Планети се раждат и без звезда като Слънцето | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Планети се раждат и без звезда като Слънцето

Учени откриха, че планетите могат да се образуват и без звезда с много тежки елементи като Слънцето, съобщи в. "Дейли мейл", цитиран от БТА.

Откритието означава, че подобните на земята планети трябва да са много повече, отколкото се мислеше досега. Наблюдения с наземни телескопи, комбинирани с данни от телескопа "Кеплер", показаха, че малки планети се образуват около звезди с най-разнородно съдържание на тежки елементи. Това означава, че те би трябвало да са много разпространени в нашата галактика.

Учените, ръководени от Ларс Букхаве от института "Нилс Бор" изследваха състава на повече от 150 звезди, около които има 226 кандидат-планети, по-малки от Нептун. Резултатите им показват, че малките планети се образуват и около звезди със слабо съдържание на тежки метали, до 25 процента от характерното за Слънцето.

Под тежки метали астрономите имат предвид химически елементи, по-тежки от водорода и хелия. Планетите като Земята се състоят почти изцяло от елементи като желязо, кислород, силиций и магнезий. Металността на звездите отразява металното съдържание на протопланетния диск. Затова астрономите предполагаха, че когато тежките елементи в диска са повече, планетообразуването е по-ефикасно.