20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг е изчерпана | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг е изчерпана
Снимка: Getty Images

20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг е изчерпана

Следващата заплаха за Meta не идва от лесно копиращи се перспективни софтуерни приложения за социални мрежи, а от изцяло нови парадигми в областта на компютрите

| Автор: Дейв Лий, Bloomberg 25 11025

Онзи ден направих нещо, което не съм правил от години. Прегледах Facebook. С което имам предвид: Наистина се огледах. Боже мой, каква бъркотия! Все едно се разхождаш из изоставен увеселителен парк с лошо изпълнени идеи.

Можете ли да посочите поне един човек, който да е намерил любовта чрез Facebook Dating, която трябваше да предизвика Tinder? Някой гледа ли Facebook Watch, предполагаем съперник на Netflix? Какво ще кажете за портала Facebook Gaming, който някога беше обявен за навлизане в облачните игри и опит да се изправи срещу платформите за стрийминг Twitch и YouTube? Днес той е затрупан с нискокачествени заглавия, които не предлагат на играчите нищо повече от типичните машинки за бързи игри. Дори някои от по-популярните идеи трябва да се споделят с предупредителни етикети - измамниците са навсякъде във Facebook Marketplace.

За щастие на Марк Зукърбърг звездният успех на другите части на Meta Platforms Inc. - ребрандирането на бизнеса, предназначено да отрази визията му за бъдещето - означава, че неговите джунджурии могат да се скрият в комично претрупаното навигационно меню на основното приложение на Facebook. Освен това в продължение на 20 години използването на основната услуга на Facebook - известна като "синьото" приложение - остава забележително устойчиво. По данни на компанията през последното тримесечие тя е привлякла 3,07 млрд. активни потребители месечно. Макар че, което е показателно, Meta заяви, че вече няма да посочва този брой в бъдещите си отчети.

Гробището на сините приложения и това, което то представлява, е нещо, за което си струва да се помисли, тъй като компанията навлиза в своята 21-ва година с рекордно висока оценка от над 1 трилион долара. Инвеститорите виждат в Зукърбърг човек, който се справя с бурите - преодолявайки притесненията за преминаването към мобилни устройства, а неотдавна и опасенията, че промените в защитата на личните данни на Apple Inc. ще пробият дупка в бизнес модела на компанията, който през 2023 г. представлява 97,8% от общите ѝ приходи.

Но по-циничната гледна точка към Зукърбърг отдавна е, че му липсват каквито и да било собствени свежи идеи, откакто е създал приложението - и даже това се оспорва, както е известно. Когато вижда, че обещаващото приложение за споделяне на изображения Instagram набира популярност, той го купува, като по онова време казва в имейл, че би било "наистина страшно", ако компанията не би могла да го направи. По-късно, когато изглеждаше, че приложението за изпращане на съобщения WhatsApp се утвърждава на пазара на комуникациите между младите хора, особено извън САЩ - той купи и него. Дори напредъкът в метавселената, която отдавна се разглежда като личен домашен проект на Зукърбърг, влезе през входната врата благодарение на придобиването на Oculus VR.

Когато не може да придобие, той копира. Този подход разчита на съществуващия мрежов ефект на Facebook или Instagram, за да направи дублирания продукт успешен чрез чиста груба сила. Няма по-добър пример за това от Instagram Reels, копието на TikTok с марка Meta, което не предлага почти никаква иновативна стойност - то би изчезнало безследно като самостоятелно приложение - но през последните няколко тримесечия е основният двигател на растежа на ангажираността на Meta благодарение на факта, че милиарди хора вече използват Instagram.

Този подход беше добър и целесъобразен - през първите 20 години. Но има признаци, че Зукърбърг може да не е подготвен за предизвикателството, пред което е изправен сега. Гробището на сините приложения говори за рекорд от необмислени, реакционни ходове. По-смелите проекти, като желанието за създаване на криптовалута, се провалиха до голяма степен заради лошата репутация на Meta сред регулаторните органи, докато лошата му репутация сред широката общественост може да бъде обвинена за това, че видеоустройството Portal не успя да се наложи въпреки техническото си съвършенство. Смирената поява на Зукърбърг в Сената по-рано този месец показа, че той все още е очернян за грешките на компанията по отношение на безопасността, особено по отношение на това как децата използват нейните приложения, и може би не разбира напълно възмущението.

И сега, въпреки че е възприеман като голямото технологично "дете, което се завръща", след като се възстанови от спада на цената на акциите на 2022 г., Зукърбърг може би вече няма да може да продължи да копира и вмъква, за да се измъкне от неприятностите. Следващата заплаха за Meta не идва от лесно копиращи се перспективни софтуерни приложения за социални мрежи, а от изцяло нови парадигми в областта на компютрите.

