Първият стелт самолет полита преди 45 години | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Първият стелт самолет полита преди 45 години 40
Снимка: USAF/ 49th Wing History office

Първият стелт самолет полита преди 45 години

Концепцията Have Blue еволюира във F-117

| Редактор: Стоян Гогов 40 10848

Преди 45 години в небето полита първият боен стелт самолет. Това е концепционалният Have Blue на Lockheed. Самолетът в последствие еволюира във F-117. Той е проектиран от подразделението Skunk Works на Lockheed и тестван с най-високи нива на секретност в "Зона 51", Невада.

Вижте как изглежда първият стелт >> >> >>

Военните се шегуват, че това е първият самолет, проектиран от електрически, а не от самолетен инженер. В твърдението обаче има голяма доза истина. Have Blue е първият самолет с неподвижно крило, чиято външна форма е определена от радарното инженерство, а не от аерокосмическото инженерство.

Дори най-малките детайли на самолета са проектирани да отклоняват електромагнитните вълни в посоки, различни от тази на излъчващия радар, което значително намалява неговото радарно напречно сечение.

За да проектира самолета, дизайнерският екип на Skunk Works използва математиката, публикувана от съветския физик Петр Уфимцев. Съветските военни обаче игнорират разработките му. Денис Овърхолсър, инженер в Lockheed, прочита научни публикация на съветския математик и веднага разбра военното й приложение. Според него Уфимцев е създал математическата теория и инструменти за извършване на краен анализ на радарното отражение.

Именно теориите на Уфимцев са причина, самолетът да има гладка повърхност с назъбени и ъгловати форми. Така се постига по-голяма радарна невидимост.

Един от пионерските аспекти на F-117 е свързан с всмукателния отвор, който е с плоска форма. Друга е свързана с начина, по който изгорелите газове се извеждат от двигателя. Те се разпръсват и охлаждат, така че самолетът да е труден за инфрачервено проследяване.

Въоръжението пък е скрито в корпуса на самолета.

В пълна секретност са построени два прототипа. DARPA финансира конструирането им, защото Пентагона се притеснява от все по-способните съветски ПВО системи. ЦРУ също помага в създаването на концепцията. Първият полет е осъществен на 1 декември 1977 година. В последствие и двата прототипа претърпяват фатални инциденти. Американските военни обаче са доволни от резултатите. Hаve Blue е с 99,99% по-малка радарна забележимост спрямо най-новите американски самолети.

Пентагонът дава зелена светлина. Концепцията Hаve Blue се развива във F-117. Първият полет е осъществен през 1981 година, през 1983 година самолетът е приет на въоръжение. Той обаче е част от специализирани секретни поделения, а съществуването му е оповестено едва през 1988 г.

Нетипичните форми на F-117 карат мнозина да мислят, че в "Зона 51" летят извънземни апарати

Снимка: US Airforce

F-117 е изработен от специални материали, които не отразяват радарните вълни, а геометрията му е изключително сложна - отново за да се постигне радарна невидимост. Всъщност, заради сложната геометрия F-117 се превръща в един от първите самолети разчитащи за стабилизацията си на компютър.

Поддръжката на F-117 не е никак евтина, като дори хангарите на стелт самолета трябва да имат специален климатичен контрол. Допълнителното стелт покритие на метала изисква съхранение под специлна температура и влажност.

Бойният обсег е 1720 км, а самолетът може да носи две умни бомби, включително и ядрени такива. Максималната скорост е 993 км/ч, а задвижването идва от два реактивни двигателя на General Electric, който се използват и при F/A-18 Hornet.

F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.

По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.

По-проблемна се оказва войната в Югославия. Там се случва и единственото сваляне на стелт самолет в историята - на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на сърбинът Золтан Дани. Според слуховете, части от унищожения стелт са продадени на Китай, заради което американците бомбардират китайското посолство в Белград - в желанието си да унищожат пленените технологии, преди те да са напуснали Сърбия.

Към днешна дата F-117 е пенсиониран, но продължава да лети за Пентагона. Самолетът се използва за имитация на китайски и руски стелт самолети при тренировки на асовете от американските ВВС.

