През 80-те години на миналия век СССР и САЩ започват да разработват самолети от ново поколение, които държат в изключителна секретност. Американците са по-добри в технологията за радарна невидимост и в крайна сметка успяват да въведат в експлоатация не един а няколко стелт самолета.

Руснаците от своя страна решават да не правят компромис с маневреността на самолета и дори да я доведат до екстремно ниво, що се отнася за радарната невидимост - те също експериментират с композитни материали и прави ъгли.

В началото на 90-те години, САЩ разполага с експерименталния свръх маневрен самолет X-29, 64 бройки от стелт изтребителя F-117 Nighthawk и няколко бройки от стелт бомбардировача В-2.

Съветският съюз тръгва с няколко годишно закъснение, но през 1984 г. служител на Northrop успява да предаде на СССР тайни относно стелт програмата на САЩ.

Към този момент в Съветския съюз вече са започнали да разработват нов свръхманеврен тежък изтребител, но след като получават новата информация решават да променят малко проекта си. Непосредствено преди разпада на СССР готвеният самолет получава означението С-37, но събитията от 1991 г. слагат точка на развитието му.

Въпреки, че финансовият крах на Русия по времето на Елцин стопира проекта, то от Сухой решават все пак да създадат една експериментална бройка - на собствени разноски, която приема означението Су-47.

Вижте как изглежда Су-47 >> >> >>

Именно защото се основава на почти завършен проект за боен изтребител, Су-47 не прилича на типичния експериментален самолет, а напомня за боен прототип.

Изтребителят се отличава с обратната стреловидност на крилото и уникалната си маневреност при по-ниски скорости. Първият полет е осъществен през 1997 година, а самолетът разполага с място за тестване на нов радар и бомбен отсек - той по същество е готов и за бойни мисии.

Част от характеристиките му са повишената стабилност, много ниска минимална скорост на полета, големи ъгли за атака и неждата от много малко място за излитане.

Използваните двигатели били взети от свръхмощният Миг-31, макар максималната скорост на Су-47 да била ограничена на около 1700 км/ч, изтребителят най-вероятно можел двойно повече.

Макар да било решено Су-47 никога да не влезе в производство именно тук били тествани много от технологиите, необходими за създаването на Су-35 и първият руски самолет от пето поколение - Су-57.

Експертите обаче са единодушни, че ако СССР не се бе разпаднал, Су-47 най-вероятно щеше да заеме ролята на съветския тежък изтребител от пето поколение. Какви биха могли да бъдат останалите съветски стелт самолети ще ви запознаем в следващите няколко седмици.