”Вояджър 1” вече е напуснал Слънчевата система? | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

”Вояджър 1” вече е напуснал Слънчевата система?

Космическият апарат "Вояджър 1" на НАСА е преминал в междузвездното пространство миналата година, ставайки първият конструиран от човек предмет, напуснал Слънчевата система.

Това предаде Ройтерс, позовавайки се на резултатите от ново изследване, публикувано в "Astrophysical Journal Letters".

Учените от НАСА очакват апаратът да открие магнитно поле, което се движи в обратна посока на магнитното поле на Слънчевата система. Специалистите от американската космическа агенция от години казват, че ще разберат дали "Вояджър 1" е напуснал Слънчевата система, когато бъдат отчетени промени в магнитното поле.

Отвъд хелиосферата магнитното поле се генерира от дългите ръкави на Млечния път, а не от Слънцето, и се очаква космическият апарат да долови тази промяна.

Нова хипотеза

Данните от новото проучването обаче разкриват неточност в този сценарий. Авторите му от университета на Мериленд с ръководител Марк Суисдак смятат, че колегите им американската космическа агенция чакат погрешен сигнал.

Суисдак и екипът му предлагат хипотезата, че магнитните полета на Слънчевата система и междузвездното пространство се свързват в зони, които те наричат "магнитни острови".

Според тях свързаните магнити полета освен това се движат в една и съща посока и при преминаването през тях няма да бъде отчетена съществена промяна.

Това означава, че "Вояджър 1" е достигнал междузвездното пространство през лятото на миналата година. Тогава апаратът долови внезапно намаляване на частиците, идващи от Слънцето, и съответстващо увеличение на космическите лъчи от междузвездното пространство.

Различни модели - различни сценарии

Не всички обаче са убедени в твърдението на физиците от Мериленд.

Ед Стоун, вече оттеглилият се от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена главен учен на мисията, казва, че изследването на Марк Суисдак е интересно. Експертът обаче обяснява, че различните компютърни модели пресъздават различни сценарии при интерпретирането на данните от "Вояджър 1".

"Знаем къде се намира апаратът по отношение на разстоянието и знаем какво наблюдава. Предизвикателството е да свържем това със сложните модели на взаимодействие между междузвездната среда и хелиосферата - регион под влияние на Слънцето", казва Стоун.

Стоун и други учени вярват, че "Вояджър 1" се намира в неизследвана територия, наречена "магнитна магистрала", която съществува между хелиосферата и междузвездното пространство.

"Вояджър 1" се захранва от бавен разпад на радиоактивен плутоний. Той ще започне да изчерпва енергията за научните си инструменти през 2020 г., а до 2025 г. напълно ще изразходва мощността си.
Ако Марк Суисдак и колегите му са прави, данните на "Вояджър 1" за магнитното поле няма да се променят особено до края на мисията му.

Нова хипотеза

Различни модели - различни сценарии

Не всички обаче са убедени в твърдението на физиците от Мериленд.