Удрянето на определен ритъм с пръст може да подобри мозъчната дейност
Резултатите отварят врата към бъдещи изследвания, които могат да бъдат полезни в обучението и рехабилитацията
Френски учени откриха странна "суперсила", която се задейства чрез почукване с пръст в определен ритъм - това може да ви помогне да чувате и разбирате по-добре какво ви казва някой в шумна среда, като парти или оживено кафене. Макар да звучи странно, има научна обосновка зад това.
Изследователи от Университета Екс-Марсилия предположили, че подготовката на естествения ритъм на мозъка чрез почукване с пръст може да помогне по-добре да се "настроим" към речта.
Предишни проучвания на така наречения "ефект на ритмичното подготвяне" вече са разглеждали как различни ритми - като музика - влияят върху разбирането на езика и дори се използват в терапии за деца с езикови нарушения. Но приложението му в по-широк контекст остава слабо проучено.
"Моторната система е известна с това, че обработва времевата информация, а ритмичното движение, докато се слуша мелодия, може да подобри слуховата обработка", пишат учените. "В три свързани експеримента показваме, че този ефект се пренася и върху обработката на реч в шумна среда. Ритмичното подготвяне чрез движение подобрява възприемането на речта при определени условия."
Експеримент 1: 35 участници трябвало да почукват с пръст в различни ритми - бавен, среден и бърз - преди да чуят дълго изречение, скрито в силен фонов шум. После трябвало да запишат думите, които разпознали. Идеята е, че тъй като речта има естествен ритъм, настройката на мозъка чрез ритъм може да помогне за по-добра обработка.
Резултатите показали, че най-добро разбиране на шумната реч се постига при почукване със средно темпо - около 2 почуквания в секунда (1.8 Hz), което съвпада с ритъма на човешката реч. По-бавните или по-бързи ритми, както и липсата на почукване, не давали такъв ефект.
Експеримент 2: Изследователите искали да проверят дали самото почукване, слушането на ритъма, или комбинацията от двете има значение. Оказало се, че физическото почукване - дори и без музикален съпровод - е това, което подобрява разбирането. Самото слушане на ритъм, без движение, не оказвало съществен ефект. Това показва, че "активното" ритмично подготвяне е ключово.
Експеримент 3: Други 28 участници казвали на глас една дума преди да чуят шумната реч. Резултатът бил, че независимо от това дали думата е свързана със съдържанието, самото говорене на глас подобрявало слуховата обработка. Отново - физическото действие било от значение.
"Тези резултати показват функционалната роля на моторната система в обработката на темповата динамика на естествената реч", пишат учените.
В обобщение, контролирани експерименти показали подобрение в разпознаването на реч при участници, които предварително извършили физическа активност. Но има и ограничения - участниците били млади, говорещи френски език, без неврологични проблеми. Също така, предишни изследвания показват, че ритмичното подготвяне може да е езиково-специфично. Необходими са допълнителни проучвания, за да се установи дали методът помага на хора с проблеми при филтрирането на фонов шум, като хора с увреден слух или ADHD.
Проучването е било изцяло поведенческо и наблюдателно - учените предполагат, че ефектът се дължи на взаимодействие между моторните зони и слуховите пътища в мозъка, но това засега е само теория и изисква потвърждение чрез мозъчно сканиране.
Въпреки това, резултатите отварят врата към бъдещи изследвания, които могат да бъдат полезни в обучението и рехабилитацията. А дотогава - това е една серия експерименти, които спокойно можеш да опиташ и у дома. А за хора с ADHD, всеки бонус в слуховото внимание си струва.
Проучването е публикувано в списанието Proceedings of the Royal Society B.