Свалянето на собствения им чисто нов безпилотен самолет, заснет на видео, когато излиза от контрол над Украйна, може би е един от най-големите позори, които руските военновъздушни сили някога са претърпявали. Но може би предстои да се случи и нещо по-лошо.

Това пише "Форбс" в статия за прототипа на на боен стелт дрон С-70 "Охотник", предназначен да действа заедно с новия Су-57. След като бе свален погрешка от придружаващия гоизтребител, руснаците изстреляха ракета "Искандер" към мястото на катастрофата, за да унищожат останките на С-70. Снимките показват, че много преди ракетния удар украинците вече са изнесли ключови компоненти от него за анализ.

Според "Форбс" този анализ вероятно ще бъде много неудобен за руснаците - "но може би не по причините, които вероятно очаквате".

Стелт: Най-тъмното изкуство

Технологията за намаляване на видимостта на самолета от радарите е технически известна като "намаляване на сигнатурата" и по-известна като "стелт". Макар че общият подход е известен още от Втората световна война, идеята за специално проектиране на самолет, който да бъде практически невидим за радарите, е революционна и строго секретна.

Прототипи на незабележимия F-117 Nighthawk се появяват през 70-те години на миналия век, но едва през 1980 г. министърът на отбраната Харолд Браун официално обявява съществуването на новата "стелт технология".

Никой не знае как изглежда новият стелт самолет и в продължение на години се носеха слухове за появата на мистериозния стелт изтребител F-19. Бяха пуснати няколко модела, за които се предполагаше, че се основават на вътрешна информация; нито един от тях не приличаше на F-117, което навежда на мисълта за активна кампания за дезинформация.

През юли 1986 г. F-117, пилотиран от майор Рос Мълхаре от 4450-та тактическа група, се разбива в склон на хълм точно навътре в националния парк Секвоя, като Мълхаре загива на място. Медиите проявяват значителен интерес към мистериозния самолет, за който се предполага, че е таен прототип.

F-117 е напълно унищожен и е предприета мащабна операция по почистването на останките му. Районът на хиляда метра около мястото на катастрофата е отцепен и всяка следа от отломките е отстранена. Дори почвата е пресята за заровени фрагменти.

След като всички следи са отстранени, военновъздушните сили докарват там катастрофирал F-101 Voodoo, съхраняван в продължение на 20 години, разглобяват го и разхвърлят парчетата около мястото на катастрофата. След това медиите получават достъп и им е разрешено да снимат фалшивите останки.

F-117 е публично признат едва през 1988 г., а външният му вид е разкрит едва през 1990 г.

Тринадесет години след катастрофата на Мълхаре, когато F-117 е свален от сръбските сили, много коментатори очакват САЩ да бомбардират останките, за да запазят тайните им. По това време обаче технологията "стелт" на F-117, разработена около двадесет години по-рано, се смята за остаряла и не се полагат усилия за унищожаването му. Части от самолета от някога секретен материал, поглъщащ радарите, са изложени в Музея на авиацията в Белград.

Малката забележимост се постига главно чрез внимателно оформяне на корпуса на самолета, като се избягват правите линии и острите ъгли, които отразяват радарите. От решаващо значение обаче е и гарантирането, че повърхността свежда до минимум отразяването на радара.

Едно от първоначалните стелт покрития или материали за поглъщане на радара (RAM) е специална боя, известна като "Желязна топка", която съдържа метални частици. Правилният размер и форма на частица от подходящ метал може да погълне радиовълните и да ги разсее като топлина, вместо да ги отрази.

"Стелт" самолетите могат да включват и радарно поглъщащи структури - пчелни пити от материал, които улавят и разсейват радарните вълни.

Намирането на ефективна комбинация от материали и структури за минимизиране на видимостта на определени дължини на вълните на радара от определени посоки е трудна и сложна дисциплина с много компромиси. Новите метаматериали, които по принцип могат да се използват за направата на "невидима мантия", се използват широко в настоящите изследвания в областта на "стелт"-технологиите.

Първоначално Русия не обръща особено внимание на технологията "стелт", но през последните години заяви напредък в тази област, а новият Су-57 се описва като стелт изтребител с много по-малка радарна следа от предишните поколения. Според руски официални лица безпилотният самолет С-70 е "изработен с използването на специални материали и покрития, които го правят практически невидим за радарите".

Мъртвите дронове разказват истории

След като С-70 бе свален, руснаците са ударили мястото на катастрофата с балистична ракета "Искандер". Тези ракети са дефицитни и скъпи, а отклоняването на една от кампанията срещу украинските градове подсказва, че това е била цел с висок приоритет. Съществуват няколко причини, поради които руснаците биха искали да попречат на Запада да възстанови останките от дрона.

Най-малко вероятната е, че НАТО ще получи технология, която би могла да преработи и да използва в собствените си самолети. Никой не смята сериозно, че Русия е напред в тази област, и дори оптимистичните твърдения на Русия за Су-57 показват, че той е далеч по-малко скрит от западните самолети.

По-съществен е рискът западните инженери да открият на какви дължини на вълните е проектиран да противодейства С-70, от какви ъгли и за кои от тях все още ще бъде видим. Тази информация би могла да доведе до ненужност на възможностите на С-70 за скриване. Като се има предвид, че това е сравнително голям, бавен и скъп дрон, ако невидимостта му бъде компрометирана, той ще стане много по-малко полезен.

Още по-сериозен е фактът, че С-70 е проектиран успоредно със Су-57 - изтребителят от ново поколение на Русия, и вероятно използва същите материали и стелт-технологии. Ако Западът може да види как работи С-70, той може да получи доста добра представа за това как да победи и Су-57.

Но има и по-вероятно обяснение на това, което руснаците наистина се опитват да скрият. И то е, че царят е гол, че тяхната стелт технология не съществува.

Голямата измама за невидимост

Вече видяхме някои признаци, че руската стелт технология не е на висота. През 2023 г. украински инженери успяха да анализират останките от руска крилата ракета с голям обсег Х-101/Х-101, за която се предполага, че има антирадарно покритие. Според украинския информационен сайт Defense Express това не е така. "Резултатите от изследванията показват, че въпреки руските твърдения, Х-101 не е покрита със специална боя, която намалява отразяването на радиацията", твърди Defense Express. "Всички руски разкази за покритие на корпуса на Х-101 с РАМ се оказаха само пропаганда".

По същия начин, когато руснаците наскоро публикуваха снимки на новия Су-57, западните анализатори бяха ужасени от грубото му покритие. Самолетите от типа "стелт" трябва да имат идеално гладка повърхност, тъй като дори леки изпъкналости могат значително да повлияят на радарното отразяване.

Бомбардировачът B-2 е известен с високите си изисквания за техническо обслужване, свързани с необходимостта от нанасяне на радарно-поглъщаща лента върху определени повърхности и с толеранси от хилядни от инча. Су-57 има оголени глави на винтове и нитове по цялото крило и фюзелаж, което предполага лоши стелт качества.

Като се има предвид културата на Русия, напълно възможно е дори висшите командири да не са наясно с тези недостатъци на техните стелт технологии. Никой никога не иска да съобщава лоши новини, а руските отбранителни предприемачи знаят как да се откупят от служителите, отговарящи за снабдяването, чак до върха.

Възможно е руското ръководство да е на път да разбере, че техният скъп, толкова рекламиран невидим дрон всъщност изобщо не е незабележим. И те ще разберат това, като го прочетат в обществените медии.