Танко Шокеров: Адаптацията е най-важният елемент при създаването на игри | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Танко Шокеров: Адаптацията е най-важният елемент при създаването на игри 5
снимка: Gameloft

Танко Шокеров: Адаптацията е най-важният елемент при създаването на игри

Всяко голямо студио е предизвикателство

0 1559

Танко Шокеров е студио мениджър на "Gameloft България", част от френския гейм гигант Gameloft. Той заема тази позиция от 2016 г., а е в българското звено на компанията от 2011 г. Първоначално постъпва в "Gameloft Sofia" като гейм продуцент, а след това става и старши гейм продуцент. Стратегическата му роля като студио мениджър е да развива бизнеса и екипа на софийското студио. Под негово ръководство българското звено създава и поддържа някои от най-успешните проекти на Gameloft, свързани с мобилната гейм индустрия.

снимка: Gameloft

Колко трудно се прави и пуска видеоигра на пазара?

Интересен въпрос! Истината е, че това се променя точно толкова бързо, колкото и самия пазар. Винаги има трудности, но няма непреодолими препятствия, стига да си с подходящия екип. Тайната за това е да се следят тенденциите в гейм индустрията, да се анализира всичко, което се появява и да се гледа - какво работи, какво не, какво може да се надгради. Адаптацията и гъвкавостта са изключително важен елемент за създаването на една успешна игра. Има много примери от индустрията и дори от софийското студио на Gameloft, в които даден проект започва в една посока, но завива в напълно друга при своето развитие.

По средата на разработката се взима стратегическо решение да се промени даден ключов компонент от играта. При нас например, така се развиха нещата с последното ни заглавие - Heroes of the Dark. Започнахме играта с доста иновации, които не са характерни за студиото ни. Искахме по-засилени ролеви елементи, които и да увеличат ангажираността на геймърите. Насочихме се към заглавие с вампири и върколаци.

След година работа осъзнахме, че оригиналната визуална стилистика, в която бяхме тръгнали, е неподходяща и я сменихме. От анимационен, и дори хумористичен, стил се ориентирахме към малко по-мрачна тема, която да пасне по-добре и да засили мистичната атмосфера в играта. Което наложи преработка на цялата визия по средата на работния процес.

Как минава този процес през погледа на базирано в България студио?

По същия начин, по който преминава разработката на една игра от голяма гейм компания навсякъде по света. С много срещи, работа и координация между отделните екипи. Следене на тенденциите, експериментиране и планиране. Едно от големите предимства на Gameloft Sofia е, че за 15 години, българското студио се е доказало като успешно при създаването на собствени заглавия. Създадената от нас March of Empires продължава да е сред игрите, които формират не малка част от паричния поток на групата. При това вече над 6 години от пускането ѝ на пазара. Спечелили сме доверието на централното ръководство на Gameloft и дори са ни подкрепяли за различни по-иновативни и рискови проекти.

снимка: Gameloft

Какви са предизвикателствата и спецификите в страната за тази ниша?

Ние имаме известна преднина, защото въпреки самостоятелността ни можем да разчитаме на подкрепа от повечето ни сателитни студиа под шапката на Gameloft. Специфично за държавата е почти пълната липса на подкрепа от нейна страна, а предизвикателното е същото, каквото беше и в последните 10 години - липсата на кадри и адекватно обучение. Разбира се, има много стъпки в правилната посока, но сериозни резултати ще видим тепърва.

Споменахте Heroes of the Dark - новото заглавие на Gameloft Sofia - какво го отличава от другите на френския разработчик и от тези на пазара, като цяло?

Gameloft Sofia е студио, специалист в ММО стратегиите - единственото такова в портфолиото на компанията, което прави подобни заглавия. Heroes of the Dark стъпва на години опит в жанра, редицата заглавия, които сме пускали в него, познанията ни за поддържане на подобни игри и екипа, който седи зад него. Това е сравнително малка, но изключително наситена ниша, където конкуренцията е сериозна, а потребителите значително по-малко, сравнено с други ниши.

Още в самото начало на разработката се взе решението да засилим т.нар. RPG елементи, които наблягат повече на ползване на герои, отколкото на армии. Подобни хибридни заглавия не са толкова срещани на мобилния пазар, към който ние традиционно се стремим. Това е единият ни отличителен белег. Другият е в обстановката и света, който създадохме за Heroes of the Dark - битка за надмощие между върколаци, вампири и хора, преплетени с технологиите и визията на Викторианската епоха.

