Предимства и недостатъци на дигиталното обучение | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Предимства и недостатъци на дигиталното обучение 2
снимки: Klett

Предимства и недостатъци на дигиталното обучение

Или как технологиите помагат за провеждане на съвременно обучение от ново поколение

0 6001

Темата за дигиталното обучение e често дискутирана и остава особено актуална. Ситуацията в страната поради пандемията от коронавирус наложи отново въвеждането на дистанционна форма на обучение. Безспорни са предимствата на живия контакт при традиционното обучение, който е от съществено значение за подрастващите. Същевременно обаче създадените платформи с интерактивни ресурси предлагат един много по-иновативен подход, отговарящ на съвременните тенденции.

За предимствата и недостатъците на дигиталното обучение и как то се възприема от учители и ученици, разказва Милена Константинова, ръководител на дигиталния отдел в издателство Клет България. Професионалист с дългогодишен опит в сферата на образованието, работата ѝ в издателството е тясно свързана с приложението на информационните технологии, разработката на електронни образователни продукти и квалификация на учители в тази сфера.

снимки: Klett

Смятате ли, че дигиталното обучение има предимства пред традиционното - "очи в очи"?

Несъмнено директната комуникация е необходима и ефективна, но и дигиталната има своите положителни страни. Спомням си едно проучване, според което 98% от учениците имат дигитално устройство (телефон или таблет) и го считат за най-важния предмет в ученическата си раница. Някои ученици споделят, че се чувстват много по-комфортно, когато задават въпроси на своите учители чрез текстови съобщения. Това важи и за възрастните. Един учител в класната стая има 40 минути, за да предаде урока и да обърне внимание на близо 30 деца, понякога и повече. В дигиталното пространство той може да получава съобщения и да комуникира с всеки поотделно, да осигури индивидуален подход за всяко дете. Като, разбира се, не трябва да злоупотребяваме с времето на преподавателите, а да се съобразяваме с техния работен график.

Кога създадохте интерактивната платформа IZZI и как дойде идеята за нея?

Да създаваш електронни учебници е огромно предизвикателство - трябва да мислиш "изпреварващо", да предвидиш в каква посока ще се променя научното знание, от една страна, и технологиите, от друга.

През лятото на 2018 г. за нас беше ясно, че трябва да създадем ново поколение електронни учебници, които да бъдат както за учителите, така и за децата. В този период нашите колеги от Хърватия ни демонстрираха иновативна платформа за създаване на електронно съдържание и ние заложихме на новата технология, интерактивност, сигурност и нов дизайн на учебното съдържание.

За по-малко от година разработихме богата колекция от учебно съдържание по всички учебни предмети от начални до прогимназиални класове, добавихме видеоматериали на световно известни брандове, игри, симулации, 3D визуализации и аудиопрочити.

Разкажете ни малко повече какви функционалности предлага платформата?

Платформата IZZI се състои от три основни компонента - електронно четим вариант на учебника (PDF), интерактивни образователни ресурси, както и презентация и допълнителни материали в помощ на учителя. Материалите обхващат всички учебни предмети от 1. до 7. клас

Нещо, на което обърнахме специално внимание, е възможността образователната среда IZZI да може да бъде използвана независимо от наличието на интернет връзка. Функционалностите на платформата са насочени към потребностите на всеки един участник в средата, независимо дали е учител, ученик или родител. С помощта на специално разработените инструменти за работа с интерактивна или виртуална бяла дъска, учителите могат лесно да проведат своите часове както онлайн, така и офлайн, както присъствено, така и дистанционно. Всеки учител има възможност да създаде множество класове или групи, да проследи успеваемостта както на всеки един ученик поотделно, така и на различни класове. Учителите също така могат да използват различни допълнителни материали, създадени и достъпни само за тях - материали за сваляне и принтиране, презентации, следващи хода на урока, и много други. Учениците от своя страна имат възможност да събират точки, решавайки различни задачи, образователни игри и упражнения, като всеки един елемент може да бъде решаван многократно.

Как се спряхте на маймунката да бъде маскот на платформата? Повдигнете малко завесата "от кухнята".

