Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси
DarikNews.bg

Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси

0 176
Много би било хубаво да можем да си закупуваме продукт само с гласово подаване на информация, да си поръчваме кафе или ястие преди да сме стигнали до дадено заведение, а дори и да имаме апликация, която да ни дава пълна информация за продуктите, които консумираме. Всичко това е факт или предстои, защото технологиите се преплитат с търговията, вече не само в помощ на самите търговци, но и за бързо, лесно и информирано консумиране от страната на потребителите. Излизайки от рамките на стандартната търговска система и прибавяйки й куп социални и технологични възможности, днес навлизаме в темата за интерактивната продажба. Боян Захариев е предприемач, търговец, софтуерен дизайнер и програмист. Той ще ни разкаже за предимствата на Getix - POS решения за малки търговски обекти, за това кое по-важно, когато стартираш бизнес - идеята или екипа и за технологичните иновации в търговията.Той вярва, че за да си успешен търговец, вече не е нужно просто да имаш таланта да продаваш на добра цена, започва да става много по-необходимо технологичното развитие на твоята търговия - оналйн връзка с клиента, мигновени анализи на продажбите, позволяващи бързи решения, гъвкави и постоянно актуализиращи се функционалности на системата за продажби. Той е поредният гост в проекта на Дарик и IBM. Нуша Спирова: Разкажи ми малко повече за себе си, за професионалния ти път, защото разбрах, че освен с Getix се занимаваш и с други неща като - софтуерен дизайн, менажиране на заведение. .. Боян Захариев: Всъщност дори съм завършил Оперно пеене в Нов български университет, което може би е нетипично за един предприемач. Но много ми харесва да програмирам или по-скоро да намирам елегантни решения на различни тривиални процеси като маркирането на стоки, складова търговия и други. Всичко в тази сфера обикновено е под шапката на счетоводството, но това е адски скучно и непрактично. Ако преди за търговците е било нормално да анализират продажбите си в края на месеца и да изложат нова си стока при нови условия, то днес нещата се случват ден за ден. Комуникацията с клиентите е ежедневно необходима и засилващ се тренд заради социалните мрежи. Къде в тoзи търговски процес се намесва Getix? Знаем, че става дума за POS решение за малки търговски обекти. Излизаме от шаблона склад-счетоводство и навлизаме в света на т.нар. Actionable Analytics. Това означава, че имаме не пасивен, а активен анализ, който провокира подходящо действие като отражение на търговските процеси. Това, което развихме с Getix се отнасяше най-вече до Menu Engineering или процес, който оптимизира менюто и по-този начин да си увеличиш продажбите. Getix е система, която следи продажбите и акуратното маркиране на стоки. Системата позволява постоянни анализи, връзка със социалните мрежи и други предимства при самата работа с нея. Плюсът на Getix е лесния начин на употреба. Точката на продажбата често е част от една затворена складова система, но е много по-лесно, когато частта с продажбата на конкретен артикул е отворена. Така ти можеш да изпратиш сметка или някаква промоция по e-mail на своите клиенти, да съобщиш за някакво намаление например във фейсбук, foursquare или на друго място. Getix позволява точно това, да имаш една интерактивна продажба. Обикновено Getix се разпознава като необходим продукт от малките търговци, които си ценят времето и които много държат на контакта с клиентите си. Getix ще развива ли други функционалности в близко бъдеще, защото няма как сблъсъка с реални обекти и търговци, да не е „сигнализирал“ за нови възможности в системата? Предстои да развием функционалност, при която ако ти си клиент на търговски обект, който работи с Getix, да можеш да платиш с Epay, но не веднага. Така една покупка или консумация стои като чакащо задължение по сметката на клиента. Системата ще позволява и да можеш да получаваш информация от даден обект за стока, която те очаква. Например около Великден обикновено има недостиг на козунаци и когато една малка пекарна иска да оптимизира процеса със запазване и получаване на козунак от клиента, може да използва Getix. Наскоро четох за интересна възможност, което предлага гиганта Starbucks. Те пуснаха апликация, с която позволяват на своите клиенти да поръчат напитка или друга стока предварително, т.