САЩ слага нови двигатели на 70-годишния бомбардировач B-52
Целта е самолетът да остане на въоръжение и след 2050 година
Boeing пусна видео, в което съобщава, че програмата за смяна на двигателите на 70-годишния бомбардировач B-52 е близо до завършване.
Вижте как изглежда американският бомбардировач В-52 >> >> >>
Клипът е на тест от въздушен тунел и предоставя най-добрия поглед досега как ще изглежда самолетът с новите си двигатели F130 на Rolls-Royce.
Британската компания спечели конкурса за модернизация на двигателя през 2021 година. Проектът трябва да гарантира, че B-52 ще може да лети и след 2050 година, когато той ще навърши 100 години.
We predict a windy forecast this #B52sday at #ASC22.
Rolls-Royce обещава 30% по-голяма горивна ефективност, увеличен обхват, по-добри полеви характеристики, повишена надеждност и намалени изисквания за самолети-цистерни.
Как се появява В-52
Само няколко месеца след края на Втората световна война командването на ВВС на САЩ решава да разработи тежък стратегически бомбардировач с възможност да нанася удари в Европа, излитайки от писти в Америка. Задачата била възложена на Boeing, а те представили няколко скици на бомбардировач с 4 или със 6 витлови двигателя.
В края на Втората световна война обаче в Германия бил отбелязан голям напредък в областта на реактивните агрегати. След като САЩ и СССР успяват да се сдобият с голямо количество немски учени и техните разработки двете държави заключват, че трябва да инвестират повече в направата на по-способни самолети.
Началото на студената война кара американците да повишат изискванията си към Boeing, а те отговарят като през 1949 година представят разработка на тежък междуконтинентален бомбардировач с реактивни двигатели. Той е планиран да лети на голяма надморска височина и да може да нанася ядрени удари над Русия.
Междувременно в САЩ е на въоръжение Boeing B-47 Stratojet, който макар и снабден с реактивни двигатели се оказал доста проблемен. Инженерите на американските ВВС за пръв път се сблъскали с проблеми, като статичното електричество, заледявания около резервоара и трудности при полет на ниска надморска височина.
B-47 Stratojet обаче показал, че бомбардировач с крила под ъгъл и реактивни двигатели, разположени под тях е удачно решение.
B-52 доразвил всички тези качества, като конструкторите успели да неутрализират всички проблеми, възникващи при по-ранните разработки. Първият полет на бомбардировача е през 1952 година, а въвеждането му на въоръжение започва през 1955 година.
Употреба
Прецизното планиране и конструиране превръща В-52 в перфектната машина, можеща да атакува други континенти от американска територия, носейки внушително количество бомби, включително ядрени такива.
Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.
Повече от половин век след своя първи полет бомбардировачът е ключова част от ядрената триада на САЩ. Може би най-важната му и неотменима задача е била по времето на Студената война, когато ескадрили от В-52 са били постоянно във въздуха в близост до границите на СССР. Те са летели, гарантирайки, че САЩ може да извърши мащабен ядрен удар срещу своя основен геополитически противник.
САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.
До 2035 година всички В-52 трябва да са с нови двигатели.