Карта с висока разделителна способност на галактическа експлозия разкрива замърсяването на галактиките | IT.dir.bg

Снимка: ESO/A. Watts et al.

Масата на изхвърления газ се равнява на повече от 50 милиона слънца

Изследователи са създали първата карта с висока разделителна способност на гигантска галактическа експлозия, която дава представа за замърсяването с химикали на пространството между галактиките, предава ДПА и БТА.

Астрономите са изследвали галактиката NGC 4383 в близкото галактическо струпване Дева и са засекли изтичане на газ, което е толкова голямо, че на светлината ще са й необходими 20 000 години, за да премине от едната до другата страна.

Откритието е публикувано в сп. "Месечни бележки на Кралското астрономическо дружество" (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

Водещият автор на изследването Адам Уотс от университета на Западна Австралия обяснява, че изтичането на газ е резултат от мощни звездни експлозии в централните райони на галактиката.

Масата на изхвърления газ се равнява на повече от 50 милиона слънца.

"Много малко се знае за физиката на изходящите потоци и техните свойства, тъй като те са много трудни за откриване", казва Уотс.

"Изхвърленият газ е доста богат на тежки елементи, което ни дава уникална представа за сложния процес на смесване между водорода и металите в изтичащия газ", допълва ученият.

В този случай изследователите са открили кислород, азот, сяра и много други химични елементи.

Изходящите газови потоци регулират колко бързо и колко дълго галактиките могат да продължат да образуват звезди. Изхвърленият газ може завинаги да замърси пространството между звездите, както в рамките на една галактика, така и между галактиките.

Картата с висока разделителна способност е създадена с данни от изследването MAUVE - програма на Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория в Чили.

"Създадохме MAUVE, за да изследваме как физически процеси, като например изтичането на газ, помагат да се спре образуването на звезди в галактиките", казва Барбара Катинела, един от ръководителите на екипа.

"NGC 4383 беше първата ни цел, тъй като подозирахме, че се случва нещо много интересно, но данните надминаха всичките ни очаквания. Надяваме се, че в бъдеще наблюденията на MAUVE ще разкрият в най-фин детайл важността на изтичането на газ в локалната Вселена", допълва изследователката.

Масата на изхвърления газ се равнява на повече от 50 милиона слънца

| Редактор : Стоян Гогов 6 1634 Снимка: ESO/A. Watts et al.

Масата на изхвърления газ се равнява на повече от 50 милиона слънца.