е. преди да посетят даден техен обект. Тук недостатъкът обаче е, че клиентите трябва да си изтеглят 10 различни приложения за 10 различни обекта, които посещават. Ако обаче това нещо се свърже в една система, където да имаш „любими търговци“ например, ще можеш много по-лесно да използваш подобна възможност. Мислили сме дори в посока гласово подаване на информация за поръчка, чрез bluetooth на масите в заведението например. Всичко е въпрос на време. Хубавото е, че Getix е отворена система, върху която можеш да развиваш функционалностите в движение, без да се поставяш в рамка като търговец. През последните години много се засилва тенденцията за устойчивата комуникация с крайния клиент, относно даден продукт. Например къде е произведен, как, какъв е неговия воден или въглероден отпечатък. Клиентите все по-често изискват тази информация в следствие на нуждата от информирана консумация. Какво би споделил от твоя опит по темата? Мислили сме точно в тази посока, от гледна точка на осведомеността на клинетите за това о къде идва продуктът, който ще консумират. Това е особено важно, когато искаш да закупиш местна стока, но искаш тя да е произведена близо до точката на закупуване. Обикновено малките местни производители като биофермите например правят ръчно етикетите си, за да бъдат уникални. Но за един клиент обикновено ръчно написан етикет не говори много. За това решихме да направим така, че при въвеждането на един продукт в системата за продажби, да позволява да се сложи и допълнителна информация за произхода и начина на производство на този продукт. Как успяваш да пребориш безплатната конкуренция, която предлага системи с по-малко функционалности и са по-опростени за работа? Ами за сега на мускули, но се надявам тази смяна в мисленето за консумацията и начина на продажби при потреблението и търговците, да дава все повече възможности за нашето развитие. При нас поддръжката на системата е много важен елемент, ние винаги се стараем да я оптимизираме и да я адаптираме към всеки отделен търговец , всеки месец и постоянно развиваме софтуера. Ти самият си търговец от много време, разкажи ми как се роди идеята за Getix и с какъв екип стартира? Идеята дойде и беше приложена в моето заведение „Билкова“ още през 2003 година. За съжаление тогава потребителите и търговците не гледаха на интернет като социален фактор и възможност за комуникация и ежеминутно споделяне на информация. За това реализацията дойде много по-късно. Eleven подкрепиха този бизнес и сега сме на горе-долу стартовата линия с неговото развиване. Когато говорим за стартиране на бизнес и екип, много често се твърди, че екипа е по-важен от идеята. Според мен идеята е тази, която сплотява екипа, за това просто трябва да има баланс между двете. За разлика от преди 10 години, когато всички предприемачи някак използваха една формула за стартиране, сега действат индивидуални формули и всеки трвбва да използва дадено свое качество като предимство, за да направи даден екип. Не винаги екипът трябва да е от програмист и финансист. Наскоро гледах един анализ за ДНК-то на предприемача., където бяха обособили само 4 групи. За това ми харесва Eleven - те действат според всеки отделен екип по различен начин и факта, че на едно място са обединили много различни стартиращи бизнеси, позволява отворен обмен на опит и информация. Екипът на Getix мина през много препятствия. В началото бяхме трима, а сега сме двама. Може би това ни беше слабо място, защото не винаги можеш да увлечеш всички от екипа по идеята. IBM анализират търговския сектор и спрямо технологичния напредък при разплащанията, говори се безкартово разплащане и т.н. Сподели за тенденциите при разплащането - какво предстои? Преди време беше нашумяла тенденцията за разплащане с телефон, в България за съжаление нямаше голям успех, макар, че потребителите бяха отворени за това. Проблемът е, че подобни решения обикновено взимат комисионна за самата транзакция, което спира търговците, за които печалбата е почти винаги на първо място. Може би, ако бяхме по-голям пазар, щеше да е по-успешно. Когато говорим за търговия несъмнено идва въпросът за самото потребление. Има ли някаква нова тенденция при потреблението според теб? Био кулутрата в България напредва бързо, малките производители водят след себе си откриването на малки търговски обекти, предлагащи често ексклузивна стока в малки количества. Консуматорството според мен еволюира и започва все по-често да разделя обществото на социални групи и това се прехвърля в търговията на стоки и услуги. Към днешна дата, ако пазаруваш от един и същи малък магазин с други хора, вие ставате част от една общност, потребявайки едни същи стоки. Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM “5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?“ Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда. Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи. Натиснете тук за повече информация
Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси

Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси

0 176 DarikNews.bg
Много би било хубаво да можем да си закупуваме продукт само с гласово подаване на информация, да си поръчваме кафе или ястие преди да сме стигнали до дадено заведение, а дори и да имаме апликация, която да ни дава пълна информация за продуктите, които консумираме. Всичко това е факт или предстои, защото технологиите се преплитат с търговията, вече не само в помощ на самите търговци, но и за бързо, лесно и информирано консумиране от страната на потребителите. Излизайки от рамките на стандартната търговска система и прибавяйки й куп социални и технологични възможности, днес навлизаме в темата за интерактивната продажба. Боян Захариев е предприемач, търговец, софтуерен дизайнер и програмист. Той ще ни разкаже за предимствата на Getix - POS решения за малки търговски обекти, за това кое по-важно, когато стартираш бизнес - идеята или екипа и за технологичните иновации в търговията.Той вярва, че за да си успешен търговец, вече не е нужно просто да имаш таланта да продаваш на добра цена, започва да става много по-необходимо технологичното развитие на твоята търговия - оналйн връзка с клиента, мигновени анализи на продажбите, позволяващи бързи решения, гъвкави и постоянно актуализиращи се функционалности на системата за продажби. Той е поредният гост в проекта на Дарик и IBM. Нуша Спирова: Разкажи ми малко повече за себе си, за професионалния ти път, защото разбрах, че освен с Getix се занимаваш и с други неща като - софтуерен дизайн, менажиране на заведение. .. Боян Захариев: Всъщност дори съм завършил Оперно пеене в Нов български университет, което може би е нетипично за един предприемач. Но много ми харесва да програмирам или по-скоро да намирам елегантни решения на различни тривиални процеси като маркирането на стоки, складова търговия и други. Всичко в тази сфера обикновено е под шапката на счетоводството, но това е адски скучно и непрактично. Ако преди за търговците е било нормално да анализират продажбите си в края на месеца и да изложат нова си стока при нови условия, то днес нещата се случват ден за ден. Комуникацията с клиентите е ежедневно необходима и засилващ се тренд заради социалните мрежи. Къде в тoзи търговски процес се намесва Getix? Знаем, че става дума за POS решение за малки търговски обекти. Излизаме от шаблона склад-счетоводство и навлизаме в света на т.нар. Actionable Analytics. Това означава, че имаме не пасивен, а активен анализ, който провокира подходящо действие като отражение на търговските процеси. Това, което развихме с Getix се отнасяше най-вече до Menu Engineering или процес, който оптимизира менюто и по-този начин да си увеличиш продажбите. Getix е система, която следи продажбите и акуратното маркиране на стоки. Системата позволява постоянни анализи, връзка със социалните мрежи и други предимства при самата работа с нея. Плюсът на Getix е лесния начин на употреба. Точката на продажбата често е част от една затворена складова система, но е много по-лесно, когато частта с продажбата на конкретен артикул е отворена. Така ти можеш да изпратиш сметка или някаква промоция по e-mail на своите клиенти, да съобщиш за някакво намаление например във фейсбук, foursquare или на друго място. Getix позволява точно това, да имаш една интерактивна продажба. Обикновено Getix се разпознава като необходим продукт от малките търговци, които си ценят времето и които много държат на контакта с клиентите си. Getix ще развива ли други функционалности в близко бъдеще, защото няма как сблъсъка с реални обекти и търговци, да не е „сигнализирал“ за нови възможности в системата? Предстои да развием функционалност, при която ако ти си клиент на търговски обект, който работи с Getix, да можеш да платиш с Epay, но не веднага. Така една покупка или консумация стои като чакащо задължение по сметката на клиента. Системата ще позволява и да можеш да получаваш информация от даден обект за стока, която те очаква. Например около Великден обикновено има недостиг на козунаци и когато една малка пекарна иска да оптимизира процеса със запазване и получаване на козунак от клиента, може да използва Getix. Наскоро четох за интересна възможност, което предлага гиганта Starbucks. Те пуснаха апликация, с която позволяват на своите клиенти да поръчат напитка или друга стока предварително, т.