Даването на домашни по математика на учениците понякога може да причини повече вреда, отколкото ползи, твърди ново проучване. Сложните задачи крият особени рискове, споделят учените.

Изследователите от Университета на Южна Австралия и Университета Сейнт Франсис Ксавие в Канада интервюираха осем канадски семейства, задавайки им въпроси за техния опит с домашните по математика и ефектите им върху семейството.

Всички семейства са имали дете в 3 клас, обикновено на възраст 8 или 9 години, възрастта, на която се въвеждат първите стандартизирани тестове по математика в страната.

"Домашната работа отдавна е приета като практика, която засилва ученето на децата и подобрява академичния успех", казва Лиза О'Кийф, старши преподавател по математическо образование в Университета на Южна Австралия.

"Но когато е твърде сложно за ученик, за да го изпълни дори с подкрепата на родител, това повдига въпроса защо изобщо е поставено като домашна задача."

Проблемите, идентифицирани от проучването, включват твърде трудна домашна работа - дори с родителска помощ - както и работата, която краде от времето със семейството и дори от времето за сън.

Както при много предмети, подходите към преподаването и изучаването на математика могат да се променят с времето. Родители, които като деца са били научени как да се справят с проблемите по начин, различен от този на децата си, е друго разочарование, отбелязано от изследователите.

Резултатът е, че твърде сложните домашни по математика може да накарат ученика, а и семейството му, да се отдръпне от предмета.

Въпреки че това проучване използва малка извадка от участници, изследователите казват, че неговите констатации съвпадат с други разкази на семейства с деца в началното училище. Учените искат да се направи повече, за да се уверят, че домашните по математика са поставени по подходящ начин и че в крайна сметка няма да отблъснат младежите от предмета в ранна възраст.

Често се смята, че домашните имат неакадемични ползи, като насърчаване на независимост и развиване на организационни умения и самодисциплина, добавя Макдоналд, въпреки че семейният опит, уловен в тяхното проучване, не подкрепя непременно това.

Изследването е публикувано в British Journal of Sociology of Education.