САЩ имитира руски и катйски стелт самолети с F-117 | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
САЩ имитира руски и катйски стелт самолети с F-117 47
Снимка: US Airforce

САЩ имитира руски и катйски стелт самолети с F-117

Култовият американски "невидим" самолет на миналия век е намерил ново поприще

| Редактор: Стоян Гогов 93 18985

F-117 е първият масов боен стелт самолет, направил първия  си полет във вече далечната 1981 година. Макар аеропланът да е пенсиониран от 2008 година той лети все по-често в небето над щата Невада, САЩ. Причината за това е, че американските ВВС използват F-117, за да имитират противниковите стелт самолети, предава War Zone.

Вижте как изглежда F-117 >> >> >>

Оказва се, че мнението на Пентагона за радарната невидимост на руския Су-57 и китайския J-20 не е много висока, щом я поставят за еквивалентна на 40-годишен стелт самолет.

Според анализаторите невидимите способности на руския Су-57 са по-ниски от тези на J-20. САЩ обаче използва и ранните "неъпдейтнати" разновидности на F-35A, за да симулира по-напреднали противникови стелт самолети. Предполага се, че американските ВВС симулират китайския Shenyang FC-31, който напомня доста на американския изтребител.

F-117 обаче се оказва по-добър избор за симулиране на вражески стелт, защото има много ниски нива на инфрачервено излъчване и е подходящ за едновременна имитация на по-остарели и по-напредничави технологии.

Знае се, че поддръжката на F-117 в готовност за полети не е никак евтина, като дори хангарите на стелт самолета трябва да имат специален климатичен контрол, поддържащ определена температура и влажност.

пециалистите припомнят, че разработките на F-117 стартират през 70-те години на миналия век, а първият полет е направен през 1981 година. От 1983 г. F-117 е приет на въоръжение в специализирани секретни поделения, а съществуването му е оповестено едва през 1988 г.

Самолетът е изработен от специални материали, които не отразяват радарните вълни, а геометрията му е изключително сложна - отново за да се постигне радарна невидимост. Всъщност, заради сложната геометрия F-117 се превръща в един от първите самолети разчитащи за стабилизацията си на компютър.

Бойният обсег е 1720 км, а самолетът може да носи две умни бомби, включително и ядрени такива. Максималната скорост е 993 км/ч, а задвижването идва от два реактивни двигателя на General Electric, който се използват и при F/A-18 Hornet.

F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.

По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.

По-проблемна се оказва войната в Югославия. Там се случва и единственото сваляне на стелт самолет в историята - на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на сърбинът Золтан Дани.

Според слуховете, части от унищожения стелт са продадени на Китай, заради което американците бомбардират китайското посолство в Белград - в желанието си да унищожат пленените технологии, преди те да са напуснали Сърбия.

САЩ имитира руски и катйски стелт самолети с F-117 47

САЩ имитира руски и катйски стелт самолети с F-117

Култовият американски "невидим" самолет на миналия век е намерил ново поприще

| Редактор : Стоян Гогов 93 18985 Снимка: US Airforce

F-117 е първият масов боен стелт самолет, направил първия  си полет във вече далечната 1981 година. Макар аеропланът да е пенсиониран от 2008 година той лети все по-често в небето над щата Невада, САЩ. Причината за това е, че американските ВВС използват F-117, за да имитират противниковите стелт самолети, предава War Zone.

Вижте как изглежда F-117 >> >> >>

Оказва се, че мнението на Пентагона за радарната невидимост на руския Су-57 и китайския J-20 не е много висока, щом я поставят за еквивалентна на 40-годишен стелт самолет.

Според анализаторите невидимите способности на руския Су-57 са по-ниски от тези на J-20. САЩ обаче използва и ранните "неъпдейтнати" разновидности на F-35A, за да симулира по-напреднали противникови стелт самолети. Предполага се, че американските ВВС симулират китайския Shenyang FC-31, който напомня доста на американския изтребител.

F-117 обаче се оказва по-добър избор за симулиране на вражески стелт, защото има много ниски нива на инфрачервено излъчване и е подходящ за едновременна имитация на по-остарели и по-напредничави технологии.

Знае се, че поддръжката на F-117 в готовност за полети не е никак евтина, като дори хангарите на стелт самолета трябва да имат специален климатичен контрол, поддържащ определена температура и влажност.

пециалистите припомнят, че разработките на F-117 стартират през 70-те години на миналия век, а първият полет е направен през 1981 година. От 1983 г. F-117 е приет на въоръжение в специализирани секретни поделения, а съществуването му е оповестено едва през 1988 г.

Самолетът е изработен от специални материали, които не отразяват радарните вълни, а геометрията му е изключително сложна - отново за да се постигне радарна невидимост. Всъщност, заради сложната геометрия F-117 се превръща в един от първите самолети разчитащи за стабилизацията си на компютър.

Бойният обсег е 1720 км, а самолетът може да носи две умни бомби, включително и ядрени такива. Максималната скорост е 993 км/ч, а задвижването идва от два реактивни двигателя на General Electric, който се използват и при F/A-18 Hornet.

F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.

По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.

По-проблемна се оказва войната в Югославия. Там се случва и единственото сваляне на стелт самолет в историята - на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на сърбинът Золтан Дани.

Според слуховете, части от унищожения стелт са продадени на Китай, заради което американците бомбардират китайското посолство в Белград - в желанието си да унищожат пленените технологии, преди те да са напуснали Сърбия.