Това е най-странният F-16, създаван някога (галерия) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Това е най-странният F-16, създаван някога (галерия) 19
Снимка: NASA

Това е най-странният F-16, създаван някога (галерия)

НАСА използва изтребителя за научни тестове

| Редактор: Стоян Гогов 31 38825

Днес F-16 е един от най-познатите модерни изтребители. Той има множество версии и модернизации, позволили му да остане актуален близо половин век след дебюта си. Не всички вариации на самолета обаче стават популярни. Една от тях впечатлява със странен вид и прекарва десетилетие обвита в секретност. Какво знаем за XL-версията на F-16?

Вижте как изглежда F-16XL >> >> >>

В началото на 80-те години на миналия век General Dynamics са натоварени да създадат по-способен вариант на F-16. Самолетът трябва да носи повече оръжия и да е с подобрен обсег.

Новата версия на самолета ползва композитни елементи от въглеродни нишки. Макар крилата да са по-големи със 115% спрямо оригиналния F-16, теглото е само с 2 тона повече. Фюзелажът е удължен, а въздухозаборника уголемен. Промени има и в перката.

Подобренията правят самолета с по-добри аеродинамични характеристики при сръхзвуков полет и по-големи резервоари с 65%. Обсегът е с 50% по-голям спрямо стандартния F-16, а самолетът може да носи двойно повече бомби и ракети.

Всичко това е постигнато като е запазена конфигурацията с един реактивен двигател. Постижението е възможно, благодарение на въвеждането на триъгълно делта крило. През 1981 година има шанс именно това да бъде бъдещият мултифункционален изтребител на САЩ, но той губи от F-15E Strike Eaglе.

Създадените два прототипа са прибрани в склад и засекретени. Проектът, наречен F-16XL не е изоставен.

През 1988 г. двата самолета са предадени на НАСА за изследвания свързани със свръхзвуковите полети. Експериментите продължават до 1999 година.

F-16XL е оборудван с по-мощен двигател, а двете крила са с различна форма. Целта е разработването на свръхзвуков самолет с намален шум и повишена стабилност при високи скорости.

Проектът не довежда до създаването на "тих" свръхзвуков самолет, но учените са изключително доволни от наученото от F-16XL.

През 2007 година дори има възможност експериментите да бъдат подновени. НАСА и Boeing обмислят модернизацията на F-16XL по технологичните стандарти на F-16 Block 40. Тестовете са подновени, като официалното пенсиониране на двата прототипа е чак през 2009 г. - 29 години след създаването им.

Това е най-странният F-16, създаван някога (галерия) 19

Това е най-странният F-16, създаван някога (галерия)

НАСА използва изтребителя за научни тестове

| Редактор : Стоян Гогов 31 38825 Снимка: NASA

Днес F-16 е един от най-познатите модерни изтребители. Той има множество версии и модернизации, позволили му да остане актуален близо половин век след дебюта си. Не всички вариации на самолета обаче стават популярни. Една от тях впечатлява със странен вид и прекарва десетилетие обвита в секретност. Какво знаем за XL-версията на F-16?

Вижте как изглежда F-16XL >> >> >>

В началото на 80-те години на миналия век General Dynamics са натоварени да създадат по-способен вариант на F-16. Самолетът трябва да носи повече оръжия и да е с подобрен обсег.

Новата версия на самолета ползва композитни елементи от въглеродни нишки. Макар крилата да са по-големи със 115% спрямо оригиналния F-16, теглото е само с 2 тона повече. Фюзелажът е удължен, а въздухозаборника уголемен. Промени има и в перката.

Подобренията правят самолета с по-добри аеродинамични характеристики при сръхзвуков полет и по-големи резервоари с 65%. Обсегът е с 50% по-голям спрямо стандартния F-16, а самолетът може да носи двойно повече бомби и ракети.

Всичко това е постигнато като е запазена конфигурацията с един реактивен двигател. Постижението е възможно, благодарение на въвеждането на триъгълно делта крило. През 1981 година има шанс именно това да бъде бъдещият мултифункционален изтребител на САЩ, но той губи от F-15E Strike Eaglе.

Създадените два прототипа са прибрани в склад и засекретени. Проектът, наречен F-16XL не е изоставен.

През 1988 г. двата самолета са предадени на НАСА за изследвания свързани със свръхзвуковите полети. Експериментите продължават до 1999 година.

F-16XL е оборудван с по-мощен двигател, а двете крила са с различна форма. Целта е разработването на свръхзвуков самолет с намален шум и повишена стабилност при високи скорости.

Проектът не довежда до създаването на "тих" свръхзвуков самолет, но учените са изключително доволни от наученото от F-16XL.

През 2007 година дори има възможност експериментите да бъдат подновени. НАСА и Boeing обмислят модернизацията на F-16XL по технологичните стандарти на F-16 Block 40. Тестовете са подновени, като официалното пенсиониране на двата прототипа е чак през 2009 г. - 29 години след създаването им.