Швеция пенсионира своя лек атакуващ и тренировъчен самолет Saab 105 след 57 години на служба.

Макар малко известен извън Швеция и Австрия, изтребителят има забележителен дизайн и някои уникални характеристики, които го правеха особено адаптивен.

"Служи ни толкова добре. Имаме самолета в шведския инвентар от преди да се родя, но вече е стар", заяви генерал Томи Петерсон от шведските ВВС.

Разработен като частен проект през далечната 1958 г., Saab 105 е необичаен самолет от самото начало. Той е създаден като чартърен ВИП самолет с малки размери и реактивен двигател.

Освен това има отличителен вид, заради комбинацията от раменно крило с изпъкнала анхедра, Т-образна опашка и разположени една до друга двойни седалки. Размерите са малки, като такива са и двата реактивни двигателя.

Дължината е малко над 10 метра, размаха на крилата - малко под 10 метра. Максималната скорост е 970 км/ч.

Военните се оказват основния клиент на самолета.

За ролята на военно обучение пилотската кабина може да бъде снабдена с катапултиращи се седалки, но те могат да бъдат премахнати за свързочни и други роли и заменени с фиксирани седалки.

Като алтернатива могат да се монтират още четири основни седалки, осигуряващи място за носене на парашути на пилота и пътниците.

Освен за тренировки и транспорт, самолетът е идеален за разузнаване. Той има и ролята на лек атакуващ самолет.

Бойния вариант на миниатюрният реактивен самолет може да носи максимален товар от над 2000 килограма, включително бомби, ракети въздух-въздух и въздух-земя. В комплекта могат да влязат неуправляеми ракети или 30-милиметрово автоматично оръдие.

Освен това Saab 105 е толкова маневрен, че печели няколко европейски състезания. Той веднага става част от шведския отбор за аеро акробатика. Управлението на машината било толкова лесно, че обучаващите се били оставяни да го пилотират сами след 30 часа в него.

Швеция разполага със 150 бройки от машината, която ще бъде заменена от витловия тренировъчен самолет Grob G120TP.