В началото на този месец Китай официално представи най-новият си стелт изтребител Shenyang J-35A. Знае се че самолетът е в разработка от над 10 години, защото през 2011 г. бе заснет негов работещ прототип, наречен тогава FC-31. Какво трябва да знаем за самолета.

Вижте как изглежда най-новият стелт изтребител на Китай >> >> >>

J-35A дебютира на 12 ноември. Самолетът бе показан на Международното авиационно и космическо изложение в Китай, по-известно като Airshow China, което се провежда на летище Жухай в провинция Гуандун.

Много се е говорило за приликите между J-35/FC-31 и произведения в САЩ F-35 Joint Strike Fighter, което подхранва твърденията, че Китай е копирал американския си аналог или поне е използвал откраднати данни за развитието на самолета.

Няма съмнение, че Китай е придобил класифицирана информация за редица чувствителни западни военни програми, включително за програмата F-35. Но това не означава, че изтребителят е "копиран".

Всъщност дори и да иска Китай не може да създаде директно копие на F-35. Това би било много трудно дори Пекин да има непокътната бройка от американския стелт. Причината е, че F-35 е един от най-сложните (и проблемни) изтребители, създавани някога. Идеята за директно копие е нелогична.

Отвъд визуалните прилики, двата самолета имат съществени разлики, включително двойните двигатели на J-35 в сравнение с големия единичен двигател на F-35.

Докато F-35 е проектиран от самото начало за версия с кратко излитане и вертикално кацане (STOVL), този изискване липсва при китайския дизайн.

Очевидно е, че много елементи са поне силно вдъхновени от F-35 - дизайна на въздухозаборниците, кабината и основната конфигурация. Дори официалното обозначение не се опитва да скрие тази реалност. Но като цяло, въпреки ключовите прилики, китайският дизайн е по-елегантен и по-тънък от F-35.

Това до голяма степен се дължи на липсата на изискване за вертикално кацане.

Най-важното е, че външната прилика между два изтребителя не означава, че техните характеристики са сравними. Това е особено вярно, когато става въпрос за това, което е над и под корпуса на самолета — особено по отношение на авиониката, сензорната технология, системите за данни и нисконаблюдаемите (стелт) структури и покрития.

Счита се, че J-35 може да носи 2000 килограма въоръжение във вътрешния си отсек и още 6000 на външни пилони. Последните обаче ще се ползват за мисии с по-ниски стелт изисквания. Боният радиус е около 1200 километра. Знае се, че използваният радар е с активна фазирана решетка.

J-35 ще има стандартна версия и такава, предназначена за базиране на самолетоносачи. Двата варианта имат някои разлики, като по-голяма площ на крилото.

J-35 за флота е предназначен за най-новия самолетоносач "Фудзиан" с електромагнитна катапултна система за излитане, има признаци, че J-35 също ще бъде използван на по-ранните самолетоносачи "Ляонин" и "Шънян", които имат рампи за излитане тип "ски скок".

J-35A, както се нарича варианта за сухопътно базиране, ще бъде по-евтин за придобиване и поддръжка в сравнение с J-20, което означава, че може да бъде използван в по-голям брой, за да се увеличи "бойната маса", което би било икономически непостижимо с по-големия стелт изтребител J-20.

Има и индустриален стимул за ВВС на Китай да закупи J-35A, тъй като това ще позволи на Shenyang да продължи производството на изтребители и вероятно ще помогне за привличането на експортни поръчки.

Южнокорейската програма KF-21 Boramae и турската TF Kaan показват, че има пазар за среднотежки изтребители със стелт характеристики.

Китайският дизайн има голямото предимство да бъде имунизиран срещу строгите експортни ограничения, които обикновено важат за западните дизайни в същия клас. Пекин вероятно ще предоставя лицензи за износ на страни, които може да бъдат ограничени в желанието си да  купуват южнокорейски или дори турски модели, особено тъй като и двата използват двигатели, лицензирани от САЩ.

Този потенциал за износ отдавна е основен фокус на забавената програма FC-31/J-35 и би могъл значително да помогне за навлизането на Китай в сегмента на високотехнологичните изтребители.

Ако Пакистан действително поръча самолета, това би могло да компенсира по-нататъшните разходи за разработка и да намали производствените разходи. Ако ВВС на Китай се включи с голям брой поръчки, цената може да спадне още повече. Египет също има интерес към придобиването на J-35.

Засега изглежда, че J-35 ще е по-евтин за производство спрямо F-35. Китайският изтребител не е толкова сложен и заради по-конвенционалните изисквания към него. Големите неизвестни са дали стелт характеристиките му са съизмерими с тези на F-35, който често е определян за "най-невидимият" изтребител в света.