Изтичане на мозъци: 1400 учени са изоставили САЩ за Китай | IT.dir.bg

Изтичане на мозъци: 1400 учени са изоставили САЩ за Китай 2
Снимка: iStock by Getty Images

Изтичане на мозъци: 1400 учени са изоставили САЩ за Китай

Данните за 2021 година показват огромен брой високообразовани кадри, които са били привлечени от университети и научни центрове в азиатската страна

Проучване, проведено от изследователи от Принстънския университет, Харвардския университет и Масачузетския технологичен институт, установи, че повече от 1400 учени са заменили САЩ с Китай през 2021 година, пише South China Morning Post.

Мнозинството от кадрите са с китайски произход, но са живели и учили в престижни американски университети. Някои от тях дори са заемали високи позиции в НАСА, Google и други технологични гиганти.

Това скок с 22% спрямо 2020 година, твърди доклад на Wall Street Journal.

Проучване, проведено от изследователи от Университета на Аризона, установи, че поне 40 процента от учените от китайски произход са обмисляли да напуснат Съединените щати поради страх от правителствено наблюдение.

Добър пример за случващото се е Ли Джижин. Той е експерт по анализ на морски данни и е разработвал апаратура за НАСА, Военноморските сили на САЩ и други правителствени агенции на Вашингтон. Ученият е работел за НАСА през последните 20 години, но е решил да изостави живота си в Америка и да емигрира в Китай.

Сега Ли е изтъкнат професор и докторант в катедрата по атмосферни и океански науки в университета Фудан. Възможно е знанията му вече да помаган на китайските военни или на космическите амбиции на Пекин.

Завръщането на Ли в Китай предизвика дискусия в социалните мрежи. То е част от множеството примери за "обратно изтичане на мозъци". В близкото минало множество китайки учени, високообразовани кадри и професионалисти напускаха родината си за по-добро бъдеще в Америка.

През последните години федералното правителство на САЩ започна редица разследвания срещу изследователи с връзки с Китай. Това предизвика своеобразна паника след учените от китайски произход в страната. Междувременно Пекин вече предлага атрактивни заплати и конкурентни условия за специалисти.

През 2018 година Китай стартира програмата "План за хиляда таланти". Целта й бе да привлече някои от най-добрите изследователи от целия свят - без значение от техния произход. Така Пекин стана дом на много западни учени. Не малка част помагат за космическата програма на страната или обучават новото поколение китайски учени.

Според медиите изтичане на мозъци към Китай има дори във военната сфера. Наскоро бе разпространена новината, че Пекин е наел британски пилоти. Те са получили изключително атрактивно заплащане, за да тренират китайски пилоти за въздушен бой със западни самолети.

Изтичане на мозъци: 1400 учени са изоставили САЩ за Китай 2

Изтичане на мозъци: 1400 учени са изоставили САЩ за Китай

| Редактор : Стоян Гогов 57 4259 Снимка: iStock by Getty Images

Това скок с 22% спрямо 2020 година, твърди доклад на Wall Street Journal.