Черната дупка в центъра на галактиката Млечния път е образувала балон от газ | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Избликът на енергия наподобява слънчевите бури

Астрономи са наблюдавали мимолетната поява на балон от газ, циркулиращ с "умопомрачителни" скорости около черната дупка в центъра на нашата галактика, предават Франс прес и БТА, позовавайки се на резултатите от научно изследване.

Откриването на този мехур, чийто живот нe надвишава няколко часа, може да предостави информация за поведението на черните дупки. Тези загадъчни астрономически обекти интригуват учените, тъй като са буквално невидими, а гравитационната им сила е такава, че дори светлината не може да се изплъзне.

Стрелец А* - свръхмасивната черна дупка, която се спотайва в сърцето на Млечния път, се намира на около 27 000 светлинни години от Земята. Тя е открита по движението на звездите в орбита около нея. Сътрудничеството EHT (Event Horizon Telescope) - глобална мрежа от радиотелескопи, публикува през май първото изображение на пръстена от материя, който обгражда черната дупка, преди да бъде погълнат от нея.

Един от тези телескопи - АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), който се намира в пустинята Атакама в Чили, е уловил "много изненадващ" сигнал в данните от наблюдението на Стрелец A*, обяснява астрофизикът Масиек Вилгус от германския институт "Макс Планк" по радиоастрономия.

Минути преди телескопът АЛМА да събере данните, космическият му събрат "Чандра" открива "огромно излъчване" на рентгенови лъчи от Стрелец А*, разказва ученият.

Този изблик на енергия, за който се смята, че наподобява слънчевите бури, е изхвърлил балон от газ с пълна скорост около черната дупка, според проучването, публикувано в сп. "Астрономия и астрофизика" (Astronomy and Astrophysics).

Феноменът, наблюдаван около час и половина, е позволил да се изчисли, че балонът от газ е направил пълна обиколка около черната дупка само за 70 минути, следователно със скорост, равна на 30 процента от тази на светлината, която се движи с 300 000 километра в секунда. "Скорост, която въображението не може да си представи", казва Вилгус.

Според теорията, предложена от учения, феноменът вероятно е от магнитен произход. Магнитното поле на черната дупка е толкова мощно, че не позволява на част от циркулиращата около нея материя да бъде погълната.

Това натрупване на материя обаче води до "изригването на поток", който прави отвор в магнитното поле и освобождава изблик на енергия под формата на газов мехур според астрофизика.

Наблюденията на тези магнитни полета ще помогнат да се разбере как функционират черните дупки. Те биха могли също така да покажат колко бързо тези черни дупки се въртят около себе си.

Избликът на енергия наподобява слънчевите бури