Астрономи откриха следи от космически катаклизъм | IT.dir.bg

Астрономи откриха следи от космически катаклизъм 5
Снимка: NASA

Астрономи откриха следи от космически катаклизъм

Големият Магеланов облак е погълнал друга галактика, когато се е раждала Слънчевата система

Астрономи от университета на Западна Австралия установиха защо някои звезди в Големия Магеланов облак се движат в посока, която е обратна на часовниковата стрелка, а други - в противоположната посока, съобщава Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Вижте как изглежда Големият Магеланов облак >> >> >>

Причината за това е, че въпросната галактика джудже е погълнала друга галактика джудже преди 3-5 милиарда години.

Големият Магеланов облак принадлежи към магелановите спирални галактики, които имат един-единствен спирален ръкав. Отдалечена е от Млечния път на разстояние 163 000 светлинни години и е негов спътник заедно с Малкия Магеланов облак, елиптична галактика джудже в съзвездието Стрелец и галактиката джудже Голямото куче. В Големия Магеланов облак има 30 милиарда звезди, а в Малкия Магеланов облак - 1,5 милиарда звезди. Между тях има мост от газ, в който се наблюдават процеси на звездообразуване.

Учените прибегнали до хидродинамичен модел на сливане на галактики и констатирали, че наблюдаваното от тях съответства на сценарий за сблъсък. По-рано се смяташе, че причината за анормалното движение на звездите е, че Големият Магеланов облак погълнал част от Малкия Магеланов облак.

Получените резултати освен това обясняват защо в Галемия Магеланов облак се наблюдава възрастов разрив между звездите, т.е. има само два типа звездни купове - много стари и млади. До взрив на формирането на нови звезди обикновено се стига при междугалактичен сблъсък.

Астрономи откриха следи от космически катаклизъм 5