Учени: Не заразявайте Марс със земни микроби | IT.dir.bg

NASA

Учени: Не заразявайте Марс със земни микроби

Почти навсякъде на Земята могат да бъдат открити примери за привнасяне на биологични организми, които (често непреднамерено) са били пренесени отвъд естествения им ареал на нови места за обитание от самите хора. По всяка вероятност нещо подобно се е случило и на Марс.

Въпреки строгите норми и правила за усвояване на Червената планета, насочени към предотвратяване на замърсяването с микроби от Земята, земните организми, може би, са се приспособили към живота в тези условия, се твърди в статия, публикувана в сп. "Ню сайънтист", цитирано от БТА.

Авторите й смятат, че на някои подобно замърсяване може да се стори истински удар по дейността, насочен към откриване на живот на Марс. По ирония на съдбата обаче този факт може да има противоположен ефект. Някои учени предполагат, че по-скоро замърсяването вече е факт, затова изследователите на космоса трябва да се отърсят от всички предразсъдъци, тъй като спазването на строгите правила и норми при изучаването на Марс само забавят самия процес и увеличават стойността на експедициите.

Главният аргумент за премахване на правилата изглежда по следния начин: ако на Марс действително има живот, то той трябва силно да се различава от земните форми. Авторите на изследването предполагат, че при всеки случай земните организми ще се опитат да "колонизират" Марс. Те обаче едва ли ще могат да процъфтяват в непознатите им сурови условия.

Освен това вероятността да изместят марсианските форми на живот са същите, като например папагалите да колонизират Антарктида и да заемат мястото на пингвините.

Всички космически държави са се споразумели да спазват правилата, но те не се отнасят до частните компании като SpaceX и Mars One. Ръководствата им имат амбициозни планове да изпреварят и победят националните космически агенции в надпреварата по усвояване на Марс.

В други кътчета на Слънчевата система правилата за замърсяване на средата си остават жизненоважни, като например в случая с ледените спътници на Юпитер и Сатурн. Именно на тях се възлагат сега основните надежди за откриване на нови форми на живот. Защото по-лошото от това да не бъде открит живот, е следи от него да бъдат намерени, след като е бил унищожен от нас, хората.

37 276 NASA