Откриха "прост" метод за унищожаване на вечни замърсители | IT.dir.bg

istockphoto.com

Методът, който изисква сравнително ниски температури и обикновени реактиви

Учени откриха метод за унищожаване на вечни замърсители, наричани така заради екстремната им резистентност и токсичността им, съобщи АФП, цитирана от БТА.

Методът, който изисква сравнително ниски температури и обикновени реактиви, е разработен от химици от САЩ и Китай. Статия за него е публикувана в списание "Сайънс".

Досегашните методи за разграждане на тези замърсители - пер- и полифлуороалкилови съединения (PFAS), изискват мощна обработка, например изгаряне при много високи температури или облъчване с ултразвук. Тяхната почти неразрушима природа е свързана с дългите въглеродно-флуорни връзки, които ги изграждат и които са едни от най-здравите в органичната химия.

Тези замърсители се срещат в много ежедневни предмети и могат да предизвикат сериозни здравословни проблеми. Разпадат се изключително бавно. Съдържат се в опаковки, шампоани, незалепващи прахове и гримове. Разработени са през 40-те години на миналия век.С течение на времето са се разпространили в околната среда: водата, почвата, въздуха, подпочвените води, езерата и реките.

Миналата седмица шведско проучване показа, че дъждовната вода не е безопасна за пиене навсякъде по Земята заради високите нива на PFAS.

Според някои проучвания излагането на PFAS може да повлияе на плодовитостта и развитието на плода. Може да доведе и до повишен риск от затлъстяване или някои видове рак (на простатата, бъбреците и тестисите) и повишени нива на холестерол.

Изследователите успяха да намерят слабо място на някои видове PFAS: в единия край на молекулата им група кислородни атоми е уязвима на разтворител и обикновен реагент при средни температури от 80 до 120 градуса Целзий. Когато това се случи, "цялата молекула се разрушава в каскада от сложни реакции", казва Уилям Дихтел от Северозападния университет в САЩ, един от авторите на изследването.

Учените са използвали и авангардни изчислителни методи, за да картографират квантовата механика зад тези химични реакции. Тази работа може да се използва за подобряване на метода.

Настоящото изследване се фокусира върху 10 PFAS. Според Агенцията за опазване на околната среда на САЩ има повече от 12 000 "вечни химикали".

"Съществуват и други видове (PFAS), които нямат същата ахилесова пета, но всеки от тях има своя собствена слабост", посочва Уилям Дихтел. "Ако успеем да я идентифицираме, ще знаем как да ги унищожим."

Методът, който изисква сравнително ниски температури и обикновени реактиви