По своята същност маймунката се асоциира с лекотата, с непрестанната игра и забавление, но и разбира се, с вечното любопитство и интерес към света, с желанието да научиш повече. Според нас, в Клет, IZZI буди точно такива емоции в нашите потребители, а и в нас самите като създаващи електронно образователната среда. Тя дава едновременно както научно познание, което следва неизменно учебните програми, така и провокира любопитството ни да прочетем следващия урок, да видим следващото видео или направим следващото упражнение.

Как се възприема платформата от ученици и учители?

Средноседмично отчитаме близо 50 хиляди потребители, като тази бройка расте почти всяка седмица, което е много добър сигнал за нас. Ежедневно получаваме писма и обаждания от учители и родители, които благодарят и ни уверяват, че сме на прав път. Харесват ясното, достъпно и разбираемо представяне на съдържанието, добрата визуализация, разнообразието от задачи и възможностите за тяхната проверка и показване на отговорите.

Ресурсите по кои предмети са най-използвани от учители и ученици?

Трудно може да се определи класация на изданията, тъй като интересът към образователната среда нараства все повече и повече. Ако трябва все пак да кажа, то най-използваните електронни издания са всички заглавия от 1. до 4. клас, а за прогимназиален етап - по физика и астрономия, биология и здравно образование, както и география и икономика за прогимназиален етап. Уроците по природните науки обичайно са сложни за учениците, поради което учителите често създават свои презентации, за да онагледят учебния материал. С iZZI всичко е лесно - с един клик се отваря например панорамна снимка на едно от най-красивите места на Земята - големият бариерен риф в Австралия, наричан Осмото чудо на света, или триизмерна анимация на опорно-двигателната система на човека.

Знаем, че непрестанно обновявате ресурсите. Какво ново предстои да видим в платформата?

Да, стремим се да се развиваме постоянно и да не изневеряваме на желанието ни за надграждане и обогатяване на образователната среда. По отношение на материалите, които са от полза за учителите, в началото на следващата учебна година те ще открият и още допълнителни материали както за работа в електронната среда, така и извън нея, чрез материали за сваляне и принтиране, презентации, специални секции за видео и аудиоматериали. Разбира се, още нови издания за други класове, видеоматериали, образователни игри, симулации и интерактивни задачи. В момента разработваме специални класации по училища и класни стаи, като в тази насока ще оставим за изненада следващите стъпки.

 

* съдържание на Klett

Предимства и недостатъци на дигиталното обучение 2

Предимства и недостатъци на дигиталното обучение

Или как технологиите помагат за провеждане на съвременно обучение от ново поколение

0 6001 снимки: Klett

Темата за дигиталното обучение e често дискутирана и остава особено актуална. Ситуацията в страната поради пандемията от коронавирус наложи отново въвеждането на дистанционна форма на обучение. Безспорни са предимствата на живия контакт при традиционното обучение, който е от съществено значение за подрастващите. Същевременно обаче създадените платформи с интерактивни ресурси предлагат един много по-иновативен подход, отговарящ на съвременните тенденции.

За предимствата и недостатъците на дигиталното обучение и как то се възприема от учители и ученици, разказва Милена Константинова, ръководител на дигиталния отдел в издателство Клет България. Професионалист с дългогодишен опит в сферата на образованието, работата ѝ в издателството е тясно свързана с приложението на информационните технологии, разработката на електронни образователни продукти и квалификация на учители в тази сфера.

снимки: Klett

Смятате ли, че дигиталното обучение има предимства пред традиционното - "очи в очи"?

Несъмнено директната комуникация е необходима и ефективна, но и дигиталната има своите положителни страни. Спомням си едно проучване, според което 98% от учениците имат дигитално устройство (телефон или таблет) и го считат за най-важния предмет в ученическата си раница. Някои ученици споделят, че се чувстват много по-комфортно, когато задават въпроси на своите учители чрез текстови съобщения. Това важи и за възрастните. Един учител в класната стая има 40 минути, за да предаде урока и да обърне внимание на близо 30 деца, понякога и повече. В дигиталното пространство той може да получава съобщения и да комуникира с всеки поотделно, да осигури индивидуален подход за всяко дете. Като, разбира се, не трябва да злоупотребяваме с времето на преподавателите, а да се съобразяваме с техния работен график.

Кога създадохте интерактивната платформа IZZI и как дойде идеята за нея?

Да създаваш електронни учебници е огромно предизвикателство - трябва да мислиш "изпреварващо", да предвидиш в каква посока ще се променя научното знание, от една страна, и технологиите, от друга.