Нека погледнем към хардуера. Става съвсем ясно, въпреки собствения ми ентусиазъм, че Apple е създала пропаст в качеството между своята слушалка Vision Pro и Quest на Meta. Макар Meta да твърди, че ако иска, би могла да направи ултрапремиум слушалки, които да струват повече от 3000 USD, истината е, че няма да го направи, защото никой потребител не се интересува да си купи такива от компанията. Вероятно за известно време ще има място за бюджетни слушалки (както твърдя), но изглежда малко вероятно Meta да може да конкурира Apple в областта на хардуера в дългосрочен план. Ако Meta загуби на хардуерно ниво, тя ще загуби и на ниво екосистема, която ще бъде в основата на следващата компютърна платформа.

В областта на изкуствения интелект нейният подход с отворен код за развитие на големия езиков модел LLaMA е интригуващ контрапункт на затворените системи, изграждани от OpenAI, Anthropic и други. Но компромисът е в контрола, скоростта и монетизацията. За Meta ще бъде трудно да продаде използването на своя изкуствен интелект, когато основната технология е достъпна за използване от всеки. И макар че компанията има голям шанс да добави функции на ИИ към съществуващите си успехи, ще има високи изчислителни разходи без очевиден начин да си върне парите от милиардите потребители, които са в приложенията на Meta главно защото са безплатни.

Няма лесен начин да се копират успехите на другите. Вече не е така. Тези иновации със сигурност не са нещо, което инженерите на Meta могат да създадат за няколко месеца, както направиха с Threads, клонинга на Twitter. Мета не може и да пазарува, тъй като регулаторните органи дават ясно да се разбере, че ще гледат изключително внимателно на всяка сделка (неотдавнашната сделка за закупуване на стартъп в областта на фитнеса само се провали). Без платформа за изчисления в облак Meta не може да привлича сътрудници, както направиха Microsoft, Amazon и Google, в замяна на предоставяне на изчислителна мощ, която е златен прах.

Накратко, Зукърбърг и екипът му трябва да създадат иновации за себе си. Гробището на приложението Blue показва колко трудно може да се окаже това - а тези следващи залози са толкова скъпи, че той няма да може да ги скрие на уебсайта си, ако не се получат.

20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг е изчерпана

20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг е изчерпана

Следващата заплаха за Meta не идва от лесно копиращи се перспективни софтуерни приложения за социални мрежи, а от изцяло нови парадигми в областта на компютрите

| Автор: Дейв Лий, Bloomberg 25 11025 Снимка: Getty Images

Онзи ден направих нещо, което не съм правил от години. Прегледах Facebook. С което имам предвид: Наистина се огледах. Боже мой, каква бъркотия! Все едно се разхождаш из изоставен увеселителен парк с лошо изпълнени идеи.

Можете ли да посочите поне един човек, който да е намерил любовта чрез Facebook Dating, която трябваше да предизвика Tinder? Някой гледа ли Facebook Watch, предполагаем съперник на Netflix? Какво ще кажете за портала Facebook Gaming, който някога беше обявен за навлизане в облачните игри и опит да се изправи срещу платформите за стрийминг Twitch и YouTube? Днес той е затрупан с нискокачествени заглавия, които не предлагат на играчите нищо повече от типичните машинки за бързи игри. Дори някои от по-популярните идеи трябва да се споделят с предупредителни етикети - измамниците са навсякъде във Facebook Marketplace.

За щастие на Марк Зукърбърг звездният успех на другите части на Meta Platforms Inc. - ребрандирането на бизнеса, предназначено да отрази визията му за бъдещето - означава, че неговите джунджурии могат да се скрият в комично претрупаното навигационно меню на основното приложение на Facebook. Освен това в продължение на 20 години използването на основната услуга на Facebook - известна като "синьото" приложение - остава забележително устойчиво. По данни на компанията през последното тримесечие тя е привлякла 3,07 млрд. активни потребители месечно. Макар че, което е показателно, Meta заяви, че вече няма да посочва този брой в бъдещите си отчети.

Гробището на сините приложения и това, което то представлява, е нещо, за което си струва да се помисли, тъй като компанията навлиза в своята 21-ва година с рекордно висока оценка от над 1 трилион долара. Инвеститорите виждат в Зукърбърг човек, който се справя с бурите - преодолявайки притесненията за преминаването към мобилни устройства, а неотдавна и опасенията, че промените в защитата на личните данни на Apple Inc. ще пробият дупка в бизнес модела на компанията, който през 2023 г. представлява 97,8% от общите ѝ приходи.

