Откриха нов клас свръхнови | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Откриха нов клас свръхнови

Американски астрономи оповестиха, че са открили нов клас свръхнови, предаде ЮПИ.

Неизвестният досега клас свръхнови получи названието тип Iax от откривателите си. Тези свръхнови са свързани с по-слаби звездни експлозии в сравнение със свръхновите тип Ia. Смята се, че новият тип свръхнови са резултат от разпадането на бяло джудже, което обаче не го е унищожило напълно, предаде БТА.

"Свръхновите тип Iax са мини свръхнови, заяви ръководителят на изследването Райън Фоли от центъра за астрофизика Харвард-Смитсониън. Те са джуджета в сравнение с другите свръхнови."

Изследователският екип, който включва учени от института Карнеги в Пасадена, е открил 25 примера за свръхнови тип Iax. Нито един от тях не е в елиптични галактики, включващи стари звезди. Това показва, че свръхновите тип Iax произхождат от млади звездни системи.

Астрономите подозират, че произходът на новия тип свръхнови е свързан с бинарни системи, съставени от бяло джудже и звезда компаньон, която е изгубила външния си слой водород и е съставена предимно от хелий. Бялото джудже събира хелий от нормалната звезда, докато не експлодира, но само частично, оцелявайки след разпада си, за разлика от свръхновите тип Ia, при които бялото джудже е напълно унищожено.

Колкото по-отблизо наблюдаваме, толкова повече начини за експлозии на звезди откриваме, увери Марк Филипс от института.