Китай изпревари САЩ по научни открития | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Пекин разполага и с повече учени

Китай изпревари САЩ като най-големият производител на научноизследователски документи, както по отношение на количеството, така и по отношение на качеството. Това твърди нов доклад на Японския национален институт за политика в областта на науката и технологиите (NISTEP).

Докладът разглежда редица ключови показатели за научните и технологичните дейности на различни страни, като броя на публикуваните научни статии, броя на подадените патенти, разходите за научноизследователска и развойна дейност (R&D) и броя на изследователите.

Голяма част от доклада се фокусира върху позицията на Япония в света, но наред с това изследването констатира, че Китай е изпреварил САЩ в света на науката.

"Китай е една от водещите страни в света както по отношение на количеството, така и по качеството на научните статии", каза Шиничи Куроки от Японската агенция за наука и технологии пред Nikkei Asia. "За да стане истински глобален лидер, ще трябва да продължи да произвежда международно признати изследвания."

САЩ все още са на първо място по отношение на разходите за научноизследователска и развойна дейност и броя на научните компании, но са изпреварени от Китай по отношение на броя на университетите, публичните научни институции и изследователите.

Друг скорошен доклад на Harvard Kennedy School установи, че Китай е изпреварил САЩ в някои - но не във всички - ключови технологии на 21-ви век, като изкуствен интелект (AI), 5G, квантова информационна наука (QIS), полупроводници, биотехнологии и зелени енергия.

НАСА все още се държи като най-способната космическа агенция, но Китайската национална космическа администрация бързо наваксва. През последните години Китай извърши редица впечатляващи постижения, като заснемане на целия Марс, мисии до "тъмната страна" на Луната и създаване на собствена космическа станция.

Що се отнася до финансирането на науката и развойната дейност, разликата е доста малка, макар и в полза на САЩ. Разликите в икономическите модели на двете държави могат дори да означават, че Пекин отделя реално повече от Вашингтон.

Пекин разполага и с повече учени