Галактиката ни е заобиколена от "звездно гробище" | IT.dir.bg

Снимка: NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Близо 30% от умрелите звезди са изхвърлени от Млечния път

Изследователи от университета в Сидни откриха, че около нашата галактика има огромно "звездно гробище". Учените търсели небесни останки от древни слънца, които или са се разпаднали в черни дупки, или в неутронни звезди.

Публикувайки проучването си в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, изследователите уместно го наричат "галактически подземен свят".

"Височината" на галактическия подземен свят е над три пъти по-голяма в самия Млечен път", каза водещият автор Дейвид Суини, докторант от Института по астрономия в Сидни. "И удивителните 30 процента от обектите са били напълно изхвърлени от галактиката."

Както черните дупки, така и неутронните звезди се образуват в резултат на свръхнова. Това е апокалиптична експлозия, образувана от колапса на масивните звезди.

Мощната експлозия изстрелва тези звездни остатъци в тъмните области на космоса, където се оказват неуловими за астрономите. Но чрез щателно симулиране на продължителността на живота на звездите Куондам, изследователите успяха да предскажат къде са се озовали техните трупове.

"Експлозиите на свръхнови са асиметрични и остатъците се изхвърлят с висока скорост - до милиони километри в час - и, още по-лошо, това се случва в неизвестна и произволна посока за всеки обект.", споделят учените.

Оказва се обаче, че доста често останките се изхвърлят извън галактиката ни, образувайки региони с мъртви звезди, които я заобикалят.

Близо 30% от умрелите звезди са изхвърлени от Млечния път