През лятото на 2018 г. за нас беше ясно, че трябва да създадем ново поколение електронни учебници, които да бъдат както за учителите, така и за децата. В този период нашите колеги от Хърватия ни демонстрираха иновативна платформа за създаване на електронно съдържание и ние заложихме на новата технология, интерактивност, сигурност и нов дизайн на учебното съдържание.

За по-малко от година разработихме богата колекция от учебно съдържание по всички учебни предмети от начални до прогимназиални класове, добавихме видеоматериали на световно известни брандове, игри, симулации, 3D визуализации и аудиопрочити.

Разкажете ни малко повече какви функционалности предлага платформата?

Платформата IZZI се състои от три основни компонента - електронно четим вариант на учебника (PDF), интерактивни образователни ресурси, както и презентация и допълнителни материали в помощ на учителя. Материалите обхващат всички учебни предмети от 1. до 7. клас

Нещо, на което обърнахме специално внимание, е възможността образователната среда IZZI да може да бъде използвана независимо от наличието на интернет връзка. Функционалностите на платформата са насочени към потребностите на всеки един участник в средата, независимо дали е учител, ученик или родител. С помощта на специално разработените инструменти за работа с интерактивна или виртуална бяла дъска, учителите могат лесно да проведат своите часове както онлайн, така и офлайн, както присъствено, така и дистанционно. Всеки учител има възможност да създаде множество класове или групи, да проследи успеваемостта както на всеки един ученик поотделно, така и на различни класове. Учителите също така могат да използват различни допълнителни материали, създадени и достъпни само за тях - материали за сваляне и принтиране, презентации, следващи хода на урока, и много други. Учениците от своя страна имат възможност да събират точки, решавайки различни задачи, образователни игри и упражнения, като всеки един елемент може да бъде решаван многократно.

Как се спряхте на маймунката да бъде маскот на платформата? Повдигнете малко завесата "от кухнята".

По своята същност маймунката се асоциира с лекотата, с непрестанната игра и забавление, но и разбира се, с вечното любопитство и интерес към света, с желанието да научиш повече. Според нас, в Клет, IZZI буди точно такива емоции в нашите потребители, а и в нас самите като създаващи електронно образователната среда. Тя дава едновременно както научно познание, което следва неизменно учебните програми, така и провокира любопитството ни да прочетем следващия урок, да видим следващото видео или направим следващото упражнение.

Как се възприема платформата от ученици и учители?

Средноседмично отчитаме близо 50 хиляди потребители, като тази бройка расте почти всяка седмица, което е много добър сигнал за нас. Ежедневно получаваме писма и обаждания от учители и родители, които благодарят и ни уверяват, че сме на прав път. Харесват ясното, достъпно и разбираемо представяне на съдържанието, добрата визуализация, разнообразието от задачи и възможностите за тяхната проверка и показване на отговорите.

Ресурсите по кои предмети са най-използвани от учители и ученици?

Трудно може да се определи класация на изданията, тъй като интересът към образователната среда нараства все повече и повече. Ако трябва все пак да кажа, то най-използваните електронни издания са всички заглавия от 1. до 4. клас, а за прогимназиален етап - по физика и астрономия, биология и здравно образование, както и география и икономика за прогимназиален етап. Уроците по природните науки обичайно са сложни за учениците, поради което учителите често създават свои презентации, за да онагледят учебния материал. С iZZI всичко е лесно - с един клик се отваря например панорамна снимка на едно от най-красивите места на Земята - големият бариерен риф в Австралия, наричан Осмото чудо на света, или триизмерна анимация на опорно-двигателната система на човека.

Знаем, че непрестанно обновявате ресурсите. Какво ново предстои да видим в платформата?

Да, стремим се да се развиваме постоянно и да не изневеряваме на желанието ни за надграждане и обогатяване на образователната среда. По отношение на материалите, които са от полза за учителите, в началото на следващата учебна година те ще открият и още допълнителни материали както за работа в електронната среда, така и извън нея, чрез материали за сваляне и принтиране, презентации, специални секции за видео и аудиоматериали. Разбира се, още нови издания за други класове, видеоматериали, образователни игри, симулации и интерактивни задачи. В момента разработваме специални класации по училища и класни стаи, като в тази насока ще оставим за изненада следващите стъпки.

 

* съдържание на Klett