За първи път: Астронавти отговарят на българчета в директна видео връзка от Космоса | IT.dir.bg

Ало, Космос! Говори България

Този следобед ще се проведе събитието “Ало, Космос! Говори България”, в което живеещите в пространството ще разкажат повече на българските деца

| Редактор: Елза Тодорова 18 2889

България тази вечер е домакин на първата по рода си за региона директна видео връзка с Международната космическа станция. 32-ма ученици от цялата страна ще имат уникалната възможност да задават въпроси на астронавтите, живеещи и работещи в Космоса.

"Downlink" е проект на посолството на САЩ в София, на над 30 водещи неправителствени организации и Атлантическия клуб на България. Целта е да се популяризира изучаването на точните науки сред следващото поколение, сред деца и младежи. Въпросите са избирани с 20-членно жури (представители на МОН, на БАН, на частния комисчески сектор в България, на Американския колеж и др.), а финалната селекция е направена от НАСА. Едно от основните изисквания е да не може отговорът на въпроса да се открие в Google или друг популярен източник. Така подборът е от около 200 деца.

"Не че въпросите на останалите извън селекцията на НАСА не бяха добри, просто имаше твърде много технически изисквания", обясни пред bTV председателят на ПанЕвропа България и на Дигиталната национална коалиция Гергана Паси.

А ето и част от въпросите: "Може ли моят папагал Соми да лети при нулева гравитация на борда на космическата станция?", "Казват, че Вселената едновременно е безкрайна и се разширява. Как е възможно нещо безкрайно да се разширява?", "Истина ли е, че на Юпитер валят диаманти?", "Може ли кокошка да снесе яйце в Космоса?".

"Голямата цел на Атлантическия клуб в България е изпращането на третия български космонавт с НАСА, а целта всъщност идва и от желанието ни да стимулираме развитието на науката, както и на бизнеса тук, което може да развива нови високотехнологични продукти и това вече се случва, но искаме да го видим по-добре развито", обяснява Екатерина Димитрова - генерален секретар на Младежко евро-атлантическо дружество (младежката организация на АКБ), пред БНТ.

Събитието започва от 13 ч днес в "София тех парк". След 15 ч започват практическите презентации, а от 16 ч стартира дискусията "Екзопланети и извънземен живот", която ще води директорът на мултидисциплинарния център Harvard Origins of Life Initiative Димитър Съселов. Като част от събитието учениците ще се срещнат с учителя по физика Теодосий Теодосиев, учените от Института по молекулярна биология и по математика в БАН. А в рамките на 20 минути от 18 ч. ще може да се проследи как ще протече разговорът с астронавтите на Международната космическа станция.

"В момента, в Космоса текат няколко различни надпревари. Едната надпревара е между Джеф Безос и Илон Мъск - кой на каква орбита ще пусне своите сателити. Намирам това за изключително смислен спор, дори политически и технологически, и като го сравня със споровете, които стават в нашия парламент, си казвам - да им имам споровете на американците. Втората най-голяма надпревара е между Ричард Брансън и Европа и Америка, кой първи ще направи космическия туризъм. И третият много интересен спор в момента е между Русия и САЩ - състезават се кой първи ще направи филм в Космоса. Сигурен съм, че нашите деца, които създават въпросите, ще дадат и отговори, и въпроси, на които никой няма да може да отговори", коментира пред БНТ президентът на Атлантическия клуб в България Соломон Паси.

Той заедно с посланичката на САЩ у нас Херо Мустафа и първият български космонавт Георги Иванов са подгряващите лица преди връзката с астронавтите от НАСА и Европейската космическа агенция. Министърът на образованието проф. Николай Денков ще участва в откриването на официалната част на събитието "Ало, Космос! Говори България".

| Редактор : Елза Тодорова 18 2889 Ало, Космос! Говори България