е. преди да посетят даден техен обект. Тук недостатъкът обаче е, че клиентите трябва да си изтеглят 10 различни приложения за 10 различни обекта, които посещават. Ако обаче това нещо се свърже в една система, където да имаш „любими търговци“ например, ще можеш много по-лесно да използваш подобна възможност. Мислили сме дори в посока гласово подаване на информация за поръчка, чрез bluetooth на масите в заведението например. Всичко е въпрос на време. Хубавото е, че Getix е отворена система, върху която можеш да развиваш функционалностите в движение, без да се поставяш в рамка като търговец. През последните години много се засилва тенденцията за устойчивата комуникация с крайния клиент, относно даден продукт. Например къде е произведен, как, какъв е неговия воден или въглероден отпечатък. Клиентите все по-често изискват тази информация в следствие на нуждата от информирана консумация. Какво би споделил от твоя опит по темата? Мислили сме точно в тази посока, от гледна точка на осведомеността на клинетите за това о къде идва продуктът, който ще консумират. Това е особено важно, когато искаш да закупиш местна стока, но искаш тя да е произведена близо до точката на закупуване. Обикновено малките местни производители като биофермите например правят ръчно етикетите си, за да бъдат уникални. Но за един клиент обикновено ръчно написан етикет не говори много. За това решихме да направим така, че при въвеждането на един продукт в системата за продажби, да позволява да се сложи и допълнителна информация за произхода и начина на производство на този продукт. Как успяваш да пребориш безплатната конкуренция, която предлага системи с по-малко функционалности и са по-опростени за работа? Ами за сега на мускули, но се надявам тази смяна в мисленето за консумацията и начина на продажби при потреблението и търговците, да дава все повече възможности за нашето развитие. При нас поддръжката на системата е много важен елемент, ние винаги се стараем да я оптимизираме и да я адаптираме към всеки отделен търговец , всеки месец и постоянно развиваме софтуера. Ти самият си търговец от много време, разкажи ми как се роди идеята за Getix и с какъв екип стартира? Идеята дойде и беше приложена в моето заведение „Билкова“ още през 2003 година. За съжаление тогава потребителите и търговците не гледаха на интернет като социален фактор и възможност за комуникация и ежеминутно споделяне на информация. За това реализацията дойде много по-късно. Eleven подкрепиха този бизнес и сега сме на горе-долу стартовата линия с неговото развиване. Когато говорим за стартиране на бизнес и екип, много често се твърди, че екипа е по-важен от идеята. Според мен идеята е тази, която сплотява екипа, за това просто трябва да има баланс между двете. За разлика от преди 10 години, когато всички предприемачи някак използваха една формула за стартиране, сега действат индивидуални формули и всеки трвбва да използва дадено свое качество като предимство, за да направи даден екип. Не винаги екипът трябва да е от програмист и финансист. Наскоро гледах един анализ за ДНК-то на предприемача., където бяха обособили само 4 групи. За това ми харесва Eleven - те действат според всеки отделен екип по различен начин и факта, че на едно място са обединили много различни стартиращи бизнеси, позволява отворен обмен на опит и информация. Екипът на Getix мина през много препятствия. В началото бяхме трима, а сега сме двама. Може би това ни беше слабо място, защото не винаги можеш да увлечеш всички от екипа по идеята. IBM анализират търговския сектор и спрямо технологичния напредък при разплащанията, говори се безкартово разплащане и т.н. Сподели за тенденциите при разплащането - какво предстои? Преди време беше нашумяла тенденцията за разплащане с телефон, в България за съжаление нямаше голям успех, макар, че потребителите бяха отворени за това. Проблемът е, че подобни решения обикновено взимат комисионна за самата транзакция, което спира търговците, за които печалбата е почти винаги на първо място. Може би, ако бяхме по-голям пазар, щеше да е по-успешно. Когато говорим за търговия несъмнено идва въпросът за самото потребление. Има ли някаква нова тенденция при потреблението според теб? Био кулутрата в България напредва бързо, малките производители водят след себе си откриването на малки търговски обекти, предлагащи често ексклузивна стока в малки количества. Консуматорството според мен еволюира и започва все по-често да разделя обществото на социални групи и това се прехвърля в търговията на стоки и услуги. Към днешна дата, ако пазаруваш от един и същи малък магазин с други хора, вие ставате част от една общност, потребявайки едни същи стоки. Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM “5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?“ Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда. Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи. Натиснете тук за повече информация