки, шеф пилот на МиГ в края миналия век.

Авторът изпуска цяло поколение. МиГ-9 и Як-15 са първите съветски реактивни изстребители, които имат много кратка служба и бързо са изместени от МиГ-15. Това е златната ера на руската авиация, която следващите 15-ина години може да претендира за паритет с тази на западните сили. Апотеозът е МиГ-21, който в началот на 60-те си е първокласен претендент. С недоразумението МиГ-23 започва залезът и изоставането от развитите страни, които дърпат страшно много в електрониката. Когато американците разглеждат избягалия МиГ-25 на Бекенко през 1976 са шашнати - радарът му е с радиолампи, като изработката на нивото на кръжок по електротехника от 50-те. По това време американците вече са изоставили транзисторите и дори за износ за разни африкански диктотори предлагат радари си интегрални схема в F-5E ....

През онези години са правени много тестове на атомни бомби. Тогава е установено, че полупроводниковата електроника базирана на транзистори и/или интегрални схеми се поврежда поради силния електромагнитен импулс от ядрения взрив. Преполагам, че това е причината да се продължи използването на ламповата електроника за военни цели още дълго време.

няма кой да му стъпи на малкия пръст.........

Браво,Гогов,най -сетне да напишеш нещо интересно за българите а не да превеждаш руска пропаганда.Това е интересна тема,след това можеш да напишеш нещо за българската авиация от Балканската война до ерата на реактивните самолети.Можеш да напишеш и за българската армия ,ще е интересно.

Бай Байрактарчик , абе я кажи как Бай Ердоган е взел страха на Бай Путян ? Ама вие сте голема работа , думнахте един СУ-24 со се пилотчето ( Бог да го прости горкото ) , после думнахте Московскио Посол ( Бог да го прости и него гОркио ) в Анкара , а съвсем наскоро насред Армения от към Нахичеван думнахте един руски боен хеликоптер со се пилотчетата ( Бог да ги прости и тех , отидоха си бадева , дадоха им посмъртна награда ) ...а москалчетата и шефа им Путята , не смеят да шукнат , правят се на ударени с мокри кюлоти ! Имам чувството , че вече само руски кораб или руска подводница са наред да ги думнете !?

Аман от кръчмарски лаладжии.Тук става въпрос за историята на авиацията.БЪЛГАРСКАТА!

Нашият биг брат и бащица - Ердоаня - знае и помни, че има да целува гъзо на Путин, тъй като последният му спаси кожичката при преврата. Ама нека и незабравяме какво се случи с автобуса, извозващ персонала от КВВС на Турция по домовете им и то малко след свалянето на СУ-24. Иначе е ясно, че към настоящия момент и американци, и турци, и еврей, че и руснаци си изпробват новите оръжейни системи. Дали ни чака нещо по-голямо или само с това ще се размине?

Купувайте , купувайте съветско-руски нефелни оръжейни джелеза ! Нали видехте кво стана с арменчетата в Нагорни Карабах , ядоха голем тотален пердах ! Въпреки , че беха въоружени до зъби с ненужни и безкрайно безсилни руски оружейни системи ! Сега аскера има база в Южен Кавказ , скоро и Северен Кавказ ще бъде за нас ! Ние не си играем на шикалки , ще правим Голям Туран като почнеш от Нахичеван , Азербайджан , Казахстан , Узбекистан ,Туркменнистан ,Таджикистан ще стигнем чак до Афганистан , всичкото това ще пристане на Високата Порта , слушайте и треперете москалчета недни ! На Балканскио Полуостров ни е страх да си врем гагата , оти там ще се съюзят Гърция , България , Румъния , Черногория , отчасти Сърбия и че ни бият като мачета у дирек , ще ни прогонят чак в Мала Азия , но виж в Евразия там ще вършеем как си искаме , там е пълно с наши братя туркофили , туркоговорящи и рускомразещи !

Тук става въпрос за история на авиацията а не на кого колко му у голям органът.Анадън му???

Бай Байрактачик, да ти напомня само, че Турция може да я няма само след една ракета RT-2PM2 Topol-M, да не говорим, че ако искаме можем и с неутронно оръжие да ви изпържим, при положение, че искаме да си запазним инфраструктурата, а вие елегантно да се изпарите. Помни, че съществувате само благодарение на нашата МИЛОСТ. Аре Алах Акбар и ЧАО!

То и баба ти можела да има чурка и да викаш дядо, ама...

Аптеката е близо до вас а хаповете са ти безплатни.Не е лошо да отидеш и да си ги вземеш иначе като спиш ще почнеш да крещиш "Крым наш! " и "Спутник"...

Ами Крим си е наш, факт :-). А Пуйките ни го лапат постоянно, даже до Москва за сеанси идват, те са наясно със фактите и кой е жената в двойката, а ние пък ги уважаваме и държавата не им пипаме.