Първият стелт самолет полита преди 45 години 40

Първият стелт самолет полита преди 45 години

Концепцията Have Blue еволюира във F-117

| Редактор : Стоян Гогов 40 10848 Снимка: USAF/ 49th Wing History office

Преди 45 години в небето полита първият боен стелт самолет. Това е концепционалният Have Blue на Lockheed. Самолетът в последствие еволюира във F-117. Той е проектиран от подразделението Skunk Works на Lockheed и тестван с най-високи нива на секретност в "Зона 51", Невада.

Вижте как изглежда първият стелт >> >> >>

Военните се шегуват, че това е първият самолет, проектиран от електрически, а не от самолетен инженер. В твърдението обаче има голяма доза истина. Have Blue е първият самолет с неподвижно крило, чиято външна форма е определена от радарното инженерство, а не от аерокосмическото инженерство.

Дори най-малките детайли на самолета са проектирани да отклоняват електромагнитните вълни в посоки, различни от тази на излъчващия радар, което значително намалява неговото радарно напречно сечение.

За да проектира самолета, дизайнерският екип на Skunk Works използва математиката, публикувана от съветския физик Петр Уфимцев. Съветските военни обаче игнорират разработките му. Денис Овърхолсър, инженер в Lockheed, прочита научни публикация на съветския математик и веднага разбра военното й приложение. Според него Уфимцев е създал математическата теория и инструменти за извършване на краен анализ на радарното отражение.

Именно теориите на Уфимцев са причина, самолетът да има гладка повърхност с назъбени и ъгловати форми. Така се постига по-голяма радарна невидимост.

Един от пионерските аспекти на F-117 е свързан с всмукателния отвор, който е с плоска форма. Друга е свързана с начина, по който изгорелите газове се извеждат от двигателя. Те се разпръсват и охлаждат, така че самолетът да е труден за инфрачервено проследяване.

Въоръжението пък е скрито в корпуса на самолета.

В пълна секретност са построени два прототипа. DARPA финансира конструирането им, защото Пентагона се притеснява от все по-способните съветски ПВО системи. ЦРУ също помага в създаването на концепцията. Първият полет е осъществен на 1 декември 1977 година. В последствие и двата прототипа претърпяват фатални инциденти. Американските военни обаче са доволни от резултатите. Hаve Blue е с 99,99% по-малка радарна забележимост спрямо най-новите американски самолети.

Пентагонът дава зелена светлина. Концепцията Hаve Blue се развива във F-117. Първият полет е осъществен през 1981 година, през 1983 година самолетът е приет на въоръжение. Той обаче е част от специализирани секретни поделения, а съществуването му е оповестено едва през 1988 г.

Нетипичните форми на F-117 карат мнозина да мислят, че в "Зона 51" летят извънземни апарати

Снимка: US Airforce

F-117 е изработен от специални материали, които не отразяват радарните вълни, а геометрията му е изключително сложна - отново за да се постигне радарна невидимост. Всъщност, заради сложната геометрия F-117 се превръща в един от първите самолети разчитащи за стабилизацията си на компютър.

Поддръжката на F-117 не е никак евтина, като дори хангарите на стелт самолета трябва да имат специален климатичен контрол. Допълнителното стелт покритие на метала изисква съхранение под специлна температура и влажност.

Бойният обсег е 1720 км, а самолетът може да носи две умни бомби, включително и ядрени такива. Максималната скорост е 993 км/ч, а задвижването идва от два реактивни двигателя на General Electric, който се използват и при F/A-18 Hornet.

F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.

По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.

По-проблемна се оказва войната в Югославия. Там се случва и единственото сваляне на стелт самолет в историята - на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на сърбинът Золтан Дани. Според слуховете, части от унищожения стелт са продадени на Китай, заради което американците бомбардират китайското посолство в Белград - в желанието си да унищожат пленените технологии, преди те да са напуснали Сърбия.

Към днешна дата F-117 е пенсиониран, но продължава да лети за Пентагона. Самолетът се използва за имитация на китайски и руски стелт самолети при тренировки на асовете от американските ВВС.