Защо HotD е ключов продукт за българското звено?

Донякъде заради засилването на експертизата ни във вече познатата сфера на развитие на стратегически игри, която стъпва на познанията ни, натрупани със заглавията ни от последните 10 години. По-важният факт е, че Heroes of the Dark e хибриден продукт между два жанра. Това беше много иновативна стъпка и тепърва ще видим реалните резултати от пазара. За нас, това допринася нова експертиза, както в създаването на RPG игри, така и на хибридните такива.

снимка: Gameloft

Как се развива Gameloft Sofia за последните 15 години и трудно ли се изгражда голямо гейм студио в страната? Каква е перспективата за развитието му?

Всяко голямо студио е предизвикателство, трудности винаги има, но и решения винаги се намират. За 15 години се утвърдихме като зрял екип с над 200 специалисти в разнообразни сфери - от програмисти, през дизайнери и художници, до маркетинг експерти. В Gameloft Sofia може да покрием почти всеки един елемент от жизнения цикъл на една игра, като започнем от концепцията, разработката и стигнем до поддръжката ѝ. За нас това е голямо постижение, защото не всяко студио, което е част от голяма група, го достига.

Перспективата за нас остава положителна. Дебютът на Heroes of the Dark преди около два месеца ни дава широк хоризонт. Сега играта навлиза в най-важната си фаза - изграждането на голямо, здраво и лоялно общество от геймъри. Което изисква непрекъсната поддръжка, създаване и пускане на ново съдържание. Поддържането на Heroes of the Dark се превръща в основния ни фокус за момента, но не забравяме другите ни две активни игри - March of Empires и War Planet Online, които продължаваме да развиваме.

Свежият талант винаги е добре дошъл и това до голяма степен би спомогнало за развитието на студиото.

Какво е нужно за един човек да се реализира в гейм индустрията?

Никога да не спира да се учи, да се усъвършенства, но и най-важното - да има творческо мислене и да може да експериментира.

 

* съдържание на Gameloft

Танко Шокеров: Адаптацията е най-важният елемент при създаването на игри 6

Танко Шокеров: Адаптацията е най-важният елемент при създаването на игри

Всяко голямо студио е предизвикателство

0 1559 снимка: Gameloft

Танко Шокеров е студио мениджър на "Gameloft България", част от френския гейм гигант Gameloft. Той заема тази позиция от 2016 г., а е в българското звено на компанията от 2011 г. Първоначално постъпва в "Gameloft Sofia" като гейм продуцент, а след това става и старши гейм продуцент. Стратегическата му роля като студио мениджър е да развива бизнеса и екипа на софийското студио. Под негово ръководство българското звено създава и поддържа някои от най-успешните проекти на Gameloft, свързани с мобилната гейм индустрия.

снимка: Gameloft

Колко трудно се прави и пуска видеоигра на пазара?

Интересен въпрос! Истината е, че това се променя точно толкова бързо, колкото и самия пазар. Винаги има трудности, но няма непреодолими препятствия, стига да си с подходящия екип. Тайната за това е да се следят тенденциите в гейм индустрията, да се анализира всичко, което се появява и да се гледа - какво работи, какво не, какво може да се надгради. Адаптацията и гъвкавостта са изключително важен елемент за създаването на една успешна игра. Има много примери от индустрията и дори от софийското студио на Gameloft, в които даден проект започва в една посока, но завива в напълно друга при своето развитие.

По средата на разработката се взима стратегическо решение да се промени даден ключов компонент от играта. При нас например, така се развиха нещата с последното ни заглавие - Heroes of the Dark. Започнахме играта с доста иновации, които не са характерни за студиото ни. Искахме по-засилени ролеви елементи, които и да увеличат ангажираността на геймърите. Насочихме се към заглавие с вампири и върколаци.

След година работа осъзнахме, че оригиналната визуална стилистика, в която бяхме тръгнали, е неподходяща и я сменихме. От анимационен, и дори хумористичен, стил се ориентирахме към малко по-мрачна тема, която да пасне по-добре и да засили мистичната атмосфера в играта. Което наложи преработка на цялата визия по средата на работния процес.

