Телескопът "Джеймс Уеб" ще предостави "най-дълбокото изображение" на Вселената | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Предстои да научим много и за състава на различни екзопланети

НАСА ще представи на 12 юли "най-дълбокото изображение на Вселената, правено някога", благодарение на новия си космически телескоп "Джеймс Уеб", предават Франс прес и БТА, позовавайки се на ръководителя на американското космическо управление Бил Нелсън.

"Това е по-далече от всичко, което човечеството е виждало досега", каза Нелсън на пресконференция в Научния институт за космически телескопи в Балтимор - оперативен център на инженерното бижу на стойност 10 милиарда долара, изстреляно през декември миналата година и намиращо се на 1,5 милиона километра от Земята.

Вижте как изглежда космическият телескоп "Джеймс Уеб" >> >> >>

"Джеймс Уеб" е в състояние да се вгледа по-далече в космоса от всички телескопи преди него благодарение на огромното си основно огледало и инструментите му, които възприемат инфрачервени сигнали. Това му позволява да се взира през облаци от прах.

"Телескопът ще изследва обекти в Слънчевата система и атмосферите на екзопланети, които обикалят около други звезди. Той ще ни предостави информация дали техните атмосфери са потенциално подобни на нашата", обясни Бил Нелсън.

"Може би това ще даде отговор на някои от въпросите ни: Откъде идваме? Какво друго има? Кои сме ние? И разбира се, ще отговори на въпроси, които дори още не знаем", допълва ръководителят на НАСА.

Телескопът "Джеймс Уеб" по-специално трябва да направи възможно наблюдението на първите галактики, формирали се само няколкостотин милиона години след Големия взрив, както и на екзопланети.

Благодарение на ефективното изстрелване от партньора на НАСА "Арианспейс", телескопът може да остане в експлоатация в продължение на 20 години - два пъти повече от първоначално планирания му "живот", казва Пам Мелрой, заместник-директор на американската космическа агенция.

На 12 юли НАСА планира да публикува първата спектроскопия на далечна планета - екзопланета, направена с телескопа "Джеймс Уеб".

Спектроскопията е инструмент, който позволява да се опознаят химичния и молекулярния състав на отдалечени обекти, а в случай на планета може да помогне да се определи нейната атмосфера, да се открие наличието на вода или да се анализира почвата й.

Според астронома Нестор Еспиноса от Научния институт за космически телескопи, досега спектроскопиите на екзопланети са били много ограничени в сравнение с това, на което е способен телескопът "Джеймс Уеб".

"Това е като да сте в много тъмна стая и да разполагате само с малка дупчица, през която можете да погледнете. С този нов телескоп сте отворили огромен прозорец и можете да видите всички малки детайли", казва Еспиноса.

Предстои да научим много и за състава на различни екзопланети