Но по-циничната гледна точка към Зукърбърг отдавна е, че му липсват каквито и да било собствени свежи идеи, откакто е създал приложението - и даже това се оспорва, както е известно. Когато вижда, че обещаващото приложение за споделяне на изображения Instagram набира популярност, той го купува, като по онова време казва в имейл, че би било "наистина страшно", ако компанията не би могла да го направи. По-късно, когато изглеждаше, че приложението за изпращане на съобщения WhatsApp се утвърждава на пазара на комуникациите между младите хора, особено извън САЩ - той купи и него. Дори напредъкът в метавселената, която отдавна се разглежда като личен домашен проект на Зукърбърг, влезе през входната врата благодарение на придобиването на Oculus VR.

Когато не може да придобие, той копира. Този подход разчита на съществуващия мрежов ефект на Facebook или Instagram, за да направи дублирания продукт успешен чрез чиста груба сила. Няма по-добър пример за това от Instagram Reels, копието на TikTok с марка Meta, което не предлага почти никаква иновативна стойност - то би изчезнало безследно като самостоятелно приложение - но през последните няколко тримесечия е основният двигател на растежа на ангажираността на Meta благодарение на факта, че милиарди хора вече използват Instagram.

Този подход беше добър и целесъобразен - през първите 20 години. Но има признаци, че Зукърбърг може да не е подготвен за предизвикателството, пред което е изправен сега. Гробището на сините приложения говори за рекорд от необмислени, реакционни ходове. По-смелите проекти, като желанието за създаване на криптовалута, се провалиха до голяма степен заради лошата репутация на Meta сред регулаторните органи, докато лошата му репутация сред широката общественост може да бъде обвинена за това, че видеоустройството Portal не успя да се наложи въпреки техническото си съвършенство. Смирената поява на Зукърбърг в Сената по-рано този месец показа, че той все още е очернян за грешките на компанията по отношение на безопасността, особено по отношение на това как децата използват нейните приложения, и може би не разбира напълно възмущението.

И сега, въпреки че е възприеман като голямото технологично "дете, което се завръща", след като се възстанови от спада на цената на акциите на 2022 г., Зукърбърг може би вече няма да може да продължи да копира и вмъква, за да се измъкне от неприятностите. Следващата заплаха за Meta не идва от лесно копиращи се перспективни софтуерни приложения за социални мрежи, а от изцяло нови парадигми в областта на компютрите.

Нека погледнем към хардуера. Става съвсем ясно, въпреки собствения ми ентусиазъм, че Apple е създала пропаст в качеството между своята слушалка Vision Pro и Quest на Meta. Макар Meta да твърди, че ако иска, би могла да направи ултрапремиум слушалки, които да струват повече от 3000 USD, истината е, че няма да го направи, защото никой потребител не се интересува да си купи такива от компанията. Вероятно за известно време ще има място за бюджетни слушалки (както твърдя), но изглежда малко вероятно Meta да може да конкурира Apple в областта на хардуера в дългосрочен план. Ако Meta загуби на хардуерно ниво, тя ще загуби и на ниво екосистема, която ще бъде в основата на следващата компютърна платформа.

В областта на изкуствения интелект нейният подход с отворен код за развитие на големия езиков модел LLaMA е интригуващ контрапункт на затворените системи, изграждани от OpenAI, Anthropic и други. Но компромисът е в контрола, скоростта и монетизацията. За Meta ще бъде трудно да продаде използването на своя изкуствен интелект, когато основната технология е достъпна за използване от всеки. И макар че компанията има голям шанс да добави функции на ИИ към съществуващите си успехи, ще има високи изчислителни разходи без очевиден начин да си върне парите от милиардите потребители, които са в приложенията на Meta главно защото са безплатни.

Няма лесен начин да се копират успехите на другите. Вече не е така. Тези иновации със сигурност не са нещо, което инженерите на Meta могат да създадат за няколко месеца, както направиха с Threads, клонинга на Twitter. Мета не може и да пазарува, тъй като регулаторните органи дават ясно да се разбере, че ще гледат изключително внимателно на всяка сделка (неотдавнашната сделка за закупуване на стартъп в областта на фитнеса само се провали). Без платформа за изчисления в облак Meta не може да привлича сътрудници, както направиха Microsoft, Amazon и Google, в замяна на предоставяне на изчислителна мощ, която е златен прах.

Накратко, Зукърбърг и екипът му трябва да създадат иновации за себе си. Гробището на приложението Blue показва колко трудно може да се окаже това - а тези следващи залози са толкова скъпи, че той няма да може да ги скрие на уебсайта си, ако не се получат.