Как минава този процес през погледа на базирано в България студио?

По същия начин, по който преминава разработката на една игра от голяма гейм компания навсякъде по света. С много срещи, работа и координация между отделните екипи. Следене на тенденциите, експериментиране и планиране. Едно от големите предимства на Gameloft Sofia е, че за 15 години, българското студио се е доказало като успешно при създаването на собствени заглавия. Създадената от нас March of Empires продължава да е сред игрите, които формират не малка част от паричния поток на групата. При това вече над 6 години от пускането ѝ на пазара. Спечелили сме доверието на централното ръководство на Gameloft и дори са ни подкрепяли за различни по-иновативни и рискови проекти.

снимка: Gameloft

Какви са предизвикателствата и спецификите в страната за тази ниша?

Ние имаме известна преднина, защото въпреки самостоятелността ни можем да разчитаме на подкрепа от повечето ни сателитни студиа под шапката на Gameloft. Специфично за държавата е почти пълната липса на подкрепа от нейна страна, а предизвикателното е същото, каквото беше и в последните 10 години - липсата на кадри и адекватно обучение. Разбира се, има много стъпки в правилната посока, но сериозни резултати ще видим тепърва.

Споменахте Heroes of the Dark - новото заглавие на Gameloft Sofia - какво го отличава от другите на френския разработчик и от тези на пазара, като цяло?

Gameloft Sofia е студио, специалист в ММО стратегиите - единственото такова в портфолиото на компанията, което прави подобни заглавия. Heroes of the Dark стъпва на години опит в жанра, редицата заглавия, които сме пускали в него, познанията ни за поддържане на подобни игри и екипа, който седи зад него. Това е сравнително малка, но изключително наситена ниша, където конкуренцията е сериозна, а потребителите значително по-малко, сравнено с други ниши.

Още в самото начало на разработката се взе решението да засилим т.нар. RPG елементи, които наблягат повече на ползване на герои, отколкото на армии. Подобни хибридни заглавия не са толкова срещани на мобилния пазар, към който ние традиционно се стремим. Това е единият ни отличителен белег. Другият е в обстановката и света, който създадохме за Heroes of the Dark - битка за надмощие между върколаци, вампири и хора, преплетени с технологиите и визията на Викторианската епоха.

Защо HotD е ключов продукт за българското звено?

Донякъде заради засилването на експертизата ни във вече познатата сфера на развитие на стратегически игри, която стъпва на познанията ни, натрупани със заглавията ни от последните 10 години. По-важният факт е, че Heroes of the Dark e хибриден продукт между два жанра. Това беше много иновативна стъпка и тепърва ще видим реалните резултати от пазара. За нас, това допринася нова експертиза, както в създаването на RPG игри, така и на хибридните такива.

снимка: Gameloft

Как се развива Gameloft Sofia за последните 15 години и трудно ли се изгражда голямо гейм студио в страната? Каква е перспективата за развитието му?

Всяко голямо студио е предизвикателство, трудности винаги има, но и решения винаги се намират. За 15 години се утвърдихме като зрял екип с над 200 специалисти в разнообразни сфери - от програмисти, през дизайнери и художници, до маркетинг експерти. В Gameloft Sofia може да покрием почти всеки един елемент от жизнения цикъл на една игра, като започнем от концепцията, разработката и стигнем до поддръжката ѝ. За нас това е голямо постижение, защото не всяко студио, което е част от голяма група, го достига.

Перспективата за нас остава положителна. Дебютът на Heroes of the Dark преди около два месеца ни дава широк хоризонт. Сега играта навлиза в най-важната си фаза - изграждането на голямо, здраво и лоялно общество от геймъри. Което изисква непрекъсната поддръжка, създаване и пускане на ново съдържание. Поддържането на Heroes of the Dark се превръща в основния ни фокус за момента, но не забравяме другите ни две активни игри - March of Empires и War Planet Online, които продължаваме да развиваме.

Свежият талант винаги е добре дошъл и това до голяма степен би спомогнало за развитието на студиото.

Какво е нужно за един човек да се реализира в гейм индустрията?

Никога да не спира да се учи, да се усъвършенства, но и най-важното - да има творческо мислене и да може да експериментира.

 

* съдържание на Gameloft