Това ли са нобеловите лауреати за 2015г.? | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Това ли са нобеловите лауреати за 2015г.?

Ройтерс обяви традиционните си прогнози, кои ще бъдат носителите на Нобелови награди за 2015 година.

Учените, стоящи зад открития като технология за редактиране на гени и рентгенови лазери, са сред вероятните носители на тазгодишните Нобелови награди, твърди Ройтерс, цитирана от БТА.

По традиция преди оповестяването на престижните отличия компанията Томсън Ройтерс представя прогнозите си, изготвени от отдела й за Интелектуална собственост и наука на базата на това колко често публикуваните трудове на даден изследовател се използват като основа на други проучвания и колко често други учени се позовават на тях.

От 2002 г. "кристалната топка" на Томсън Ройтерс е предрекла 37 нобелови лауреати - макар не задължително в същата година, в която е направена прогнозата.

Според анализаторите шанс за Нобелова награда за химия тази година имат Еманюел Шарпантие от германския център "Хелмхолц" за инфекциозни изследвания и Дженифър Дудна от Калифорнийския университет - Бъркли, които стоят зад революционната технологията CRISPR-CAS9 за редактиране на гени.

Въпросната техника разрази буря в биологията, отприщвайки ожесточени битки за патент между университети и прохождащи компании и етични дебати заради потенциала си за редактиране на човешки ембриони.

Сред потенциалните носители на тазгодишното отличие, което ще бъде оповестено на 7 октомври, са също Джон Гуденъф от Тексаския университет в Остин и Стенли Уитингам от университета "Бингхамптън" в Ню Йорк за изследване, довело до разработката на литиево-йонната батерия.

Сред имената на потенциалните нобелови лауреати е и това на Каролин Бертоци от Станфордския университет за приноса й към "биоортогоналната химия", занимаваща се с химическите реакции в живи клетки и организми.

С шанс за Нобелова награда за медицина, която ще бъде обявена на 5 октомври, са Казутоши Мори от университета на Киото и Питър Уолтър от Калифорнийския университет - Сан Франциско за откритията им как клетките намират и се справят с неправилно функциониращи протеини, които могат да станат опасни.

Възможен носител на приза е и Джефри Гордън от Вашингтонския университет, разкрил връзка между храненето и метаболизма и чревните микроби.

Корекция на гените ускорява и променя метаболизма >> >> >>

Анализаторите на Томсън Ройтерс посочват като потенциални лауреати и триото изследователи Александър Руденски от онкологичния център "Слоун Кетъринг" в Ню Йорк, Шимон Сакагучи от университета на Осака и Итън Шевач от Националния здравен институт на САЩ за открития, свързани с имунни клетки, известни като регулаторни Т-клетки, и функцията на протеина Foxp3 - главния регулатор на въпросните клетки.

Според анализаторите има вероятност носителите на Нобелова награда за физика, която ще бъде обявена на 6 октомври, да бъдат избрани измежду учени, проправили пътя към разработката на рентгеновите лазери.

Научете повече за рентгеновия лазер >> >> >>

Най-мощният рентгенов лазер в света се намира в Калифорния и е близо милиарди пъти по-мощен от предходното поколение, предава БиБиСи.

Редно е да споменем, че преди няколко години българинът Теньо Попминчев направи революционно изобретение - настолен рентгенов лазер, който може да заснеме най-бързите процеси извън сърцето на атома; да направи рентгеновите снимки на практика безвредни; да създаде компютри, многократно по-бързи от днешните, съобщава Списание 8.

Скоро станаха ясни и носителите на Антинобелови награди >> >> >>